• چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402021307909
  • خبرنگار : 71541

سازمان بنادر و دریانوردی:

توافق با هندی‌ها برای چابهار در مراحل نهایی تدوین است

توافق با هندی‌ها برای چابهار در مراحل نهایی تدوین است

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر تلاش متخصصان داخلی اظهار کرد: کل بخش طراحی و اجرا و تدوین استاندارهای حوزه سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با توانایی مهندسین مشاور و صنعت‌گران ما انجام شده است و توسط پیمانکاران داخلی انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی فتحی در نشست خبری چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی اظهار کرد: این همایش یکی از رویدادهای برجسته ایران و جهان برای نشان دادن آخرین فناوری‌های دریایی است که با حضور جامعه دانشگاهیان و متخصصین، در روز ۱۹ تا ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه دو روزه این همایش با ارائه مقالات و کارگاه‌های آموزشی در یک سالن اصلی و چهار سالن فرعی خواهد بود و به لحاظ اهمیت این همایش مراسم افتتاحیه مراسم با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر راه آغاز خواهد شد.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر تلاش متخصصان داخلی در حوزه سازه‌های دریایی اظهار کرد: کل بخش طراحی و اجرا و تدوین استاندارها در حوزه سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با توانایی مهندسین مشاور و صنعت‌گران ما انجام شده است و توسط پیمانکاران داخلی انجام می‌شود. در زمینه تجهیزات هم ۸۵۰ نوع قطعه و تجهیز را با بهره‌گیری از توان داخل کشور به بهره‌برداری رساندیم.

فتحی با بیان اینکه بحث ساخت تجهیزات را از سال‌های پیش شروع کردیم، افزود: در زمینه ساخت تجهیزات بعضی از فناوری‌ها ورود کردیم و حمایت می‌شود که شرکت‌های دانش‌بنیان حضور پیدا کنند؛ از این رو در تجهیزات استراتژیک بخشی را در داخل کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌کنیم و بخشی هم برای واردات وارد مذاکره شدیم.

وی ادامه داد: برخی شرکت‌ها اعلام آمادگی کردند و اگر به انتقال تکنولوژی کمک کنند می‌توانند به واردات کمک کنند؛ از طرفی برخی تجهیزات صرفه اقتصادی برای تولید ندارد چون نیازمند تعداد انبوه نیستیم و مجبوریم به واردات فکر کنیم. اما عمدتا در بخش قطعات که نیاز مستمر داریم تلاش می‌کنیم به واردات نیازی نداشته باشیم.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: ما در بخش طراحی و اجرای سازه‌های دریایی تنها کشوری در منطقه خاورمیانه هستیم که خودکفا شدیم، هر نوع سازه دریایی در بخش سواحل و بنادر با توانایی دانشگاهی داخلی انجام می‌شود و این بسترها با برگزاری همین همایش‌ها حاصل شده است؛ از جمله اینکه ۸۵۰ نوع قطعه و تجهیز را با بهره‌گیری از توان داخل کشور به بهره‌برداری رساندیم و توانستم جلوی ارزبری را بگیریم.

فتحی افزود: ازجمله سال گذشته بزرگترین اسکله کشور،  فاز سوم بندر رجایی با امکان پذیرش شناورهای نسل جدید اجرا شد که تمام مراحل آن با توان داخل به اجرا رسید؛ تنها کشوری هستیم که در این بخش حتی نیازی به پیمانکار خارجی نداریم و تمام بخش‌های طراحی و اجرا ۱۰۰ درصد بومی به اجرایی می‌شود. البته در زمینه تجهیزات نیازمند تعداد زیادی گنتری کرین هستیم و مجبوریم به واردات آن فکر کنیم چون تولید آن در داخل مقرون‌به‌صرفه نیست.

توافق با هندی‌ها برای چابهار در مراحل نهایی تدوین است

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره مشکلات موجود در بندر چابهار و بلااستفاده ماندن برخی تجهیزات واردشده به این بندر توسط طرف هندی، اظهار کرد: هدف اصلی قرارداد با چین انتقال بار هند از مسیر ایران به هندوستان بود که موجب افزایش درآمدهای ترانزیتی ایران می‌شود و در حال انجام است و البته ابتدا باید باری وجود داشته باشد که از این تجهیزات استفاده شود؛ اما با دیپلماسی‌های اخیر، بحث انعقادقرارداد با هند در مرحله نهایی تدوین قرار دارد و با تکمیل و نهایی شدن آن مشکلات قرارداد برطرف خواهد شد.

فتحی درباره همکاری با کشورهای دوست از جمله چین و روسیه نیز بیان کرد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی،  آمادگی همکاری با کلیه طرف‌های خارجی از جمله چین یا هر کشور دیگر چه در داخل یا خارج منطقه را داریم و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و فنی در این سطح ورود پیدا کرده و ارتباط را برقرار می‌کنیم و زمینه‌های رفت و برگشت همکاری منجر به قراردادهایی می‌شود.  

وی ادامه داد: با همکاری‌های در سطح کشور و سازمان‌های دیگر نتایج را به سمع همه خواهیم رساند؛ البته بخشی از کار کارگروه‌های تخصصی و فنی مربوط به سازمان بنادر و بخش دیگری خارج از سازمان است و در واقع استراتژی‌های سیاسی کشورهاست؛ اما در خصوص بخشی که به سازمان بنادر ارتباط دارد کارگروه‌های فنی تشکیل شده و بیشتر با کشورهای حاشیه خلیج فارس ارتباطات در حال پیگیری است و از هر نوع سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کند.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره همایش Icopmas ۲۰۲۳ توضیح داد: اولین دوره این همایش را با نام همایش بین‌المللی بندرسازی و سازه‌های دریایی سال ۱۳۶۹ در دانشگاه تهران برگزار کردیم و بعد از این دوره هر دو سال یک بار این همایش برگزار شده و اکنون چهاردهمین دوره همایش است که از ۱۹ تا ۲۰ اردیبهشت برگزار می‌شود. سازمان بنادر به عنوان متولی اصلی سازه‌های دریایی گام موثری در جهت ارتقای دانش سواحل و بنادر برمی‌دارد.

فتحی ادامه داد: اهداف این همایش استفاده از آخرین فناوری‌های حوزه سواحل و بنادر و دریایی و توانمندی‌های مهندسین داخلی، انتقال تجربه، ایجاد اتاق فکر برای حوزه سازه‌های دریایی است. همچنین پیش‌بینی یک نمایشگاه جانبی با ۲۰ شرکت داخلی را داریم که بیشتر در حوزه دستاوردهای شرکت‌ها دانش‌بنیان که کارهای توسعه‌ای در بخش زیرساخت‌ها انجام دادند، فعالیت می‌کنند.

وی درباره اینکه کدام کشورهای خارجی در این همایش حضور دارند، بیان کرد: این همایش بیشتر جنبه تخصصی و علمی دارد و در سال‌های گذشته هم کشورهایی با توانمندی علمی می‌آمدند، البته به دلیل استمرار کرونا قرار بود همایش به صورت مجازی برگزار شود، اما بر اساس تقاضا و تعدیل در کرونا نهایتا قرار شد حضوری باشد و با توجه به فشردگی زمان، از شرکت‌های خارجی در این همایش حضور ندارند.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از این رو ما فرصت کوتاهی برای دعوت از نمایندگان کشورهای خارجی از جمله ژاپن، هند و کانادا داشتیم و از همه دیپلمات‌ها برای سخنرانی دعوت شده است.  از بین ۲۰۰ مقاله‌ای که دریافت کردیم، ۵۸ مقاله به‌صورت پوستر و ۷۵ مقاله شفاهی است و ۶۰ مقاله هم پذیرفته نشده است. البته با توجه به اینکه در سال‌های گذشته همایش به‌صورت بین‌المللی بوده، ارائه‌ها به زبان انگلیسی خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha