• چهارشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۲۳:۴۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402020603287
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۶اردیبهشت

پیگیری شهادت آیت‌الله سلیمانی/آخرین وضعیت پرونده دوخبرنگار بازداشتی

پیگیری شهادت آیت‌الله سلیمانی/آخرین وضعیت پرونده دوخبرنگار بازداشتی

«پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی»،‌ « تشکیل وزارت بازرگانی»، «شهادت آیت‌الله سلیمانی» و... از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست در روز ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بود.

به گزارش ایسنا، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود از ارسال پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی به دادگاه انقلاب خبر داد.

مسعود ستایشی افزود: کیفرخواست برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی (از دستگیرشدگان ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱) به اتهام «همکاری با دولت متخاصم امریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» و ارسال پرونده آنها به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شده است.

از طرف دیگر روابط عمومی دیوان عالی کشور نیز ضمن تایید حکم اعدام جمشید شارمهد در دیوان عالی کشور، اعلام کرد که دادنامه جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری در دیوان عالی کشور ابرام شد.

در رأی شعبه دیوان عالی کشور آمده است؛ در لایحه فرجام خواه، دلیل و مدرکی که موجبات نقض رأی را فراهم آورد وجود ندارد و دادنامه محکوم علیه مطابق دلایل موجود در پرونده و طبق قانون صادر شده است.

همچنین در دادگاه حقوقی تهران، آمریکا  به پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حوادث تروریستی در مجلس و مرقد امام، محکوم شد.

لازم به ذکر است که خواهان‌های این پرونده، خانواده‌های ۳ شهید از شهدای عملیات تروریستی داعش و ۶ نفر از جانبازان این عملیات تروریستی و محکومان این پرونده ۹ شخص حقیقی و حقوقی آمریکایی از جمله دولت ایالات متحده آمریکا، باراک اوباما، جرج واکر بوش، تامی فرانکس، سازمان سیا، سنتکام، وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت لاکهید مارتین و امریکن ایرویز گروپ هستند.

****

 در جلسه امروز هیات وزیران، رئیس جمهور به موضوع اصلاحات نظام بانکی پرداخت و با تاکید بر لزوم اصلاح ناترازی بانک‌ها، گفت: اقدامات بانک مرکزی برای جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها، تصمیم خوبی بوده و این رویه باید با جدیت دنبال شود. باید در وهله اول به بانک‌هایی که اضافه برداشت دارند، اخطار داده شده و در مرحله بعدی با قاطعیت با این موضوع برخورد شود.

در حاشیه همین جلسه معاون پارلمانی رییس جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر شد و از تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دولت خبر داد.

محمد حسینی توضیح داد: ما بر این باور بودیم که چون طرح وزارت بازرگانی وجود دارد و لایحه دوفوریتی سازمان بازرگانی ارائه شده شاید نیازی نباشد، اما وقتی هیئت رئیسه و شخص رئیس مجلس این موضوع را مطرح کردند، امروز در دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی تصویب شد.

در همین ارتباط سخنگوی دولت اعلام کرد که دولت در راستای عمل به بیانات رهبری در زمینه هماهنگی و همکاری و همدلی میان قوا، لایحه‌ای دوفوریتی برای تشکیل وزارت بازرگانی تصویب کرد که همین امروز تقدیم مجلس می‌شود.

علی بهادری جهرمی افزود: مجلس اختیار دارد که هرگونه تصمیم‌گیری درباره تنظیم‌گری بازار داخلی با اخذ طبیعی نظرات کارشناسی داشته باشد. دولت نگاهش این است که در حوزه تنظیم بازار حتماً نیازمند اصلاح ساختار هستیم و ساختار فعلی مناسب نیست و مردم هم از وضعیت رضایت کافی ندارند. این‌که اصلاح ساختار به شکل سازمان یا وزارت باشد اختیار با مجلس است و دولت هم با تشکیل سازمان بازرگانی و هم تشکیل وزارتخانه موافق است.

*گزارش کامل ایسنا از گفت‌وگوهای خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید در این لینک دنبال کنید.

پیش از ظهر امروز،‌ در پی به شهادت رسیدن آیت الله سلیمانی عضو مجلس خبرگان و نماینده سابق ولی‌ فقیه در سیستان‌ و ‌بلوچستان، هنگام حضور در یکی از  بانک های بابلسر در استان مازندران، وزیر کشور بر بررسی سریع و همه‌جانبه این موضوع تاکید کرد.

احمد وحیدی در تماس تلفنی با سید محمود حسینی پور با ابراز تاسف و تاثر از شهادت آیت الله سلیمانی، دستورات لازم را برای بررسی جامع و کامل ابعاد مختلف این حادثه تا دستیابی به نتیجه صادر کرد.

بر اساس اعلام روح الله سلگی معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران هم با تلاش دستگاه امنیتی ضارب دستگیر شده است.

****

امروز همچنین سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در جمع خبرنگاران در نیویورک در پاسخ به این سوال که آیا برجام مرده است؟ گفت که با توجه به این واقعیت پیش می‌رویم که مدت‌ها پیش توافقی در مورد احیای آن حاصل شد و اکنون، به دلایلی، کشورهای اروپایی شور و شوق خود را از دست داده اند، آمریکایی ها، از طریق منابع مختلف، قبلاً به طور ناشناس، اعلام می‌کنند که باید به دنبال چیز دیگری بود. معتقدیم از دست دادن فرصت احیای برجام یک اشتباه بزرگ خواهد بود به خصوص در زمانی که روابط در خاورمیانه در حال عادی سازی است.
وزیر خارجه روسیه افزود: ما شاهد عادی سازی روابط میان ایران و عربستان با میانجی گری چین هستیم. این یک روند بسیار سازنده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha