• چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402021307712
  • خبرنگار : 71415

ثبت مخالفت ۹۰ درصدی با اعلامیه هسته‌ای آمریکا و کره جنوبی در یک نظرسنجی

ثبت مخالفت ۹۰ درصدی با اعلامیه هسته‌ای آمریکا و کره جنوبی در یک نظرسنجی

نتایج یک نظرسنجی جدید برگزار شده در میان پاسخگویان چند کشور نشان داد، حدود ۹۰ درصد از پاسخگویان با اعلامیه اخیر آمریکا و کره جنوبی با موضوع ارتقای به اصطلاح "چتر هسته‌ای" آمریکا برای تحت پوشش قرار دادن این کشور آسیاسی مخالفند.

به گزارش ایسنا،  در متن سند توافق ۲۶ آوریل رهبران آمریکا و کره جنوبی مشهور به اعلامیه واشنگتن ذکر شده است، آمریکا آنچه را که "بازدارندگی گسترش یافته" در کره جنوبی معرفی کرد با استقرار متحرک زیردریایی‌های هسته‌ای استراتژیک در آبهای نزدیک به شبه جزیره کره و همچنین به کارگیری "گروه مشورتی هسته‌ای آمریکا-کره جنوبی" ارتقا خواهد داد.

رسانه چینی سی.جی.تی.ان با هدف سنجش پاسخ جامعه بین‌المللی به این اعلامیه، روز دوشنبه یک نظرسنجی را در بخشهای انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، عربی و روسی خود درباره این تصمیم کلید زده و در عرض ۲۴ ساعت پاسخهای ۴۶۰۴۸ پاسخگو را دریافت کرد.

۸۷.۹۷ درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی گفتند، با این برنامه‌ریزی هسته‌ای آمریکا و کره جنوبی مخالفند، در حالی که ۸۲.۰۵ درصد گفتند که از نظر آنها امنیت کره جنوبی در نتیجه این تصمیم بیشتر نمی‌شود. این در حالی است که آمریکا ادعا کرده است که هدف این تصمیم تقویت "حفاظت" از این کشور است.

۸۷.۰۷ درصد از پاسخ دهندگان در این نظرسنجی گفتند، معتقدند نزدیکی بیشتر کره جنوبی به آمریکا در موضوع هسته‌ای منجر به از دست رفتن خودمختاری دیپلماتیک این کشور و تبدیل شدن تدریجی آن به یک "زرادخانه هسته‌ای" آمریکا خواهد شد.

این نظرسنجی نشان داد، ۹۰.۳۶ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که آمریکا در حال تحریک دردسر بوده و این رویکرد آن باعث تشدید تنش‌ها در شمال شرق آسیا و منطقه آسیا و اقیانوسیه خواهد شد.

علاوه بر این، ۸۹.۲۸ درصد از شرکت کنندگان این نظرسنجی از آمریکا و کره جنوبی به سبب تضعیف نظام منع اشاعه هسته‌ای و مغایر عمل کردن با هدف خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره انتقاد کردند.

آمریکا علاوه بر برنامه‌های هسته‌ای اخیرش برای کره جنوبی، همچنین در حال کمک به استرالیا در ساخت زیردریایی‌های با موتور هسته‌ای بوده و به موجب توافق مشهور به توافق آکوس که شامل انگلیس نیز می‌شود، دست به نقل و انتقال مواد هسته‌ای زده است.

۸۹.۱۹ درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی مذکور در پاسخ به درخواست اظهارنظر در مورد این اقدامات طرف آمریکایی گفتند، آنها را به عنوان اشاعه آشکار هسته ای و عامل تشدید یک مسابقه بر سر تسلیحات هسته ای در منطقه آسیا-اقیانوسیه و تضعیف صلح و ثبات جهانی می‌دانند.

یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره این برنامه اظهار داشت: از لحظه‌ای که شما سلاح‌های هسته‌ای دارید، همه دیگر طرفهای دارای سلاح هسته‌ای شما را به عنوان هدف تعیین می‌کنند.

همچنین بر اساس این نظرسنجی، بیش از ۹۲.۷۷ درصد از پاسخ دهندگان خواستار حل و فصل مسالمت آمیز مساله تسلیحات هسته‌ای شبه جزیره کره با از سرگیری گفت‌وگو توسط همه طرف‌ها، به جای اعمال فشار حداکثری و تحریک عمدی تنش و تقابل شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha