• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۷:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402021308227
  • خبرنگار : 71049

مجید انصاری: درصدد راهکار جلب اعتماد نخبگان ایران در خارج باشیم

مجید انصاری: درصدد راهکار جلب اعتماد نخبگان ایران در خارج باشیم

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز باید در صدد راهکارهایی برای جلب اعتماد و احترام به نخبگان ایران در خارج از کشور باشیم.

مجید انصاری در گفت‌وگو با ایسنا  در حاشیه «برگزاری اجلاس ملی نخبگان، نظریه‌پردازی و سیاست‌گذاری کلان در جمهوری اسلامی» که اخیرا به همت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، درباره چرایی برگزاری این اجلاس اظهار کرد: از مدت‌ها قبل در جلسات کارشناسی و آسیب‌شناسی که در هیات عالی نظارت برقرار بود، چرایی عدم تحقق و اجرای سیاست‌ها را بررسی می‌کردیم، یکی از نتایج این بود که باید ارتباط منظم و علمی میان جامعه نخبگان کشور و مجمع تشخیص مصلحت نظام برقرار شود تا سیاست‌هایی که وضع می‌شود علمی و مبتنی بر تجارب موفق دنیا و صرفا کلی‌گویی و آرزوپردازی نباشد و در میدان عمل لوازم اجرایی آن دیده شود.

وی درباره مهمانان اجلاس و این‌که کمتر دانشگاهیان و محققان حضور داشتند، گفت: وقتی صحبت از نخبگان می‌شود، نخبگان جوان که جای‌شان در این جمع خالی بود، مدنظر است؛ چراکه آن‌ها را موثرتر برای آینده کشور می‌دانم. دانش‌ها و ابزار نو موجب شده جوان‌های ما در حوزه تولید نرم افزار و هوش مصنوعی بسیار پیشرفت داشته باشند ولی متاسفانه یک انتقطاعی بین نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور با جامعه جوان داریم و مشکلاتی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در کمیته جمع‌بندی اجلاس پیگیری می‌کنم که وقتی صحبت از نخبگان می‌کنیم طبعا اساتید دانشگاه و پژوهشگران و صاحبان دانش در دانشگاه و حوزه مدنظر باشد. نخبگان و مدیران تجربی هم در این چارچوب جای شان مشخص است. حتی صاحبان تجربه عملی که نام و نشانی از آن‌ها نیست، باید شناسایی شده و حضور داشته باشند. مهم‌تر از این‌ها نخبگان خارج از کشور را داریم که سرمایه گرانقدری هستند. برخی متاسفانه با دید تهدید به آن‌ها نگاه می‌کنند اما رشد و توسعه علمی و فنی ژاپن و چین عمدتا ناشی از سرمایه فکری و علمی و مالی شهروندان این کشورها در خارج بوده است. امروز باید در صدد راهکارهایی برای جلب اعتماد و احترام به نخبگان ایران در خارج از کشور باشیم.

انصاری گفت که به خصوص خانم و بانوان در سطوح و طیف‌های مختلف باید به طور ویژه مورد توجه باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۶ ۰۷:۱۲

راهکاری وجود ندارد تا زمانی که شایسته سالاری نشود همین است

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۶ ۰۸:۱۰

بعداز چهل سال به این فکر افتادی؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۶ ۰۸:۲۵

والله عجیب است که طیف موسوم به اصلاحات دوای تمام دردها را خارج از کشور می‌داند.

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۶ ۱۲:۰۰

والله عجیب است که طیف موسوم به اصول گرا مخالف خواست مردم حرکت کرده و جامعه را به این شرایط وخیم کشانده.

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۶ ۰۸:۵۰

من پیشنهاد میکنم امکاناتی را که برای نخبگان داخل فراهم کردید، به آنها توضیح دهید، خودشان با سرعت نور به ایران باز خواهند گشت

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۶ ۱۱:۲۸

دمت گرم دمت گرم

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۶ ۱۰:۰۵

اینجا اتفاقات جالب هستند. مثلا برای جوان سازی جمعیت وام به مادران می دهند. خودرو می دهند. اساتید را تشویق می کنند تا دانشجویان خانم صاحب فرزند را راهنمایی کنند. تا کودکی بدنیا بیاید و شاید 22 سال بعد شاید بدرد جامعه بخورد. اما امروز از پتانسیل جوان 22 ساله استفاده نمی شود تا او هم به خارج از کشور کوچ کند و مسببین این اتفاق نامیمون را دعا کند. چرا؟ چون اینجا همه چیز وارونه است. چون اینها همه بازی است.

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۶ ۱۸:۵۵

میشه بگید کار مجمع چیه ....