• یکشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۵:۴۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402020904946
  • خبرنگار : 71607

نگاهی به یکی از بزرگترین موسسات علمی در جهان؛

آکادمی علوم چین، اتاق فکر قدرتمند جهان

آکادمی علوم چین، اتاق فکر قدرتمند جهان

آکادمی علوم چین(CAS) آکادمی ملی علوم طبیعی جمهوری خلق چین است. این آکادمی در یکم نوامبر سال ۱۹۴۹ تاسیس شد. آکادمی علوم چین بزرگترین سازمان تحقیقاتی جهان است. این آکادمی همواره در میان برترین سازمان‌های تحقیقاتی در سراسر جهان رتبه‌بندی شده است.

به گزارش ایسنا، برای بیش از ۷۰ سال، آکادمی علوم چین منبعی غنی از نوآوری‌های تکنولوژیکی، اکتشافات علمی و ذهن‌های مشتاق بلندپرواز بوده است که با جهش از یک رهبر منطقه‌ای به یک رهبر جهانی تبدیل شده و با اتاق فکر قدرتمند خود چشم به دستیابی به قله‌های جدید در عرصه علم و فناوری دارد.

آکادمی علوم چین(CAS) بزرگترین سازمان علمی جهان است که حدود ۴۸۵۰۰ محقق در ۱۱۴ موسسه تحت کنترل مستقیم در سراسر کشور دارد. بودجه سالانه آن برای سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۲۳.۵ میلیارد دلار بوده است در طول ۷۴ سال گذشته، این نهاد عظیم علمی اکتشافات مهم و پیشرفت‌های تکنولوژیکی در زمینه‌های مختلف، از جمله ساخت اولین انسولین مصنوعی از منابع گاو(۱۹۶۵) انجام داده است. ساخت اولین شتاب دهنده ذرات چین، برخورد دهنده الکترون پوزیترون پکن(۱۹۸۴) و کشف ابررساناهای با دمای بالا مبتنی بر آهن(۲۰۰۸) از دیگر موفقیت‌های آکادمی علوم چین محسوب می‌شود.

۴۹ مؤسسه وابسته به آکادمی علوم چین در پکن مستقر هستند، از جمله مؤسسه شیمی(ICCAS)، مؤسسه فیزیک(IOP)، مؤسسه فیزیک جوی(IAP) و مؤسسه دیرینه شناسی مهره داران و دیرینه انسان شناسی(IVPP). مؤسسه‌های کلیدی وابسته در خارج از پکن نیز شامل مؤسسه شیمی کاربردی چانگچون(CIAC)، مؤسسه فیزیک شیمی دالیان (DICP)، مؤسسه شیمی آلی شانگهای(SIOC)، مؤسسه‌های علوم زیستی شانگهای(SIBS) و رصدخانه کوه بنفش(PMO) در استان جیانگ‌سو در شرق چین هستند.

آکادمی علوم چین، اتاق فکر قدرتمند جهان

مؤسسه شیمی(ICCAS) که در سال ۱۹۵۶ تأسیس شد، موسسه پیشگام در آکادمی علوم چین است که دارای بالاترین رتبه در رتبه‌بندی نشریه نیچر است. این مؤسسه تحقیقاتی چند رشته‌ای به تحقیقات پایه در زمینه‌های گسترده علوم شیمی و پیشرفت‌های کلیدی فناوری‌های نوآورانه با اهداف ضروری اختصاص دارد. موسسه شیمی آکادمی علوم چین یکی از موسسات تحقیقاتی پیشرو در زمینه شیمی با شهرت بین‌المللی بالاست و در زمینه‌های تحقیقاتی چون علوم پلیمر، شیمی فیزیک، شیمی آلی، شیمی تجزیه و شیمی معدنی، مرزهای علوم مولکولی و نانو، مواد آلی و پلیمری، زیست شناسی شیمیایی، و همچنین انرژی و شیمی سبز تمرکز دارد.

آکادمی علوم چین به طور منظم با ژورنال‌های علمی معتبری چون ساینس و نیچر همکاری دارد و بیش از یک سوم از سهم چین در این مجلات معتبر از محل مقالات تهیه‌ شده از سوی آکادمی علوم چین تامین می‌شود. محققان این نهاد علمی و فناوری سالانه هزاران مقاله با ضریب تاثیر بالا منتشر می‌کند.آکادمی علوم چین محور تلاش چین برای کشف و استفاده از فناوری پیشرفته و علوم طبیعی به نفع چین و جهان است و متشکل از یک شبکه تحقیق و توسعه جامع، یک جامعه آموخته مبتنی بر شایستگی و یک سیستم آموزش عالی است که دانشمندان و مهندسان را از چین و سراسر جهان گردهم می‌آورد تا به مسائل نظری و کاربردی با استفاده از رویکردهای علمی و مدیریتی در سطح جهانی رسیدگی کنند.

آکادمی علوم چین از سال‌های اولیه تأسیس، کلید برنامه‌ریزی توسعه علم و فناوری چین بوده است. در سال ۱۹۵۶، دولت مرکزی از آکادمی خواست تا بر آماده سازی اولین برنامه ملی ۱۲ ساله کشور برای توسعه علم و فناوری نظارت کند، که به حرکت چین برای نوسازی علم و فناوری منجر شد. این نهاد از آن زمان تاکنون، در تهیه کلیه طرح‌های توسعه ملی علم و فناوری مشارکت داشته و به عنوان یک اتاق فکر ملی عمل می‌کند.

آکادمی علوم چین، اتاق فکر قدرتمند جهان
رتبه آکادمی علوم چین در میان موسسات دیگر در سال ۲۰۲۲

با راه‌اندازی برنامه اصلاحات چین در اواخر دهه ۱۹۷۰، آکادمی علوم چین با ترویج تفکر دانشگاهی، همکاری علمی، رویکرد چند رشته‌ای و پرورش متمرکز استعدادها، نقش کلیدی در اصلاحات در زمینه علم و فناوری را بر عهده گرفت و با پیشنهادات خود به راه‌اندازی تعدادی از برنامه‌های علمی ملی کلیدی کمک کرد که از جمله «برنامه ۸۶۳» در سال ۱۹۸۶، که توسعه کلی فناوری پیشرفته چین را پیش برد و «برنامه ۹۷۳» یا برنامه تحقیقات پایه ملی در سال ۱۹۹۷، که در پی توسعه علم و فناوری در زمینه‌های مختلف بود. هدف از این برنامه‌ها همسو کردن تحقیقات و نوآوری‌های علمی پایه با اولویت ملی در توسعه اقتصادی و اجتماعی بود. در سال‌های اولیه، آکادمی علوم چین به ساخت اقتصادی چین کمک کرد و چندین دستاورد علمی مهم از جمله سنتز انسولین گاوی را ثبت کرد. همچنین مطالعه جامعی در مورد ظهور فلات چینگهای-تبت انجام داد. هر دو پروژه کلیدی ثابت کردند که شکاف علم و فناوری بین چین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان کاهش یافته است. همچنین پیشرفت‌های دیگری در تحقیقات پایه در سطح بین‌المللی و پیشرفته ایجاد کرد، مانند توسعه تئوری تابع چندین متغیر پیچیده در حوزه‌های کلاسیک، مطالعه حدس گلدباخ، و نظریه کنترل مهندسی. آکادم علوم چین همچنین اعتبار اعطای اولین دکترا در چین را بر عهده گرفت.

آکادمی علوم چین، اتاق فکر قدرتمند جهان

در سال‌های اولیه افتتاح، آکادمی علوم چین رهبری همکاری‌های بین‌المللی را نیز بر عهده گرفت. به عنوان مثال، مشارکت مشترک بین دانشمندان چینی و آمریکایی در زمینه فیزیک ذرات بنیادی که در آن سال‌ها توسعه یافت تا به امروز ادامه داشته است. با کمک ایالات متحده در مراحل اولیه مشارکت، دانشمندان چینی به سرعت یک برخورد دهنده الکترون-پوزیترون چینی با کیفیت بالا و قابلیت‌های تحقیقاتی مرتبط را توسعه دادند. در سال‌های اخیر، تمرکز این همکاری بر روی آزمایش نوترینویی راکتور خلیج دایا متمرکز شده است، که منجر به کشف نوع جدیدی از نوسانات نوترینو در سال ۲۰۱۲ شد، که به طور گسترده به عنوان بهترین فیزیک انجام شده در چین در ۳۰ سال گذشته محسوب می‌شود.

در سال ۱۹۹۸، آکادمی برنامه ملی نوآوری دانش خود(KIP) را که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۰ اجرا کرد و دانشمندان چندین دستاورد مهم علمی به ثبت رساندند که از آن جمله می‌توان به تعیین توالی یک درصد از ژنوم انسان، تعیین توالی ژنوم برنج و جداسازی ژن‌های عملکردی مهم؛ توسعه تراشه CPU همه منظوره گودسن(Godson)، ساخت ابررایانه‌های Dawning و Shenteng؛ توسعه تکنیک‌های مایع سازی زغال سنگ و فناوری تبدیل متانول به الفین‌های سبک؛ توسعه فناوری بستر جاده همیشه منجمد برای ساخت راه‌آهن چینگهای-تبت، انجام تحقیقات در مورد تغییرات آب و هوایی و محیطی طی ۲۰۰۰ سال گذشته در مناطق حساس به محیط زیست در چین و درک حافظه کوانتومی کارآمد و طولانی مدت با اتم‌های سرد در داخل یک حفره حلقه.

قدرت پژوهشی

آکادمی علوم چین، اتاق فکر قدرتمند جهان

دانشمندان آکادمی علوم چین در بیشتر زمینه‌های علوم و فناوری پایه و همچنین فناوری‌های پیشرفته استراتژیک و حوزه‌های مرتبط با رفاه عمومی و توسعه صنایع نوظهور تحقیق می‌کنند. این آکادمی شامل ۱۰۴ موسسه تحقیقاتی، ۱۲ آکادمی شعبه، سه دانشگاه و ۱۱ سازمان حمایتی در ۲۳ منطقه در سطح استانی در سراسر کشور چین است. این موسسات میزبان دهها آزمایشگاه و مرکز مهندسی کلیدی ملی و همچنین آزمایشگاه‌ها و مراکز مهندسی کلیدی هستند. آکادمی علوم چین در مجموع، شامل ۱۰۰۰ سایت و ایستگاه در سراسر این کشور است.

آکادمی علوم چین خانه بیش از ۳۰ مرکز علمی در مقیاس بزرگ چین است که ۱۱ مورد از آنها در حال حاضر در حال بهره‌برداری هستند، از جمله برخورددهنده پوزیترون الکترونی پکن(BEPCII)، توکوماک ابررسانای پیشرفته تجربی(EAST)، تأسیسات تشعشع سنکروترون شانگهای(SSRF) و تلسکوپ طیف سنجی فیبر چند شی منطقه بزرگ آسمان(LAMOST). این نهاد علمی و پژوهشی همچنین در حال توسعه چشمه نوترونی اسپالاسیون چین(CSNS) و تلسکوپ کروی دیافراگم ۵۰۰ متری(FAST) و همچنین امکانات دیگر است. آکادمی همچنین میزبان شبکه تحقیقاتی اکوسیستم چین(CERN) است که حدود ۵۰ ایستگاه میدانی اصلی و ۱۰۰ ایستگاه دیگر در سراسر کشور دارد و وظیفه نظارت و تحقیق در مورد سیستم‌های اکولوژیکی و محیط‌زیست را بر عهده دارد.

آکادمی علوم چین، اتاق فکر قدرتمند جهان

۱۳ باغ گیاه شناسی و ۲۶ مجموعه بزرگ گیاهان دارویی و همچنین یک مرکز ذخیره سازی اطلاعات علمی با ظرفیت ۱۵۰ ترابایت از دیگر امکانات آکادمی علوک چین است. آکادمی علوم چین(CAS) در مجموع ۲۶۷ ژورنال علمی منتشر می‌کند و در مجموع دارای ۶۷۹۰۰ پرسنل است که حدود ۵۶۰۰۰ نفر از آنها محقق حرفه‌ای هستند و از این تعداد نیز تقریباً ۲۲۸۰۰ نفر استاد پژوهشی یا دانشیار هستند.

دانشمندان آکادمی اکنون حدود ۳۰ درصد از پروژه‌های کلیدی علوم پایه چین را تحت برنامه ۹۷۳ این کشور اجرا می‌کنند. علاوه بر این، محققان این آکادمی برنده ۱۹ جایزه درجه یک ملی علوم طبیعی از ۳۲ جایزه شده‌اند. همچنین، ۳۴.۲ درصد از تمام محققانی که به عنوان دانش پژوهان جوان ممتاز ملی نام برده می‌شوند، وابسته به آکادمی علوم چین هستند و ۴۰ درصد از محققین اصلی برای پروژه‌های کلیدی علوم طبیعی که با بودجه بنیاد ملی علوم طبیعی چین تأمین می‌شوند، به آکادمی علوم چین وابسته هستند.

جدیدترین دستاوردهای آکادمی شامل یک سری پیشرفت‌ها در ارتباطات و محاسبات کوانتومی، پیشرفت‌های جدید در مطالعه ابررسانایی نوظهور، پیشرفت‌های بزرگ در تحقیقات سلول‌های بنیادی و کشف یک عامل کلیدی در تنظیم توسعه هوش مغزی است.

تاکید روی استعدادها

آکادمی علوم چین، اتاق فکر قدرتمند جهان

آکادمی علوم چین استعدادهای جوان در حوزه‌های علم و فناوری را از طریق سه دانشگاه وابسته یعنی دانشگاه علم و فناوری چین(USTC)، دانشگاه آکادمی علوم چین (UCAS) و دانشگاه شانگهای تِک پرورش می‌دهد. آکادمی تا به امروز ۸۵۸۸۴ دانش‌ آموخته مقطع کارشناسی ارشد و ۶۴۹۷۷ دکترا فارغ التحصیل کرده است.

عضویت در آکادمی علوم چین بالاترین افتخار آکادمیک در زمینه علم و فناوری در چین است. عضویت یک افتخار مادام العمر است که توسط هیئت رئیسه آکادمی بر اساس یک فرآیند انتخاباتی دقیق و محدود دوسالانه اعطا می‌شود.عضویت در آکادمی علوم چین بالاترین افتخار آکادمیک در زمینه علم و فناوری در چین است. عضویت یک افتخار مادام‌العمر است که توسط هیئت رئیسه آکادمی بر اساس یک فرآیند انتخاباتی دقیق و محدود دوسالانه اعطا می‌شود. سه نوع عضو - کامل، ممتاز و خارجی - در شش بخش دانشگاهی گروه‌بندی می‌شوند: ریاضیات و فیزیک، شیمی، علوم زیستی و پزشکی، علوم زمین، علوم فناوری اطلاعات و علوم فنی. این بخش‌ها به عنوان یک اتاق فکر علمی ملی با مشارکت کل آکادمی عمل می‌کنند. اعضا در مورد مسائل عمده مربوط به اقتصاد چین، توسعه اجتماعی و پیشرفت علم و فناوری به دولت و جامعه مشاوره می‌دهند. علاوه بر این، آنها راهنمایی‌هایی را در مورد توسعه رشته‌های علمی فردی و توسعه خود آکادمی ارائه می‌دهند و درک عمومی از علم و فناوری را از طریق سخنرانی‌های عمومی و همکاری‌های داخلی و بین‌المللی ارتقا می‌دهند. در حال حاضر آکادمی علوم چین ۷۷۷ عضو اصلی و بازنشسته و همچنین ۸۲ عضو خارجی دارد و ۱۵ عضو موفق به دریافت بالاترین جایزه علمی ملی چین(از میان مجموع ۲۰ جایزه) شده‌اند.

 همکاری‌های بین‌المللی

آکادمی علوم چین، اتاق فکر قدرتمند جهان

آکادمی علوم چین به همکاری بین‌المللی اهمیت زیادی می‌دهد و همکاری بین‌المللی را دستورالعملی برای موفقیت خود و وسیله‌ای مؤثر برای به حداکثر رساندن پتانسیل‌ها و منابع در سراسر جهان برای پیشرفت علم و مقابله با چالش‌های جهانی می‌داند. این سازمان اشکال گسترده و متنوعی از همکاری و مشارکت با دانشمندان سراسر جهان دارد.

به عنوان مثال، « CAS ۲۰» گروه مشترک با انجمن آلمانی ماکس پلانک(MPG) در زمینه‌هایی از جمله نجوم، علوم زیستی و علم مواد تشکیل داده است و همچنین موسسه زیست شناسی محاسباتی «CAS-MPG» را تأسیس کرده است. علاوه بر این، آکادمی علوم چین و انستیتو پاستور فرانسه به طور مشترک انستیتو پاستور شانگهای را تأسیس کرده‌اند.

دانشمندان آکامی علوم چین همچنین برنامه‌های علمی بین‌المللی مانند برنامه محیط زیست قطب سوم(TPE)، گردش اقیانوس آرام و آزمایش آب و هوای شمال غربی (NPOCCE) و پروژه بین‌المللی مریدین در آب و هوای فضا(IMP) را آغاز کرده‌اند. علاوه بر این، محققان این موسسه در برنامه‌های علمی جهانی مانند پروژه ژنوم انسانی (HGP) و برنامه راکتور آزمایشی حرارتی هسته‌ای بین‌المللی(ITER) و همچنین برنامه‌های بین‌المللی مختلف در مورد تغییرات آب و هوایی از جمله حضور فعالی داشته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha