• جمعه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402020804121
  • خبرنگار : 71592

نعیم قاسم: جنبه‌های مثبت انتخاب رئیس جمهور لبنان روز به روز در حال افزایش است

نعیم قاسم: جنبه‌های مثبت انتخاب رئیس جمهور لبنان روز به روز در حال افزایش است

معاون دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه همه کشورهای خارجی متقاعد شده‌اند که نمی‌توانند درباره انتخاب رییس جمهوری گزینه‌ای را بر لبنانی‌ها تحمیل کنند، اعلام کرد، روز به روز جنبه‌های مثبت رسیدن به انتخاب رئیس جمهوری بیشتر می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری العهد، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله در مصاحبه با روزنامه الاخبار گفت، اجرای توافق ایران و عربستان با شتاب انجام می‌شود. ملاقات‌ها و تماس‌های وزرای خارجه دو کشور پرونده‌ها را تکمیل می‌کند. روابط بانک‌های مرکزی دو کشور یک روز پس از امضای توافقنامه آشتی در پکن آغاز شد. جنبه‌های مثبت این توافق در یمن بارز است. همه اینها عزم دو طرف برای موفقیت آمیز کردن توافق را تأیید می‌کند که امید است پیامدهایی برای کل منطقه داشته باشد، به ویژه اینکه پرونده‌ها به هم مرتبط هستند.

وی در رابطه با موضع آمریکا و رژیم صهیونیستی درخصوص این توافق گفت، علیرغم اینکه مخالف بوده و دنبال خرابکاری هستند، نمی‌توانند بر عزم دو کشور پس از جدایی طولانی مدت فائق آیند، به ویژه اینکه نظام جهانی در آستانه حرکت از تک قطبی بودن آمریکا به چند قطبی قرار دارد.

قاسم گفت، لبنان باید از پایان یک دهه تنش و بی‌ثباتی در منطقه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد و از آغاز توافق‌های مبتنی بر آشتی و گشودن افق‌های همکاری به‌ویژه توافق میان ایران و عربستان بهره ببرد. این حل و فصل‌ها شاخص‌های مثبتی هستند که باید تا حد امکان روی آنها سرمایه گذاری شود. در غیر این صورت، آیا منطقی است که لبنان به فضای منفی حاکم بر دهه گذشته بازگردد، در شرایطی که منطقه به سمت فضای مثبتی پیش می‌رود که به کشورهایش کمک می‌کند استراحت کنند؟

وی تاکید کرد: لبنان در برابر یک نقطه عطف تاریخی بسیار مهم قرار دارد که در آن انتخاب داخلی بر تحمیل خارجی غالب است، زیرا همه کشورهای خارجی متقاعد شده‌اند که در این مرحله به دلیل اختلافات میان فراکسیون‌ها در پارلمان لبنان و نیز به این دلیل که کشورها اولویت‌های دیگری دارند نمی‌توانند انتخاب خاصی را بر لبنانی‌ها تحمیل کنند. بنابراین لازم است که لبنانی‌ها برای موفقیت فرایند انتخاب رئیس جمهوری همکاری کنند.

قاسم گفت: انتخاب ما حمایت از کاندیداتوری سلیمان فرنجیه، رهبر جریان المرده است چرا که اولاً او از استانداردهای ملی و عملی به نفع لبنان برخوردار است و جایگاهی دارد. ثانیا، حمایت فرانسه را با خود دارد که معتقد است باید مشکل رئیس جمهوری لبنان راه حلی داشته باشد. ممکن است فرانسه در این باره موثرتر حرکت کند و این هم به خاطر منافع و روابطش با کشورهاست. در هر صورت، ما از وجود یک توافق بین‌المللی یا اشتراک نقش‌ها در این پرونده لبنان آگاه نیستیم و از هر تلاشی که منجر به انتخاب رئیس جمهور مناسب شود، حمایت می‌کنیم. روز به روز جنبه‌های مثبت در این مسیر بیشتر می‌شود و ما منتظر لحظه انتخاب هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha