• شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402020904470
  • خبرنگار : 71402

رهبر کره‌جنوبی: توافق جدید با آمریکا نسخه ارتقا یافته پیمان ۱۹۵۳ در نظر گرفته شود

رهبر کره‌جنوبی: توافق جدید با آمریکا نسخه ارتقا یافته پیمان ۱۹۵۳ در نظر گرفته شود

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی گفت توافق جدید بازدارندگی هسته‌ای سئول با ایالات متحده باید به عنوان نسخه بروزرسانی‌شده پیمان دفاعی مشترک ۱۹۵۳ این دو متحد در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، این اظهارات «یون سوک یول» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی روز جمعه در دانشکده کندی هاروارد با اشاره به توافقی که چهارشنبه میان او و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن به تایید رسید، مطرح شد.   

بر اساس این توافق، «متحدان» مذکور موافقت کردند که اطلاعات مربوط به عملیات‌ها و برنامه‌ریزی هسته‌ای و استراتژیک را به اشتراک بگذارند و به طور منظم تجهیزات استراتژیک ایالات متحده را در کره‌جنوبی مستقر کنند تا «اعتبار تعهد بازدارندگی گسترش‌یافته ایالات متحده به متحد خودش را افزایش دهند.»

بازدارندگی گسترش‌یافته، به تعهد ایالات متحده به بسیج تمام قابلیت‌های نظامی خود، از جمله هسته‌ای، برای دفاع از متحدش اشاره دارد.

یون سوک یول با اشاره به این توافق در هاروارد گفت: ما اکنون در شرایطی هستیم که معاهده دفاع متقابل ۱۹۵۳ مبتنی بر تسلیحات متعارف باید به مفهوم دفاع متقابل کره‌جنوبی و ایالات متحده ارتقا یابد که شامل سلاح‌های هسته‌ای می‌شود. تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی خیلی دور از ما نیست و این درست خطری مقابل ماست، آن هم به طور خاص.

«معاهده دفاع متقابل» میان کره‌جنوبی و ایالات متحده پس از پایان جنگ کره که بین‌ سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۵۳ بود، به امضا رسید و اساس این اتحاد دوجانبه را تشکیل داد که امسال دو طرف هفتادمین سالگرد آن را جشن می‌گیرند.

یون خاطرنشان کرد که این اعلامیه نه تنها تعهدات ایالات متحده را تصریح می‌کند، بلکه همچنین بر تعهدات کره‌جنوبی مبنی بر عدم تولید تسلیحات هسته‌ای خود تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تاکید دارد.

او گفت، به نظر می‌رسد درخواست‌ها در داخل کره‌جنوبی برای تولید تسلیحات هسته‌ای این کشور مبتنی بر یک محاسبه ساده است چون کره‌شمالی در حال پیشرفت توانایی‌های هسته‌ای خود است، کره‌جنوبی هم باید با توجه به اینکه از نظر فنی توانایی دارد، همینطور باشد.

یون با اشاره به نام رسمی کره‌جنوبی گفت: اگر جمهوری کره تصمیم بگیرد خود را به تسلیحات هسته‌ای مسلح کند، ما از زیربنای فنی برای انجام این کار در مدت زمان کوتاهی، حتی ظرف یک سال، برخوردار هستیم.

او گفت، اما در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای صرفا به توانایی فنی مربوط نمی‌شود، بلکه به یک «معادله پیچیده سیاسی و اقتصادی» هم مربوط می‌شود. رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی گفت: اگر ما سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشیم، ارزش‌ها و منافع مختلفی وجود دارد که ما باید از آنها دست بکشیم.

یون ابراز اطمینان کرد که این اعلامیه از هرگونه تغییر دولت در ایالات متحده جان سالم به در خواهد برد. او همچنین استدلال کرد که این توافق موثرتر از ترتیبات اشتراک هسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است زیرا فقط دو طرف را شامل می‌شود.

هنگامی که جوزف نای، استاد و پژوهشگر برجسته دانشگاه هاروارد از او پرسید که آیا این توافق می‌تواند به تنش بین کره‌جنوبی و چین منجر شود یا خیر، یون گفت که چین تا حدودی در رابطه با تهدید فزاینده کره‌شمالی مقصر است.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی گفت: تهدید هسته‌ای به شکلی باورنکردنی ملموس شده است، زیرا اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، حتی در موارد نقض قطعنامه‌های شورای امنیت، همکاری کاملی نداشتند.

با این حال، یون سوک یول گفت کره‌جنوبی به دنبال یک رابطه سالم با چین است. او تاکید کرد: ما همیشه در تلاش هستیم تا منافع مشترک دو کشور را براساس احترام متقابل دنبال کنیم.

یون در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است کره‌جنوبی در جنگ با روسیه به اوکراین کمک تسلیحاتی ارائه کنه یا خیر، گفت که دولت او از نزدیک تحولات میدان نبرد را دنبال می‌کند. او گفت: بسته به وضعیت میدان نبرد، برای دفاع از قوانین بین‌المللی و حقوق بین‌المللی در همراهی با جامعه بین‌المللی تلاش خواهیم کرد. این می‌تواند گزینه‌های مختلفی را شامل شود.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی همچنین از تعهدش برای ارتقای روابط با ژاپن دفاع کرده و گفت کشورش باید «بر این عقیده که اگر مسائل تاریخی حل و فصل نشود، نمی‌توان گام دیگری برداشت، فائق آید.»

او با اشاره به درد و رنج کره‌ای‌ها در دوران حاکمیت استعماری ژاپن بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ گفت: می‌دانم که درگیری عاطفی و ضدیت زیادی در رابطه با دوره استعمار در میان مردم ما وجود دارد. اما اگر ما به خوبی برای آینده‌مان همکاری کنیم، به اعتقاد من درگیری و خصومت ما در مورد گذشته تا حد زیادی حل و فصل خواهد شد.

قبل از این صحبت‌ها، یون در مورد آزادی و همبستگی سخنرانی کرد و گفت که جامعه بین‌المللی باید با «همبستگی شجاعانه و قاطعانه» به تلاش‌ها برای تغییر وضعیت موجود از طریق قوه قهریه پاسخ دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha