• جمعه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402020804092
  • خبرنگار : 71628

احتمال برگزاری نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه پیش از انتخابات ترکیه

احتمال برگزاری نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه پیش از انتخابات ترکیه

وزیر امور خارجه ترکیه از احتمال برگزاری دیدار چهارجانبه وزرای امور خارجه ترکیه، ایران، روسیه و سوریه برای حل‌وفصل بحران سوریه پیش از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبگاه اردوپوینت، مولود چاووش اوغلو،‌ وزیر امور خارجه ترکیه امروز بیان کرد: دیدار وزرای امور خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه درباره مسئله سوریه احتمالا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در ترکیه انجام خواهد شد.
از ۳ الی ۴ آوریل، معاونان وزرای امور  خارجه این چهار کشور در مسکو دیدار داشتند و درباره دیدار آتی وزرای امور خارجه این کشور رایزنی کردند. سپس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که تدارکات برای دیدار وزرای امور خارجه و روند عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه آغاز شده است.

وزیر دفاع ترکیه گفته بود که ایران و روسیه روابط خوبی با سوریه دارند و انتظار دارد که دو کشور این دیدار را تسهیل کنند.

چاووش اوغلو درباره زمان این دیدار به روزنامه حریت گفت: پیشنهادهای متعددی برای زمان این دیدار وجود داشت. در واقع، درباره اوایل مه صحبت شده بود اما چون وزیر امور خارجه ایران آن موقع به دمشق خواهد رفت، این دیدار بعدا انجام خواهد شد. ما گفتیم اگر امکانش باشد، این دیدار نه با چند روز فاصله نزدیک انتخابات، بلکه زودتر برگزار شود. طبق اطلاعی که از روس‌ها داریم، انتظار داریم که این نشست چهارجانبه پیش از انتخابات انجام شود.

سوریه از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ داخلی و درگیری با گروه‌های مسلح داخل بوده است.

نیروهای مسلح ترکیه از سال ۲۰۱۶ در سوریه علیه پ‌.ک‌.ک(حزب کارگر کردستان) که خواستار خودمختاری در ترکیه است، حملات زمینی و هوایی انجام داده. دمشق بارها حضور نیروهای ترکیه در مرزهای سوریه را غیرقانونی خوانده و از آنکارا خواسته است نیروهایش را از آن مناطق خارج کند.

در سال ۲۰۱۷، روسیه، ترکیه و ایران در آستانه گروهی برای میانجیگری حل‌وفصل بحران سوریه تشکیل دادند.

در ژانویه ۲۰۱۸، شهر سوچی روسیه میزبان کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه شد که اولین تلاش برای ائتلاف سیاسی میان گروه‌های سیاسی در سوریه پس از  آغاز  درگیری بود. عمده‌ترین نتیجه این کنگره، تصمیم برای ایجاد کمیته قانونی بود که در ژنو فعالیت می‌کند و وظیفه اصلی آن ایجاد اصلاحات قانونی در سوریه است.

در دسامبر ۲۰۲۲، وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه  در مسکو مذاکراتی سه‌جانبه برای حل‌وفصل بحران سوریه داشتند که از سوی وزارت دفاع ترکیه «سازنده» تلقی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha