• چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1402021308095
  • خبرنگار : 71573

اظهارات وزیر ارشاد درباره ماشین‌آلات فرسوده چاپ

اظهارات وزیر ارشاد درباره ماشین‌آلات فرسوده چاپ

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نوسازی ماشین‌آلات فرسوده صنعت چاپ گفت: تأکید ما در وهله اول استفاده از ظرفیت جوانان ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان  است. این‌که این مباحث به تحریم گره بخورد، همه‌مان را آزار می‌دهد اما برای این‌که کار به‌روز شود، آماده حمایت‌های ارزی و ارائه تسهیلات لازم هستیم.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از فعالان صنعت نشر به مناسبت هفته کارگر از بخش‌های مختلف هلدینگ کیمیای نقش الماس که در حوزه صنعت چاپ فعالیت دارد، بازدید کرد.

او در حاشیه بازدید از این مجموعه، با اشاره به مشکلاتی که فعالان این صنعت دارند، گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خودمان را موظف می‌دانیم با این عزیزان برای رفع مشکلاتشان همفکری  کنیم.

وزیر ارشاد همچنین با اشاره به جلسه خود با فعالان صنعت نشر ادامه داد: در این جلسه به این عزیزان گفتم  در وهله اول آیین‌نامه‌ها و قوانین مورد نیاز خودشان را  احصاء و به معاونت فرهنگی و دفتر  نشر ما اعلام کنند. من به عنوان  وزیر ارشاد موظف هستم این طرح‌ها را در صحن دولت و کمیسیون فرهنگی دولت و در تعامل با سایر وزارت‌خانه‌ها دنبال کنم. امیدوارم با این بازدید و گفت‌وگو بتوانیم مسیر حل مشکلات این  صنعت را هموار کنیم و کارها را جلو ببریم

اظهارات وزیر ارشاد درباره ماشین‌آلات فرسوده چاپ

 اسماعیلی با بیان این‌که به آینده صنعت نشر امیدوار است، گفت: امیدوارم دوستانمان با بهره‌گیری  از شرکت‌های دانش‌بنیان و با استفاده از خلاقیت جوانان ایرانی آن دسته از نیازهایی را که الان وابسته به تعامل با خارج از کشور است، به حداقل برسانند تا  همه صنعت، از صفر تا صد، به دست بچه‌های ایرانی جلو برود، کما این‌که الان بخش عمده‌ آن توسط جوانان ایرانی انجام می‌شود.

او همچنین درباره ایجاد شهرک تخصصی برای این صنعت با توجه به مشکلاتی که چاپخانه‌ها در میان شهر دارند، اظهار کرد: طرح توسعه فضای جدید یا شهرک صنعتی تخصصی را آقای احمدوند(معاون فرهنگی) پیگیری می‌کنند. اگر مقدمات کار آماده شود، جلسات مشترکی را با بخش‌های مختلف وزارت‌خانه‌های مرتبط تشکیل می‌دهیم. از زمانی که کار کارشناسی تمام شود و دوستان اعلام آمادگی کنند، این جلسات را برگزار خواهیم کرد، ان‌شاء‌الله مصوبات لازم را از دولت خواهیم گرفت.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگار ایسنا، درباره نوسازی ماشین‌آلات فرسوده چاپ با توجه به نقدی که در این حوزه وجود دارد، و تعبیری که در مراسم پایانی جشنواره ملی صنعت چاپ استفاده شد «ایران؛ گورستان ماشین‌آلات چاپ اروپایی»، و این‌که وزارت ارشاد چه اقداماتی را در این زمینه انجام خواهد داد، گفت: در وهله اول تأکیدمان بر این است که دوستان از ظرفیت جوانان ایرانی، مهندسان و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند، این جوانان بسیاری از کارهای نشد را اجرا کردند. این که ادبیات این موضوع با  مباحث تحریم  گره بخورد، همه‌مان را آزار می‌دهد. الحمدللّه استعدادهای خوبی داریم اما در کنار این برای این‌که کاربه‌روز شود در جلسه‌ای که با فعالان اصلی این حوزه داشتیم گفتیم، طرح‌هایشان را بیاورند، در بحث حمایت‌های ارزی و تسهیلات لازم آماده پیگیری  و اجرای آن در دولت  هستیم. دستگاه‌های چاپ از نسل ماشین‌آلات قبل است و حتما نیازمند ارتقای وضعیت ماشین‌آلات هستیم. پیگیر این موضوع خواهیم بود و امیدوارم بتوانیم به زودی گام‌های عملی برداریم.

اظهارات وزیر ارشاد درباره ماشین‌آلات فرسوده چاپ

 محمدمهدی اسماعیلی همچنین درباره پاسداشت زبان فارسی در حوزه صنعت چاپ گفت: ما نسبت به این موضوع حساس شده‌ایم و آقای احمدوند که دبیر پاسداشت زبان فارسی شده‌، برنامه‌هایی را شروع کرده‌اند. الان وزارت‌خانه با وزارت راه‌ و شهرسازی، سازمان ثبت علائم تجاری و بخش اداره کل تبلیغات در معاونت مطبوعاتی وارد مذاکره شده‌ و سامانه‌های خوبی را پیش‌بینی کرده‌اند. ان‌شاءالله تا پایان سال ۱۴۰۲، مردم، فرهنگ‌دوستان، ایران‌دوستان و فارسی‌دوستان زمانی که در خیابان‌های شهر تهران یا سایر شهرها قدم برمی‌دارند، دچار مشکل بصری به لحاظ زبان فارسی نشوند و احساس کنند همه نمادهای هویتی حفظ شده است.

اظهارات وزیر ارشاد درباره ماشین‌آلات فرسوده چاپ

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha