• یکشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402021005219
  • خبرنگار : 80001

مالکان تا ۱۵ شهریور فرصت دارند

خانه‌های بدون مستاجر در سیبل مالیات!

خانه‌های بدون مستاجر در سیبل مالیات!

دولت تا ۱۵ شهریورماه به مالکان واحدهای مسکونی خالی فرصت داده تا خانه‌های خود را به فروش برسانند یا اجاره بدهند؛ در غیر این صورت مشمول مالیات خانه‌های خالی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دولت قصد دارد در سال جاری ۲۰۰۰ میلیارد تومان از مالکان خانه‌های خالی، مالیات اخذ کند. البته مسئولان می‌گویند که هدف، بالا بردن درآمدهای دولت نیست بلکه افزایش عرضه به منظور کنترل بازار مسکن و اجاره بها هدف غایی محسوب می‌شود.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی از آذرماه ۱۳۹۹ تصویب شد اما به دلیل ضعف در مکانیزم دقیق شناسایی، هنوز اجرای این قانون شکل جدی به خود نگرفته است. با این حال مسئولان دولتی در روزهای اخیر به مالکان خانه‌های خالی اعلام کرده‌اند که از ۱۵ شهریورماه قانون مالیات بر خانه‌های خالی با قدرت وارد فاز اجرا خواهد شد.

بیشتر بخوانید

در این خصوص خلیل محبت‌خواه ـ مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خطاب به صاحبان خانه‌های خالی در شهر تهران و ۴۸ شهر استان تهران گفته است: دولت مصمم است برای ساماندهی بازار اجاره خانه های خالی را شناسایی کند و در این راه از آمار شهرداری‌ها، سامانه جامع املاک و اسکان، دستگاههای خدمات‌رسان و... و. استفاده می‌کند و پس از شناسایی قانون مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر خانه‌های لوکس اعمال خواهد شد. به صرف و صلاح موجران است که خانه هایشان را اجاره بدهند.

اسفندماه سال گذشته ابوالفضل نوروزی ـ سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از ثبت اطلاعات ملکی بیش از ۷۳ میلیون شخص حقیقی و حقوقی در سامانه املاک و اسکان خبر داد و گفت که شناسایی خانه‌های خالی در حال افزایش است و با اولویت دانه درشت‌ها این مالیات اخذ خواهد شد. به همین منظور وزارت راه و شهرسازی طی نامه‌ای فهرست اشخاص حقوقی و حقیقی دارای بیش از ۱۰۰ و بین ۵۰ تا ۱۰۰ واحد مسکونی خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است.

طبق آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد که حدود ۵۰۰ هزار واحد آن در استان  تهران است. چند روز پیش نیز اعلام شد که ۶۵ هزار واحد مسکونی خالی در شهر جدید پردیس، ۴۵ هزار واحد خالی و در حال ساخت در منطقه ۲۲ تهران و ۱۰ هزار واحد خالی متعلق به بانک‌ها و ادارات در استان تهران است. با توجه به این‌که مالیات خانه‌های خالی مشمول اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد شد، واحدهای متعلق به بانک‌ها و ادارات نیز هدف مالیات قرار می‌گیرند.

بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۰ ۱۱:۱۲

سلام . اگر بحث مالیات برای خانه های خالی اجرایی بشه وضعیت اجاره وفروش خیلی بهتر میشه

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۰ ۱۲:۴۵

اگر اجرا شود بسیار خوب است اما چنین نمی‌شود و این وعده را نیز باید اضافه کرد به هزاران وعده‌ی دیگر

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۰ ۱۳:۰۱

بی فایدس یک سری از دوستان من خانه های خالی دارن چندتا پشتی وفرش گذاشتن توش ولی سالی یک بارهم به زور میرن اون خونه خالیه در صورتیکه خودشون خانه دارند فقط به خاطر همین مالیات که بهشون نخوره وسایل ریختن مردم خیلی... شدن

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۰ ۱۳:۳۳

اگر دولت دلش بحال مردم میسوزه همین خانه های خالی از دست ثروتمندها بگیری بده دست مستاجرها اجاره بدهن به دولت نه این به اینها بگوید تا شهریور مالیات میگیریم.

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۰ ۱۴:۱۴

. دولت و بانکها ونهادهای دولتی و غیر دولتی و مسولین همگی ذی نفع هستند چه مالیاتی .. همینطور با همین فرمون بریدجلو بالاخره خدایی هم اون بالا هست

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۰ ۱۷:۲۶

متاسفانه هرج و مرج در اجاره خونه وبی تفاوتی وطرح های آبکی مشگلی وباری از دوش قشر مظلوم جامعه مستاجران کم نمی کند آنقدر سود برگشت داره که با این اعداد هیچ دردی دوا نمیشود کنترل اجاره خونه دست دولت و مسؤلین نیست عده‌ای محتکر و دلالان و واسطه به جان مردم افتادن اجاره خونه در سبد خانوارها است مثل سوخت ارزاق عمومی ولی بی تفاوتی وکم رنگی . اشکار است

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۰ ۲۲:۳۸

با عرض سلام و ادب .. فک نکنم دولت ب صاحبخونه ها سخت بگیره و مالیات تعیین کنع. من یک زن بی سرپرست ک نع وام بانکها میدن چون پارتی ندارم موندم سه ماهه دنبال خونه هستم ..خدااا بداد ما برسه