• یکشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402021005211
  • خبرنگار : 71660

چاووش‌اوغلو: ترکیه به جلوگیری از بحران جهانی غذا کمک کرد

چاووش‌اوغلو: ترکیه به جلوگیری از بحران جهانی غذا کمک کرد

وزیر خارجه ترکیه ضمن اشاره به موفقیت‌های آنکارا در حوزه کارآفرینی، اقدامات بشردوستانه و سیاست خارجی تاثیرگذار در حین جنگ روسیه-اوکراین گفت که به لطف توافق غلات دریای سیاه، از یک بحران جهانی غذا جلوگیری شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در توییتر نوشت: ما قرارداد غلات استانبول را با سازمان ملل متحد اجرا و از بحران جهانی غذا جلوگیری کردیم.

مفاد قرارداد غلات که در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ بین روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل متحد امضا شد، انتقال غلات، مواد غذایی و کودهای شیمیایی اوکراین از سه بندر اوکراین از جمله اودسا از طریق دریای سیاه و لغو تحریم‌های اعمال شده بر صادرات محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی روسیه بوده است.

چاووش‌اوغلو همچنین خاطرنشان کرد که وزرای خارجه روسیه و اوکراین برای اولین بار از زمان آغاز جنگ، در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۲۲ در حاشیه نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا گرد هم آمدند.

وی افزود: ترکیه امید صلح در جنگ اوکراین است و همچنین به تبادل زندانیان میان مسکو و کی‌یف کمک کرد و تماس‌ها میان آژانس انرژی اتمی دولت روسیه (روس‌اتم) و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) را تسهیل ساخت.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: ما کنوانسیون مونترو را اجرا می‌کنیم؛ پیمانی که ترافیک دریایی را از طریق تنگه‌های ترکیه تنظیم می‌کند و به این کشور اجازه کنترل ترابری دریایی را می‌دهد.

پیمان مونترو، توافق‌نامه‌ای بین ترکیه و قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای است که به ترکیه اجازه کنترل ترابری دریایی در تنگه‌های بسفر و داردانل را داده است. این پیمان در ۲۰ ژوئیه ۱۹۳۶ امضا شد. این سند، دوره حضور ناوهای کشورهایی را که در حاشیه دریای سیاه قرار ندارند، به سه هفته محدود می‌کند. ترکیه در شرایط اضطراری حق دارد عبور کشتی‌های نظامی از این تنگه را ممنوع و یا محدود کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha