• شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402020904893
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۹ اردیبهشت؛ تاکید دوباره رهبری بر مبارزه با فساد/رئیس جمهور عراق در تهران

اخبار سیاسی ۹ اردیبهشت؛ تاکید دوباره رهبری بر مبارزه با فساد/رئیس جمهور عراق در تهران

«دیدار کارگران با رهبری»،‌ «استیضاح وزیر صمت»، «سفر رئیس‌جمهور عراق به تهران» و... از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست در روز نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بود.

به گزارش ایسنا، به‌مناسبت هفته کار و کارگر و در دومین ماه از سال «مهار تورم، رشد تولید» جمعی از کارگران با رهبر انقلاب دیدار کردند.

در این دیدار مقام معظم رهبری با تأکید بر لزوم انجام شدن یک حرکت محسوس برای ارتقاء سطح زندگی کارگران، جامعه کارگری و مقابله هوشیارانه کارگران با تحریکات دشمنان را تحسین کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از بیاناتشان با استناد به آیات قرآن مجید، به تبیین رابطه مستقیم درآمد و کار و ضرورت فرهنگ‌سازی در این زمینه پرداختند و افزودند: از نگاه اسلام، درآمد باید ناشی از سعی و کار و تلاش باشد؛ بنابراین پول‌ها و ثروت‌های بادآورده، واسطه‌گری، سوداگری، دلال‌بازی، رشوه، ویژه‌خواری به علت ارتباط با فلان شخص و رباخواری، مخالف منطق قرآنی و دستور پروردگار است.

ایشان همچنین با اشاره به فرمان بیست سال قبل خود درباره ضرورت مبارزه همه‌جانبه با اژدهای هفت سر فساد گفتند: اگر از آن زمان، دولت‌ها و مسئولان اقدام می‌کردند، امروز وضع بهتری داشتیم که امیدواریم دولت و مجلس این مبارزه را جدی دنبال کنند.

جزییات فرمان ۲۰ سال پیش رهبر انقلاب برای مبارزه با فساد را می توانید اینجا بخوانید.

****

امروز همچنین مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مبنی براینکه جلسه استیضاح فاطمی امین به جای روز یکشنبه ، سه شنبه هفته جاری برگزار شود، را رد کرد.

توجیه سید محمد حسینی این بوده است که قانوناً ۱۰ روز فرصت برای برگزاری استیضاح وجود دارد و  اگر مبنا روزهای کاری باشد، تا سه‌شنبه هفته جاری فرصت برای برگزاری جلسه استیضاح در مجلس وجود دارد و با توجه به تعطیلی مجلس در هفته گذشته، فرصتی برای  فاطمی امین برای پاسخ به نمایندگان وجود داشته باشد. با این حال مجلس تقاضای روز گذشته معاون پارلمانی را رد و اعلام کرده است که براساس آیین‌نامه داخلی خود، استیضاح وزیر صمت باید روز یکشنبه برگزار شود.

همچنین در پی ادعای نماینده مردم تبریز در مجلس مبنی بر اهدای ۷۰ خودروی شاسی بلند به نمایندگان در جریان منتفی شدن استیضاح قبلی وزیر صمت، احمد علیرضابیگی از حضور خود در دادستانی کل و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به منظور پاسخگویی پیرامون این ادعا خبر داد.

در واکنش به ادعای علیرضابیگی، اردشیر مطهری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم در مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر خطاب به قالیباف نوشت: اگراین ادعا صحت دارد به طور شفاف اسامی نمایندگانی که خودرو دریافت کرده اند را اعلام کنید و اگر صحت ندارد حتما به عنوان رئیس مجلس پاسخ این ادعا را بدهید.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

نماینده مدعی واگذاری خودرو به نمایندگان مجلس فراخوانده شد

تغییر وزیر صمت در مقطع کنونی جز آشفتگی بازار و صنعت منفعتی ندارد

****

صبح امروز، رئیس‌جمهور عراق در صدر هیأتی بلندپایه برای انجام سفری یک روزه وارد تهران شد و در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس جمهور ایران قرار گرفت.

پس از این مراسم و در نشست مشترک هیئت‌های ایران و عراق، رئیس‌جمهور کشورمان با بیان این‌که «ارتقای سطح مناسبات ایران و عراق خوشایند دشمنان ما نیست»، گفت: ایران و عراق متناسب با منافع دو کشور در منطقه به گسترش تعاملات خود خواهند پرداخت و تقویت و تحکیم روابط تهران و بغداد علاوه بر تامین منافع دو ملت به نفع منطقه نیز خواهد بود.

سید ابراهیم رییسی همچنین در نشست خبری با رییس جمهور عراق با بیان اینکه تفاهم امنیتی دو کشور ایران و عراق برقرار بوده و کوچکترین ناامنی در هر نقطه از عراق، ناامنی در ایران محسوب می‌شود، افزود: مذاکرات خوبی بین ما در حوزه های مختلف انجام شد. در حوزه سیاسی اقتصادی و تجاری فرهنگی بین ما مناسبات خوبی رقم خورده و اراده دو کشور بر توسعه مناسبات است‌.

در ادامه این نشست عبداللطیف رشید هم با اشاره به پیوندهای تاریخی، جغرافیایی و همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و عراق، افزود: مثل روز روشن است که روابط دو کشور محکم و غیرقابل تغییر است و این امر ناشی از تلاش دو دولت برای همکاری براساس استقلال و منافع مشترک است.

****

موضوع خروج و انتقال اتباع ایرانی از سودان از جمله سوالات خبرنگاران در نشست خبری امروز سخنگوی وزارت خارجه بود که ناصر کنعانی دراین ارتباط توضیح داد که از ابتدای بروز ناآرامی‌ها در سودان، وزارت امور خارجه موضوع خارج کردن ۶۵ تبعه ایرانی ساکن در این کشور را با جدیت در دستور کار قرار داد و  پس از انجام هماهنگی‌های لازم، انتقال امن اتباع کشورمان از خارطوم به پورت سودان و سپس خروج و اعزام آن‌ها به بندر جده صورت گرفت.

وی  با اعلام اینکه ترتیبات لازم برای انتقال این گروه از هم میهنان از عربستان به کشورمان  نیز فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در این مسیر، همکاری موثر کشور عربستان و مساعدت دولت سودان کمک کننده بود که جای تقدیر و تشکر دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha