• سه‌شنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402021207287
  • منبع : نمایندگی سمنان

برگزاری چهاردهمین جشنواره آئینی گل غلتان در امیریه

برگزاری چهاردهمین جشنواره آئینی گل غلتان در امیریه

ایسنا/سمنان رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از برگزاری چهاردهمین جشنواره آئینی گل غلتان دامغان در شهر امیریه خبر داد.

مجتبی اکبرپور ۱۲ اردیبهشت با اعلام این خبر اظهار کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته چهاردهمین جشنواره گل غلتان در بنای تاریخی ارگ سپهسالار و بنای دختر ناصرالدین‌شاه برگزار خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان، زنده نگه‌داشتن آیین‌های کهن و اصیل گذشتگان و ایجاد شورونشاط در مردم را از اهداف اصلی برگزاری جشنواره‌ها برشمرد و افزود: به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر امیریه، آئین مطهر کردن نوزادان در گلبرگ‌های گل محمدی در سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم اردیبهشت‌ماه در امیریه دامغان اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره ملی، آئینی و مذهبی گل غلتان، یک آیین معنوی چند صدساله در شهر امیریه دامغان است که در اردیبهشت، ماه رویش گل‌های محمدی، در این شهر اجرا می‌شود.

اکبرپور اضافه کرد: جشنواره گل غلتان می‌تواند علاوه بر زنده نگه‌داشتن آیین‌های کهن و اصیل گذشتگان با شناساندن ظرفیت‌های گردشگری شهر امیریه، گامی مؤثر در افزایش فرصت‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری گردشگری در این شهر باشد.

وی تصریح کرد: در آیین گل غلتان، خانواده نوزاد کمتر از یکسال، نوزاد را پس از استحمام، با تنی مرطوب و عریان در پارچه‌ای سپید می‌پیچند و او را در میان گل‌های محمدی غلت می‌دهند و بنا به اعتقاد بسیاری از مردمان دیار امیریه، تمامی حساسیت‌های فصلی و بیماری‌های مربوط به فصول بهار و تابستان را از نوزاد دور می‌کنند و سبب حفظ طراوت و شادابی نوزادان می‌شوند.

 رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان یادآوری کرد: آیین گل غلتان نوزاد دامغان در سال ۸۹ به شماره ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور پس از عید باستانی نوروز به ثبت ملی رسیده است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha