• سه‌شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402020501813
  • خبرنگار : 71402

رئیس جمهوری گوآتمالا قول داد در کنار «جمهوری تایوان» بماند

رئیس جمهوری  گوآتمالا قول داد در کنار «جمهوری تایوان» بماند

رئیس‌جمهوری گوآتمالا امروز (سه‌شنبه) در جریان سفر به تایوان که واکنش تند چین را به همراه داشت، وعده داد که از «متحد دیپلماتیک نیرومند» خود حمایت به عمل آورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گوآتمالا، کشوری در آمریکای مرکزی یکی از معدود کشورهایی است که تایوان را به رسمیت می‌شناسد و فهرست حامیان این جزیره خودگردان طی سال‌های اخیر با حرکت پکن برای منزوی کردن تایپه در صحنه بین‌المللی کاهش نشان داده است.

چین، تایوان دموکراتیک را بخشی از قلمروی خود می‌داند که روزی باید پس گرفته شود و به دیگر کشورها اجازه نمی‌دهد هم پکن و هم تایپه را به رسمیت بشناسند.

آلخاندرو جیاماتی، رئیس‌جمهوری گوآتمالا که روز دوشنبه برای سفری چهار روزه وارد تایوان شده، در مراسم استقبال نظامی در تایپه قول داد برای تقویت مناسبات چندین دهه‌ای کشورش با این جزیره اقدام کند.

او در مورد این جزیره که با نام رسمی «جمهوری چین» شناخته می‌شود، گفت: «مطمئن باشید که گوآتمالا در کنار "جمهوری تایوان" به عنوان یک متحد دیپلماتیک قدرتمند خواهد ایستاد و روابط را در همه زمینه‌ها عمیق‌تر می‌کند.» 

جیاماتی افزود که سفرش تاییدی بر «تمایلات تایوان برای مشارکت به عنوان "یک کشور مستقل در جامعه جهانی کشورها" است.»

تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان از حمایت جیاماتی تشکر کرد. او گفت: «من مشتاق تعمیق مناسبات "کشورهایمان" و جستجوی فرصت‌های بیشتر برای همکاری از طریق این سفر هستم.»

جیاماتی در جریان این سفر قرار است در پارلمان تایوان سخنرانی کند و از یک شرکت فناوری در شهر تایچونگ بازدید به عمل آورد. به گفته دفتر تسای، او همچنین قرار است در رویدادی برای تبلیغ قهوه گوآتمالا شرکت کند.

تسای در این ماه پس از تغییر وفاداری هندوراس به سمت پکن در ماه مارس، به گوآتمالا و بلیز - تنها کشور دیگر آمریکای مرکزی که تایپه را به رسمیت می‌شناسد - سفر کرد تا روابط دیپلماتیک خود را تقویت کند. تسای در مسیر برگشت به تایپه، توقفی در ایالات متحده برای گفت‌وگو با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا داشت. در واکنش به این تحولات، چین مانورهای نظامی سه روزه‌ای با شبیه‌سازی حملات و محاصره تایوان برگزار کرد.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha