• شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1402020904564
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

معاون رئیس جمهور:

پتروشیمی گچساران در سفر رئیس جمهور افتتاح می شود

پتروشیمی گچساران در سفر رئیس جمهور افتتاح می شود

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: پتروشیمی گچساران در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح خواهد شد.

"محسن منصوری" روز شنبه نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در بازدید از پروژه پتروشیمی گچساران با بیان اینکه  این طرح بزرگ یک پروژه جهادی و انقلابی است، که در آن توانگری دانش ایرانی به چشم می خورد، افزود: لازم می‌دانم از زحمات و مجاهدات همه کسانی که در این پروژه کار تمام عیار کردند قدردانی کنم از استاندار کهگیلویه و بویراحمد و علی عسگری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس نیز باید قدردانی کرد.

وی اظهارکرد: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد دلار از لحاظ اعتبار پروژه ای است که ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند.

معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: به لحاظ طول زمان پروژه از سال ۸۳ کلنگ‌زنی شد که اکنون وارد ۲۰ سالگی می شود اما نکته مهم در پتروشیمی گچساران اینکه در طول ۱.۵ سال گذشته کار بزرگی در این پروژه انجام شد.

منصوری خاطرنشان کرد: تا قبل از روی کار آمدن دولت کنونی پروژه بین ۳۵ تا ۴۰  درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در کمتر از ۱.۵ سال اخیر به ۹۷ درصد رسید یعنی کار جهادی و انقلابی و عزم جدی که از چنین کارهایی در کشور که به چنین کارهایی در کشور احتیاج داریم.

وی در خصوص پتروشیمی گچساران ادامه داد: در پروژه روزانه بین دو تا سه هزار نفر فعالیت می کنند و کارگاه آن کاملا زنده و پویاست که جا دارد از همه آنها قدردانی کنم.

معاون اجرایی رئیس جمهور عنوان کرد: این پروژه ظرفیت ۱.۱ میلیون تن محصول را دارد یعنی پروژه‌ای مهم و طرحی ملی است و از این پروژه دو تا سه درصد مانده که در کمتر از دو تا سه ماه آینده هم به اتمام می‌رسد و البته در سفر رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

منصوری با بیان اینکه در کشور به پروژه‌های پیشران نیاز داریم، تاکید کرد: این طرح ها هم مستقیم تحول در حوزه اقتصاد ایجاد می کنند هم با توجه به اثر گذاری که در طرحهای اقتصادی جانبی دارند منشأ تحول خواهند شد و استان کهگیلویه و بویراحمد از این نعمت در کمتر از سه ماه آینده استفاده خواهد کرد و امیدواریم که نزد مردم مقبول شود.

وی اظهارکرد: پروژه پتروشیمی گچساران منحصر به فرد است هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ منابع اقتصادی پروژه قابل احترام است مهمتر از همه اینها این که این پروژه با ظرفیت های داخلی ساخته شده و بیش از ۸۳ درصد اتفاقاتی که در اینجا رخ داده توسط فرزندان خودمان صورت گرفته که می توان آن را ایرانی ترین طرح پتروشیمی در کشور نام گذاری کرد.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: خدا را شاکریم که مهندسین ما به این سطح از دانش و بینش علمی رسیدند و باید تشکر از مدیرانی کرد که موجب شدند تا این پروژه به خوبی به پایان برسد پروژه طراحی به نوعی رکورددار است و حدود ۵۰ درصد کار در کمتر از۱.۵ سال پیش برده شده که باید از استاندار و نماینده این شهرستان تقدیر کرد.

همچنین سیدعلی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این بازدید گفت: محصولات شرکت و ظرفیت اسمی (سالیانه) این مجتمع تولید یک میلیون تن اتیلن و ۱۸۴ هزار تن سیتری پلاس است. علاوه بر محصولات تولیدی یاد شده این کارخانه به عنوان مواد اولیه صنایع پتروشیمی دهدشت و صنایع پلیمر گچساران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی اظهارکرد: می توان از مازاد تولید این واحد که در حدود ۴۰۰ هزارتن در سال است، به عنوان مواد اولیه برای دیگر طرح های پتروشیمی در سایر شهرستان ها استفاده کرد.یک هزار و ۲۸۲ میلیون یورو برآورد هزینه تمام شده این طرح است.

احمدزاده برآورد بودجه ارزی مورد نیاز این طرح اقتصادی را ۴۸۵ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: تاکنون ۲۱۶ میلیون یورو ارز در این طرح صرف شده است. میزان صرفه جویی این طرح ۲۶۹ میلیون یورو است.

وی تصریح کرد: این طرح مهم اقتصادی در سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد با اشتغالزایی ۷۰۰ نفر به بهره برداری خواهد رسید.

حیدریان، مدیرعامل پتروشیمی گچساران نیز گفت: مجتمع پتروشیمی این شهرستان بیش از ۹۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد. شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در زمینه تامین قطعات مورد نیاز پتروشیمی دارند.

وی افزود: سالانه یک میلیون تن اتیلن در این مجتمع تولید و به عنوان خوراک برای پنج پتروشیمی بزرگ در کشور ارسال می‌شود.

حیدریان اظهار کرد: شرکت پتروشیمی گچساران برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و توجه ویژه به تولید داخل و بومی سازی در بخش‌های مختلف از تجهیزات ساخت داخل استفاده کرده است.

مدیرعامل پتروشیمی گچساران با اشاره به اینکه ۸۳ درصد از تجهیزات بکار رفته در پتروشیمی گچساران تولید داخلی است، تصریح کرد: طراحی، تامین تجهیزات و ساخت ایستگاه پمپاژ آب خام شرکت پتروشیمی گچساران از سوی متخصصان داخلی با ظرفیت ۲ هزارو ۵۰۰ متر مکعب بر ساعت از سوی پیمانکار ایرانی در حال انجام و مراحل پایانی است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، وی بیان کرد: در ساخت پتروشیمی گچساران بیش از ۲۶۹ میلیون یورو صرفه جویی ارزی و همچنین ۳۳ میلیون یورو تجهیزات حساس برای نخستین بار داخلی سازی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha