• دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1402020401295
  • خبرنگار : 71404

رادیو تهران ۸۳ ساله شد/ این رسانه همچنان جذاب است

رادیو تهران ۸۳ ساله شد/ این رسانه همچنان جذاب است

رادیو تهران اولین فرستنده رادیویی ایران که در چنین روزی، چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ افتتاح شد امسال ۸۳ سالگی خود را جشن می گیرد. مدیر شبکه رادیویی تهران این روز را به تمام رادیویی ها تبریک گفت و تاکید کرد: با وجود ورود رسانه‌های تصویری به زندگی مردم و توسعه رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی در یک دهه اخیر، رادیو همچنان ارتباط گرم خودش را با مخاطبان حفظ کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی رادیو تهران، این شبکه رادیویی اولین فرستنده رادیویی در ایران در محل بی سیم در جاده قدیم شمیران است که در چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ افتتاح شد.

رادیو تهران از ابتدا در ۲۴ ساعت فقط ۸ ساعت برنامه اجرا می کرد که شامل اخبار، موسیقی ایرانی، گفتار مذهبی، جغرافیایی و تاریخی بود.

در سال ۱۳۲۲ رادیو تهران بخش دیگری به تعداد بخش های قبلی خود افزود و صبح ها نیز برنامه آن سه ساعت افزایش یافت. رادیو در سال ۱۳۲۴ برای روزهای تعطیل نیز برنامه های مدون پخش می کرد.

حمیدرضا صحراگرد، مدیر شبکه رادیویی تهران به بهانه هشتاد و سومین سالگرد این شبکه رادیویی در توضیحاتی با بیان اینکه رادیو به عنوان قدیمی‌ترین رسانه، ارتباط صمیمی و خاصی با مخاطبانش دارد گفت: شبکه رادیویی تهران به عنوان قدیمی ترین رسانه فراگیر در ایران جایگاه ویژه ای در حفظ هویت و قدمت رسانه ملی داشته است و با قدمتی ۸۰ ساله به عنوان یک میراث فرهنگی ارزشمند برای مردم پایتخت و یک میراث معنوی ماندگار برای مخاطبان تلاش کرده است به عنوان یک رسانه هویت ساز، مطالبه گر و امیدآفرین نقش آفرین باشد. به طوری که این شبکه با شعار صدای پایتخت، صدای همدلی یکی از شبکه های تخصصی معاونت صدای رسانه ملی به شمار می آید.

وی خاطرنشان کرد: با وجود ورود رسانه‌های تصویری به زندگی مردم و توسعه رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی در یک دهه اخیر اما رادیو همچنان ارتباط گرم خودش را با مخاطبان حفظ کرده و به عنوان رسانه‌ای فراگیر و قابل اعتماد نقش‌آفرینی می‌کند، از همین رو رادیو می‌تواند با تقویت تعامل دوسویه با مخاطبان و انجام ماموریت‌هایش در حوزه اطلاع‌رسانی به لحظه و دقیق، آگاهی بخشی درست و پیگیری مطالبات مردم در ارتقاء سرمایه اجتماعی موثر باشد.

رویکرد تحولی رادیو تهران با معرفی گروه های جدید برنامه ساز

مدیر رادیو تهران همچنین با اشاره به رویکرد تحولی این شبکه رادیویی که در سال جدید با تغییر گروه های برنامه ساز انجام شد تاکید کرد: با ابلاغ سند تحول رسانه ملی در دوره جدید مدیریتی سازمان و به تبع آن تدوین سند تحول در معاونت صدا، رادیو تهران در همین راستا طرح تحولی شبکه را در سه محور محتوایی، رویکردی و ساختاری در دستور کار قرار داد که پس از تطبیق اهداف و ماموریت‌های شبکه با اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی سازمانی، اجرای آن هم اکنون عملیاتی شد. بر این اساس در ساختار جدید رادیو تهران؛ چهار گروه برنامه ساز با عنوان گروه فرهنگ ،جامعه و سلامت -گروه تاریخ و معارف -گروه دانش و اقتصاد و گروه ورزش و تفریحات با ماموریت های محتوایی و رویکردی مشخص شکل گرفت.

صحراگرد در پاسخ به اینکه نامگذاری و تغییر گروه ها بر چه اساسی شکل گرفت؟ اظهار کرد: نامگذاری گروه ها مبتنی بر رویکردهای سند تحول رسانه ملی، سیاست های محتوایی معاونت صدا و همچنین ماموریت ها و اهداف شبکه رادیویی تهران با توجه به اقتضائات و جغرافیای پوشش مخاطبان تعریف شد. پس از سازماندهی گروه های جدید، در جلسات متعدد شورای محتوایی شبکه رادیویی تهران؛ شرح وظایف، ماموریت ها و اهداف هر کدام از گروه های جدید تدوین شد.

برنامه ها منطبق با سیاست‌گذاری و اهداف سند تحول رسانه ملی و معاونت صداست

او ادامه داد: حتی با تغییر نام گروه های برنامه ساز ماموریت و اهداف هر کدام از گروه ها در حوزه تولید محتوا و رویکردهای برنامه سازی مورد بازنگری و بازطراحی قرار گرفت و در مرحله اول آرایش محتوایی برنامه‌های جدول پخش برنامه های رادیو تهران متناسب با شرح وظایف هر گروه انجام شد. در مرحله دوم مقرر شد گروه های برنامه ساز با تطبیق رویکردهای برنامه های هر گروه مبتنی بر اهداف و سیاستهای سند تحول برای بازطراحی محتوایی و ساختاری برنامه های موجود اقدام و براساس ضرورت برای حذف برخی برنامه ها و ایجاد برنامه های جدید طرح های پیشنهادی ارائه کنند.

صحراگرد سپس تاکید کرد: در تدوین اقدامات رویکردی و محتوایی برنامه های شبکه رادیویی تهران در کنداکتور تحول محور، اقتضائات جغرافیایی استان تهران و شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران و مطالبات همه مخاطبان به ویژه در مناطق روستایی استان در اولویت قرار گرفته است و صددرصد برنامه ها منطبق با سیاست‌گذاری و اهداف سند تحول رسانه ملی و معاونت صدا در سه حوزه اصلی جمهوریت نظام، جامعه نخبگانی و پیشرفت کشور تعریف شده است.

این مدیر رادیویی گفت: در پایان از این فرصت استفاده می کنم و چهارم اردیبهشت روز رادیو را به همه فعالان این رسانه به ویژه پیشکسوتان، هنرمندان و برنامه سازان فرهیخته و متعهد رادیو تبریک و خداقوت عرض می کنم و آرزو می کنم سال ۱۴۰۲ سالی خوب، پر برکت و همراه با موفقیت برای همه همکاران باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha