• یکشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402021005235

مدیر مدارس سطح یک حوزه علمیه:

روند پذیرش داوطلبان سطح یک مدارس حوزه علمیه صعودی است

روند پذیرش داوطلبان سطح یک مدارس حوزه علمیه صعودی است

ایسنا/قم مدیر مدارس سطح یک حوزه علمیه با اشاره به اینکه در سال گذشته برای قم، ۱۲۰۰ نفر مصاحبه و در نتیجه حدودا ۸۰۰ نفر پذیرش شدند، گفت: هیچ زمانی از ملاک‌های‌مان نگذشتیم، البته زمانی پذیرش در سطح یک دچار افت شد اما در دو سه سال پیش روند پذیرش صعودی بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به رشد مدارس علمیه قم در سال‌های اخیر، عنوان کرد: با توجه به اینکه از سال ۷۷ در مدارس سطح یک تدریس داشته‌ام و بیش از ۲۰ سال با این مدارس ارتباط دارم و همه مدارس را بررسی کردیم به همین خاطر معتقدم که تحول خوبی در این مدارس ایجاد شده است.

وی افزود: مثلا اگر زمانی می‌گفتند که یک مدرسه خوب در سطح یک کدام است از سه یا چهار مدرسه نام می‌بردند؛ ولی امروزه مدارس متعدد بسیار خوبی در اختیار داریم. برنامه‌های مدارس را از نزدیک دیده‌ایم، به همین خاطر عنوان می‌کنیم که فلان مدارس خوب است. امروزه در هر کدام از سطوح می‌توانیم چندین مدرسه معرفی کنیم.

وی گفت: یکی از جهاتی که باعث این تحول شده، این است که برخی از مدیران جوان به مجموعه مدیران مدارس اضافه شده‌اند که مدیران موفقی هم بوده‌اند. یعنی در کنار مدیران با تجربه و پرتوان قبلی، مدیران جوان و توانمند با ایده‌های نو در این مجموعه قرار گرفتند و این ترکیب امروزه یک سرمایه ارزشمندی برای حوزه علمیه قم را فراهم آورده است.

مدیر مدارس سطح یک حوزه علمیه تاکید کرد: حس می‌کنیم که این مدیران جوان که تعداد آن‌ها قابل توجه است، علاوه بر اینکه بر حفظ تراث(انچه از گذشتگان به عنوان ارث مانده است) تاکید داشته‌اند از روش‌های جدید مدیریتی استفاده کرده و توفیقات خوبی نیز در این عرصه به دست آورده اند.  وی گفت: یک مدیر جوان در یک مدرسه توان یک مدرسه را ارتقا داده است. در این مدت مدیریت، مدیران جوان را مدیرانی دلسوز، دغدغه‌مند و توانمند دیدیم که باعث دلگرمی و قوت قلب بوده و هستند.

وی با ذکر این مطلب که بیشتر مدیران ما به شکل جهادی وقت خود را صرف اداره مدارس می‌گذارند، افزود: اگر حوزه را، یک منطقه وسیع بدانیم، مدیران مدارس در خط مقدم هستند. به ویژه در مدارس موفق که مدیرانشان خود را وقف مدرسه کرده‌اند.

وی بیان کرد: مثلا ما مدیری داریم که پیش از ۷ صبح به مدرسه می‌رود و تا پاسی از شب را در مدرسه حضور دارد. این مدیر قطعا خود را وقف مدرسه کرده است. اگر کل حقوق این افراد هم قطع شود قطعا این افراد کار را رها نمی‌کنند. یکی از مدیران می‌گفتند که شب‌ها با شوق اینکه فردا به مدرسه می‌روند می‌خوابم و صبح‌ها هم با شوق اینکه می‌خواهم به مدرسه بروم بیدار می‌شوم. این ویژگی‌ها نشان دهنده روحیه یک مدیر قوی و دلسوز است.

همتیان یادآور شد: بیشتر مدیران ما مدیران انقلابی هستند و جلسات متعددی نیز در ابعاد حوزه انقلابی در مدارس برگزار می‌کنند. بسیاری از برنامه‌های انقلابی مدارس بدون آن که رسانه‌اس شود صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سیاست‌ ما در تعامل با مدیران آن است که مسیر فعالیت آن‌ها را هموار کنیم، اضافه کرد: تلاش ما این است که اگر مدیری توانمند بود دست او را نبندیم و کمک کنیم که بهتر کار کند، همچنین تلاش کردیم که مسیر خلاقیت مدیران را نبندیم و تا جایی که قوانین بالادستی اجازه می‌دهد دست مدیران را باز نگه می‌داریم، به همین خاطر آثار بسیار خوبی به جای گذاشته است.

مدیر مدارس سطح یک حوزه علمیه با اشاره به انگیزه‌های بسیار خوب و ارزشمند طلاب، بیان کرد: طلاب جدید الورود همواره ما را سرشوق می‌آورند؛ زیرا تمام عزم خود را جزم کرده‌اند تا نیازهای نظام اسلامی را تامین کنند.

وی اظهار کرد: امروزه طلاب ما در حوزه مدیریت و حوزه انقلابی، به شدت مطالبه‌گر هستند و از جهت علمی نیز طلاب ما رشد خوبی داشته‌اند، البته دوران کرونا آسیب‌های جدی به روند آموزشی زد ولی مدیران ما تلاش کردند که با چنگ و دندان طلاب را حفظ کنند و پس از اینکه طلاب به فضای درس برگشتند فضای علمی را به خوبی به مدارس برگردانند.

ابعاد تهذیبی مدارس

وی برگزاری دوره تربیت مدرس بیانیه گام دوم انقلاب در مدارس، برگزاری هفتگی درس اخلاق از جمله برنامه های مدارس دانست و گفت: در بعد تهذیبی در سال گذشته پایش صحت قرآن و نماز نسبت به همه طلاب سطح یک قم انجام شد. اساتید تجوید و قرائت قرآن مدارس نیز یک دوره تخصصی توان افزایی را گذرانند.

همتیان با بیان این که دوره میثاق طلبگی با دو هدف کلی برگزار می‌شود، بیان کرد: یک هدف این است که جوانی که می‌خواهد به حوزه بیاید حوزه را بشناسد، دوم اینکه حوزه نیز شناختی نسبت به طلاب داشته باشد، یعنی از یک طرف اطلاعاتی به جوانان داده می‌شود که با چشم باز وارد حوزه می‌شوند و فرایند تحصیل در حوزه را بشناسد.

وی با اشاره به اینکه معمولا بعد از برگزاری این دوره‌ها، عزم جوانان برای ورود به حوزه بیشتر می‌شود، ادامه داد: البته موارد بسیار محدودی هست که حس می‌کنند که نمی‌توانند این مسیر را طی کنند که البته تحت مشاوره قرار می‌گیرند و چون دوره در تابستان برگزار می‌شود حق انتخاب محل دیگر را دارند.

وی با بیان اینکه در این دوره، حوزه نیز داوطلبان حضور در مراکز خود را می‌شناسد و  گزارش‌ها به مدیران مدارس داده می‌شود، گفت: این دوره در ایام کرونا به سمت مدرسه‌ای رفته‌اند ولی در سال ۱۴۰۱ این دوره را به شکل کامل برگزار کردیم و همه کسانی که وارد حوزه شدند در این دوره یک هفته ای شرکت کردند. سال گذشته ۸۰۰ نفر در این دوره برگزار می شود. سال گذشته این دوره در مدرسه شهیدین برگزار شد.

مدیر مدارس سطح یک حوزه علمیه گفت: در این دوره، طلاب بعد از ظهر جمعه وارد دوره می‌شدند و تا چهارشنبه عصر به صورت شبانه روزی حضور داشتند و به صورت جمعی در حرم حضرت معصومه (س) و مدرسه فیضیه حضور پیدا می‌کردند و در فیضیه یک دوره کامل تاریخ شناسی فیضیه برای طلاب ارایه می‌شد.

وی اظهار کرد: در آخرین قسمت برنامه، طلاب پس از حضور در بیت امام (ره) به جمکران می‌رفتند و میثاق نامه خود را به شکل گروهی قرائت می‌کردند. خوشبختانه این یک هفته، برنامه‌های جامع و کاملی برای طلاب برگزار می‌شد.

ابعاد آموزشی

وی گفت: در حوزه آموزشی در سال تحصیلی گذشته، المپیاد علمی در مدارس سطح یک برگزار شد و ۱۴۸۷ نفر در مرحله اول و ۱۹۸ نفر در مرحله دوم شرکت کردند. این المپیاد باعث شد که دوره پس از کرونا به خوبی طی شود.

مدیر مدارس سطح یک حوزه علمیه با بیان اینکه مرحله دوم المپیاد در بیتوته در فیضیه برگزار شد، تصریح کرد: یعنی طلاب هم المپیاد برگزار شد و هم در برنامه معنوی زیارت حرم و درس آیت‌الله شب زنده دار شرکت کردند.

وی با بیان اینکه پس از کرونا در سه رشته علمی منطق، ادبیات و فقه و اصول المپیاد برگزار شد ولی سال گذشته این المپیاد در همه رشته‌ها برگزار شد، ادامه داد: در گذشته ارزیابی اساتید و آزمون استادی در ستاد انجام می‌شد و تقاضا کردیم که این آزمون در قم انجام شود و ۴۳۵ نفر در آزمون کتبی و ۳۰۰ نفر در آزمون شفاهی شرکت کردند.

عرصه پژوهش

همتیان گفت: در عرصه پژوهش کارهای متعددی انجام شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، درس مهارت‌های پژوهشی در برنامه جاری مدارس تعریف شد و در سامانه نجاح قرار گرفت. در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۱۵۰۰ نفر از طلاب پایه سوم این درس را به شکل کامل فرا گرفتند.

وی با اشاره به قرار گیری درس تحقیق پایانی در پایه ششم، تصریح کرد: این مساله یکی از اقدامات مهم زیرساختی در حوزه پژوهش است که در عرصه مدارج علمی نقش مهمی ایفا خواهد کرد. در برخی از مدارس مهارت‌های مرتبط به نویسندگی، درست نویسی و شیوا نویسی نیز برگزار شده است ولی آنچه الزام شده است همان درس اولیه مهارت‌های پژوهشی بوده است.

مدیر مدارس سطح یک حوزه علمیه برگزاری درس روش تدریس مهارت‌های پژوهشی برای ۴۶ تن از معاونان پژوهش مدارس و اساتید منتخب مدارس را از دیگر اقدامات موثر سال گذشته دانست و بیان کرد: این افراد با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته است کد رسمی مهارت‌های پژوهشی دریافت می‌کنند. سیاست ما این است که هر مدرسه، یک استاد مهارت‌های پژوهشی داشته باشد.

همتیان برگزاری مراسم تجلیل از برترین پژوهش‌های مدارس علمیه را از دیگر برنامه‌های انجام شده بیان کرد و گفت: برای انجام این کار گزارش ۱۰ ساله مدارس تهیه شد. پس از پایش این مدارس همایشی نیز برگزار شد که این همایش سبب ورود جدی‌تر مدارس به عرصه پژوهش شد. در کنار این همایش نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مدارس به همراه بازدیدهای علمی انجام شد.

وی گفت: ۱۸عنوان مجله علمی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در مدارس تولید شد که ۴ عنوان مجله رتبه های اول کشوری را کسب کردند همچنین مدارس علمیه قم در سال ۱۴۰۰ در جشنواره علمی حلی، ۴۸۸ اثر داشتند ولی در سال ۱۴۰۱، ۷۸۱ اثر به دبیرخانه رسید که رشدی ۶۰ درصدی را نشان می‌دهند.

همتیان با اشاره به اینکه در سال گذشته برای قم، ۱۲۰۰ نفر مصاحبه شدند که در نتیجه حدودا ۸۰۰ نفر پذیرش شدند، افزود: هیچ زمانی از ملاک‌های‌مان نگذشتیم و گاهی نیز که بحث پذیرش را مطرح می‌کنند باید بگوییم که مدارس ما طلاب طلبه خود را دارند.

مدیر مدارس سطح یک حوزه علمیه با بیان اینکه گاهی برای یک مدرسه ۳۰۰ نفر داوطلب وجود دارد، گفت: زمانی پذیرش در سطح یک دچار افت شد اما در دو سه سال پیش روند پذیرش صعودی بوده است.

وی افزود: در قم و مدارس گلپایگان، خوانسار، نجف آباد، شهرضا و قائن، ۵۶ مدرسه داریم که ۴۶ مدرسه آن در قم فعالیت دارند. یکی از کارهای ارزشمند سال گذشته، بازگشایی مجدد مدرسه بقیه الله قنوات با حضور یک مدیر جوان بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha