• دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1402020401159
  • خبرنگار : 71573

پیکر عباس براتی‌پور تشییع شد

پیکر عباس براتی‌پور تشییع شد

مراسم تشییع پیکر عباس براتی‌پور با حضور جمعی از مسئولان، شاعران، نویسندگان و اعضای نیروی هوایی ارتش برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مراسم تشییع پیکر این شاعر پیشکسوت صبح روز دوشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه با اجرای مارش نظامی و سرود «امام ای بلند آیت آسمانی» سروده او در حوزه هنری آغاز شد و در ادامه محسن مومنی شریف، حسین اسرافیلی، غلامعلی حداد عادل و سخنگوی ارتش سخنرانی کردند. 

سعید بیابانکی، شاعر که اجرای برنامه را برعهده داشت، در سخنانی با بیان این‌که امروز  مصادف با تولد هشتادسالگی براتی‌پور است، اظهار کرد: امروز از تلخ‌ترین‌ها تولدهاست.

 او افزود: اگر جریان شعر در حوزه هنری با بزرگانی چون مهرداد اوستا شکل گرفت با حضور براتی‌پور استمرار پیدا کرد. او نزدیک به ۲۹ سال جلسه شعر هفتگی روزهای چهارشنبه را هدایت می‌کرد و شاعران، چه گمنام و چه آشنا، برنامه خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کردند که در جلسه شعر چهارشنبه حضور داشته باشند. براتی‌پور در شعر معلم خوب و صبوری بود و خیلی‌ها مستقیم و غیرمستقیم شاگرد او بودند.

محسن مومنی شریف نیز در سخنانی با اشاره به آشنایی ۳۵ ساله خود با براتی‌پور گفت: او به لحاظ شخصیتی بسیار متین، باوقار، عاقل و بسیار متدین و متشرع بود. او تجربه عمیقی چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب در زندگی داشت و حوزه‌های مختلف را تجربه کرد. پیش از انقلاب بزرگانی را دیده بود که الان برای ما شخصیت افسانه‌ای هستند. او در ایران پیش از انقلاب و پس از انقلاب و در آمریکا زندگی کرده بود و اگر سخن می‌گفت می‌توانستید روی پند و اندرزش حساب باز کنید.

او با اشاره به فعالیت‌های براتی‌پور در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: او مسئولیت‌های بسیاری در ارتش داشته و با بزرگانی همکاری داشته، در مرکز آموزش زبان نیروی هوایی بود و از کارهای ادبی و هنری هم غافل نبود. سرود «امام ای آیت بلند آسمانی» را پرسنل نیروی هوایی در دیدار ۱۹ بهمن، برای امام خمینی به طور زنده اجرا کردند و آخرین بار ۱۹ بهمن سال ۱۳۶۷ اجرا شد.

مومنی شریف که زمانی ریاست حوزه هنری را بر عهده داشت با بیان این‌که براتی‌پور در حوزه هنری حقی بر گردن ما دارد، گفت: زمانی در حوزه اتفاقاتی افتاد و  رفقای عزیز ما از حوزه رفتند، اما آقای براتی‌پور به میدان آمدند و نگذاشتند پرچم ادب و هنر پایین بیاید و پرچم را برافراشته نگه داشتند.

او تأکید کرد: براتی‌پور در  همه شئون زندگی‌اش شخصیت متعادلی داشت؛ زندگی عاشقانه‌ای با همسرش داشت، پدر نمونه‌ای بود، و کار در نیروی هوایی باعت نشد که از ادبیات و هنر غفلت کند. او فردی متشرع و اخلاقی بود و اگر جایی مسئولیت پیدا می‌کرد این اخلاقیات در کارهایش تجلی می‌یافت. او شخصیت حاشیه‌ای نداشت.

در ادامه مراسم سعید بیابانکی "پیام مقام معظم رهبری" را خواند و یادآور شد: براتی‌پور ۱۳ سال برنامه دیدار رمضانی شاعران با مقام معظم رهبری را اجرا و اداره می‌کرد.

سپس حسین اسرافیلی، شاعر و از دوستان براتی‌پور  درباره آشنایی‌اش با او و شخصیتش گفت: براتی‌پور شخصیت ادیب و با هنری داشت و در کار نظم و انضباط خاصی داشت. او از تربیت‌یافتگان دامان نیروی هوایی بود.

او در ادامه افزود: افراد زیادی از نیروی هوایی در جلسه‌های شعر شرکت می‌کردند از جمله سرهنگ بیگی‌ حبیب‌آبادی و  سرهنگ خادمی. گاه به شوخی می‌گفتیم شاخه نظامی شورای شعر حوزه هنری. نیروهای هوایی جدا از بیعت تاریخی‌شان در بخش فرهنگ و ادب هم خوب درخشیدند. 

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، هم در سخنانی اظهار کرد: براتی‌پور را باید پس از نسل اول شاعران انقلاب اسلامی، مرحومان اوستا، سبزواری، شاهرخی و دیگران در طبقه دوم پیشکسوتان به حساب آورد که حقا و انصاف در شکل‌گیری شعر انقلاب اسلامی و شعر دفاع مقدس سهم موثری داشتند. 

 او افزود: شاعرانی هستند که بیشتر شاعرند تا معلم، یا بیشتر مدیرند تا معلم اما براتی‌پور هم خوب شعر می‌گفت و هم شاگردان خوبی تربیت کرده بود و هم اگر مدیریت و مسئولیتی می‌گرفت، تأثیرگذار بود. تصویری که از او در ذهن من نقش بسته فردی خدایی، متدین، انقلابی و اخلاقی است که توش و توان معنوی و ادبی خود را در راه ملت و آرمان‌های الهی ملت نهاد و با شعر منادی ارزش‌های معنوی بود. او فردی اخلاقی و بی‌ادعا و بدون حاشیه بود، نه خود حاشیه‌ساز بود و نه طوری رفتار می‌کرد که حاشیه درست شود. او همیشه مشغول انجام وظیفه بود و هرجا بود، مورد اعتماد و قابل اتکا محسوب می‌شد و فوت او موجب اندوه شد.

امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی معاون فرهنگی و سخنگوی ارتش نیز در این مراسم گفت: با حرکت استاد براتی‌پور عزیر و قدم‌های موثری که در طول زندگی خود برداشتند کمتر از اجر شهادت نصیبشان نخواهد شد.  آروز می‌کنیم با اولیاء دین و بزرگان و عزیزان و وارستگان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محشور شوند.

او سپس بیان کرد: چند سال پیش فرمانده معظم کل قوا فرمودند، ارتش ارزش‌های اسلامی را دارد که می‌توان این  ارزش‌ها را سر دست گرفت و به آن‌ها افتخار کرد.   ۱۹ بهمن سال گذشته هم تعبیراتی درباره ارتش داشتند. ارتش جمهوری اسلامی سه تکلیف اساسی دارد، دفاع از استقلال و حفظ امنیت و دفاع از تمامیت ارضی کشور. اگر  در حوزه سخت دفاع در برابر دشمنان ارتش را می‌شناسیم، بزرگوارانی چون براتی‌پور و عزیزانی که در شمار شهدا هستند، در حوزه فرهنگ و ادب ارزش‌های اسلامی ارتش را معرفی کردند. چهره‌های فاخری که ما به وجودشان افتخار می‌کردیم. امروز جای‌شان خالی است اما شاگردانشان، راهشان را ادامه خواهند داد. 

امیر تقی‌خانی خاطرنشان کرد: ارتش نه فقط در حوزه دفاع مقدس بلکه در حوزه‌های تئاتر و سرود نیز پیشگام بود که این امر به برکت حضور عزیران چون براتی‌پور بود. اگر در ارتش انجمن ادبی داشتیم به واسطه این عزیزان بود. سال‌های سال در محضر رهبر این اشعار ارائه شد و مورد تمجید و تحسین رهبری قرار گرفت، این به برکت عناصر ارجمند در ارتش و نیروی هوایی بود. امیدوارم همیشه یادشان در میان ما باشد و بتوانیم رهرو راه این بزرگواران و عزیران در ارائه خدمت و ترویج و تبیین ارزش‌های ناب  اسلامی باشیم. 

محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری نیز در این مراسم از حاضران تشکر و قدردانی کرد. و در ادامه بیابانکی پیام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس را خواند.

در ادامه مراسم وحیدرضا سیاوشانی، نوه براتی‌پور در سخنانی از حاضران تشکر کرد و گفت: امروز روز وداع با مردی است که  سال‌های متمادی با  تلاشش به تربیت شاعرانی از نسل‌های مختلف پرداخت. او استادی مهربان بود و در اشعارش لطافت و احساسات را می‌توان جست و ارادت ویژه‌اش به اهل بیت را می‌توان در مصرع به مصرع شعرهایش یافت.

حجت‌الاسلام محمد حسنی، نماینده ولی‌فقیه در ارتش نماز میت را بر پیکر عباس براتی‌پور اقامه کرد و سپس  پیکر او به قطعه هنرمندان (قطعه ۸۸) بهشت‌ زهرای تهران منتقل شد تا در جوار امیرحسین فردی به خاک سپرده شود. 

همچنین بر اساس اعلام مراسم یادبود عباس براتی‌پور روز  پنجشنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار خواهد شد.

افرادی همچون اعضای نیروی هوایی ارتش، محمدرضا سرشار، راضیه تجار، علی داوودی، علیرضا مختارپور، نیکنام حسینی‌پور، رضا اسماعیلی، میثم نیلی، مصطفی رحماندوست، محسن پرویز، ناصر فیض، حجت‌الاسلام محمد قمی، حبیب احمدزاده، اکبر میرجعفری، مهدی رمضانی، عباس حسین‌نژاد، محمدرضا شرفی خبوشان، مصطفی محدثی خراسانی و محمود حبیبی کسبی از حاضران در این مراسم بودند.

انتهای پیام 

پی‌نوشت: این گزارش به‌روزرسانی شده است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha