• سه‌شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402020502059
  • منبع : نمایندگی خوزستان

نامه‌های فریدا کالو به مادرش کتاب شد

نامه‌های فریدا کالو به مادرش کتاب شد

ایسنا/خوزستان کتاب «همیشه با منی: نامه‌هایی به مادرم» اثر فریدا کالو با ترجمه میثاق خلج چاپ و انتشار یافته است.

به گزارش ایسنا، کتاب «همیشه با منی: نامه‌هایی به مادرم» مجموعه‌ای از نامه‌هایی است که فریدا کالو، نقاش مشهور مکزیکی، آن‌ها را به مادرش، ماتیلده کالدورن کالو، نوشته است.

نامه‌های اشخاص مشهور و سرشناس، بیانگر وجوهی از شخصیت آن‌هاست که می‌تواند به ما در درک بهتر آثارشان یاری برساند. نامه‌های فریدا کالو، از جمله نامه‌هایی از او که در کتاب «همیشه با منی» گردآوری شده‌اند، نیز از این قاعده مستثنی نیستند. کتاب «همیشه با منی» بیانگر عشق پرشوری است که فریدا کالو به مادرش داشته است و نوع رابطه او با مادرش را به ما می‌شناساند و نشان می‌دهد که او چقدر دلبسته مادرش و نیز دیگر اعضای خانواده خود و نگران حال آن‌ها بوده است.

نامه‌هایی که از فریدا کالو در کتاب «همیشه با منی» گردآوری و منتشر شده، بین سال‌های ۱۹۲۳ تا ۱۹۳۲، یعنی از وقتی فریدا ۱۶ سال داشته تا زمان مرگ مادرش، نوشته شده‌اند. کتاب «همیشه با منی» با مقدمه و توضیحاتی درباره فریدا کالو و زندگی و آثارش و توضیحاتی درباره نامه‌های گردآمده در این کتاب، که هکتور جیمز آن را به انگلیسی ترجمه کرده و ترجمه فارسی کتاب «همیشه با منی» براساس همین ترجمه انگلیسی صورت گرفته، همراه است. نخستین نامه‌های کتاب «همیشه با منی» مربوط به دوران تحصیل فریدا است؛ دورانی که فریدا هنوز دچار تصادف وحشتناکی که او را تا آستانه مرگ برد، نشده بود و همچنین هنوز با دیگو ریورا، نقاش و دیوارنگار صاحب‌نام مکزیکی، ازدواج نکرده بود.

تصادف فریدا و نیز ازدواجش با دیگو ریورا ۲ اتفاق بسیار تاثیرگذار بر زندگی و کار هنری او بودند. در مقدمه کتاب «همیشه با منی» از قول فریدا درباره این ۲ تصادف آمده است: «دو تصادف بزرگ در زندگی من رخ داده است. یکی تصادف در خیابان بود و دیگری دیگو. دیگو با تفاوتی فاحش بدترینش بود.» تصادف فریدا زمانی اتفاق افتاد که او ۱۸ سال داشت. اتوبوسی که او در آن نشسته بود با ماشینی تصادف کرد و فریدا چنان مجروح شد که دکترها امیدی به زنده بودنش نداشتند و زنده ماندنش مثل معجزه بود. وضع سلامتی او بعد از این تصادف، یکی از موضوعاتی است که در کتاب «همیشه با منی» از آن سخن می‌رود. فریدا ۲۲ ساله بود که با دیگو ریورا ازدواج کرد گرچه پیش از این ازدواج و در همان نامه‌های نخست فریدا در کتاب «همیشه با منی» هم صحبت از دیگو ریورا به میان می‌آید و می‌بینیم که فریدا چقدر شیفته این نقاش است. بعد از تصادف فریدا، وقفه‌ای در نامه‌نگاری‌های او می‌افتد و بعد از این وقفه، باز نامه‌نوشتن‌های او به مادرش از سر گرفته می‌شود. بسیاری از نامه‌های کتاب «همیشه با منی» مربوط به دوره‌ای هستند که فریدا با دیگو ریورا به آمریکا رفته و در آن‌جا زندگی می‌کرده است. وضعیت سلامتی فریدا بعد از تصادفی که کرده بود و مراحل درمان آسیب‌دیدگی‌های شدید ناشی از این تصادف، آن ‌چه او از آمریکا دیده و دریافته و احساس کرده است، فقر، اختلاف طبقاتی در امریکا و زندگی دشوار مکزیکی‌ها در آن کشور، ترسناکی زنان لس‌آنجلس و نگرانی برای وضع مالی بحرانی خانواده‌ و تلاش برای رساندن کمک مالی به آن‌ها از جمله موضوعاتی هستند که فریدا در نامه‌های کتاب «همیشه با منی» از آن‌ها با مادرش سخن گفته است.

فریدا در نامه‌های کتاب «همیشه با منی» از مادرش می‌خواهد که احوال خود و دیگر اعضای خانواده‌اش را با جزییات برایش بنویسد و از پدرش هم بخواهد که یادش بماند برای او نامه بنویسد. در کتاب «همیشه با منی» با فریدایی مواجهیم که سخت به خانواده و همه آن‌چه مربوط به خانواده و خانه پدری‌اش می‌شود دلبسته است و به همه آن‌ها عشق می‌ورزد و دوست دارد از جزییات احوال خانواده‌اش باخبر باشد. با خواندن کتاب «همیشه با منی» وجوهی از دنیای درونی فریدا کالو و دوره‌ای از زندگی او را بهتر خواهیم شناخت و با دنیای نقاشی‌هایش ارتباطی نزدیک‌تر برقرار خواهیم کرد.

ماگدالنا کارمن فریدا کالو ی کالدرون د ریورا، متولد ۱۹۰۷ و درگذشته ۱۹۵۴، نقاش مشهور، جسور و پیشرو مکزیکی بود. شهرت فریدا به ‌خاطر خلق خودنگاره‌ها، پرتره‌ها و همچنین آثاری است که در آن‌ها از طبیعت و هنر مکزیک الهام گرفته بود. حضور خود فریدا در تابلوهایش و خصلت اتوبیوگرافیک این تابلوها از شاخصه‌های سبک او در نقاشی هستند. نقاشی‌های او همچنین الهام‌گرفته از فرهنگ عامۀ مکزیک بودند و او با تکیه بر این فرهنگ، در آثارش به مسائل و موضوعاتی چون هویت، وضعیت پسااستعماری، جنسیت، طبقه و نژاد در جامعۀ مکزیک می‌پرداخت و مسائل و رنج‌های خود و عناصر زندگی شخصی و نیز مسائل بومی و فرهنگی و اجتماعی کشور خود را طوری در آثارش به تصویر می‌کشید که این آثار به مسایلی جهانی و انسانی قابل تعمیم بودند و از همین‌رو با اقبالی جهانی روبه‌رو شدند و مرزهای بومی و ملی را درنوردیدند.

کالو در آثارش واقعیت را با فانتزی می‌آمیخت و از همین‌رو او را نقاشی سوررئالیست و رئالیست جادویی توصیف می‌کنند. آثار کالو همچنین متعلق به جنبش مکزیکیوتل است؛ جنبشی که بعد از انقلاب مکزیک، به‌دنبال تعریف یک هویت مکزیکی بود. فریدا کالو، چنانکه پیش‌تر اشاره شد، بر اثر یک تصادف به ‌شدت آسیب دید و رنج کشید. او همچنین در کودکی دچار فلج اطفال بود. یکی از وجوه شهرت او، نقاشیِ تجربه خود از درد مزمن است. فریدا کالو، چنانکه در مقدمه کتاب «همیشه با منی» اشاره شده، از وجوه گوناگون، از جمله طرفداری از حقوق زنان، مارکسیسم، روانکاوی، مطالعات فرهنگی، جامعه‌شناسی، تاریخ هنر، عکاسی، مد و حتی ادبیات، موضوع مطالعه و تحقیق قرار گرفته است.

کتاب «همیشه با منی: نامه‌هایی به مادرم» با قیمت ۲۵۰ هزار تومان در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha