• دوشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402021106031
  • خبرنگار : 71592

افشاگری درباره دلیل بحران سودان و نقش عمر البشیر در سوء‌قصد به حسنی مبارک

افشاگری درباره دلیل بحران سودان و نقش عمر البشیر در سوء‌قصد به حسنی مبارک

ژنرال سابق مصر و کارشناس مسائل راهبردی، آخرین تحولات سودان و موضع مصر را در مورد درگیری‌های خونین بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع فاش کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری صدی البلد، سمیر فرج، ژنرال سابق و کارشناس مسائل راهبردی مصر در گفت‌وگو با برنامه «به مسؤولیت من» گفت: سودان و مصر باهم ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و اتفاقات سودان، مصر را تحت تأثیر قرار می‌دهد زیرا این کشور برای ما عمق استراتژیک محسوب می‌شود. پنج میلیون سودانی مقیم مصر هستند. رود نیل قاهره و خارطوم را به هم پیوند می‌دهد. این دو کشور امنیت دریای سیاه را تامین می‌کنند و همین امر این دو کشور را به هم متصل کرده است و آن دو تا انقلاب ۲۳ ژوئیه ۱۹۵۲ یک کشور بودند.

وی افزود: منطقه دارفور یکی از مهمترین مناطق سودان است زیرا دارای طلا، اورانیوم، نفت و منابع حیوانی و کشاورزی است.

فرج هشدار داد که کشورهایی برای جدایی منطقه دارفور از سودان تلاش می‌کنند و این موضوع یکی از دلایل بروز بحران سودان است و ممکن است منطقه دارفور از سودان جدا شود؛ اتفاقی که برای سودان و سودان جنوبی افتاد.

این ژنرال و کارشناس راهبردی سابق ارتش مصر، عمر البشیر، رئیس جمهوری پیشین سودان را به دست داشتن در سوء قصد به جان حسنی مبارک، رئیس جمهوری فقید مصر متهم کرد.

سرلشکر سمیر فرج اشاره کرد که «البشیر در سوء قصد به مبارک در سال 1995 در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، شرکت داشت». وی خاطرنشان کرد: «روابط مصر و سودان در دوران عمر البشیر، رئیس‌جمهور مخلوع سودان در بدترین حالت خود قرار داشت، زیرا او از نظر من هویت اخوانی داشت».

سرلشکر فرج افزود: «عبدالفتاح سیسی» رئیس جمهوری مصر علیرغم موضع خصمانه سودان در پرونده رود نیل به حذف سودان از فهرست تروریسم بین‌المللی کمک کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha