• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402021509266
  • خبرنگار : 50622

کارگری نمی‌صرفد!

کارگری نمی‌صرفد!

ایسنا/البرز موضوع مطالبات جامعه کارگری و مشکلات آنها طی سال‌های اخیر یکی از چالش‌های پیش روی نظام رفاهی و معیشتی کشور بوده است.

افزایش تورم، دستمزد نابرابر، ناتوانی در تامین سبد خانوار، افزایش هزینه‌های درمان، ناتوانی یا عدم تمایل کارفرمایان به تامین مزایای شغلی و حقوقی نیروی کار تحت پوشش خود و تغییر و نگرش در فرهنگ کار و کارگری در بین کارجویان جامعه امروز عواملی هستند که موجب نگرانی و ناخشنودی این قشر زحمتکش شده است.

با آگاهی به این شرایط و نشست‌های بزرگداشت روز کارگر انتظار می‌رود که صحبت از راهکارها و وعده‌ها با سرعت بیشتری جای خود را به طرح‌های عملیاتی در خصوص تعیین دستمزد و حل مشکلات قراردادی جامعه کارگری بدهد.

علی اصلانی رئیس کانون شورای اسلامی کار استان البرز در گفت و گو با ایسنا گفت: امسال برنامه‌هایی در سطح استانی و کشوری برای تکریم روز کارگر برگزار شد که بسیار پررنگ‌تر از سال‌های قبل بود و در دیداری که کارگران و مسئولین با مقام معظم رهبری داشتند از سوی ایشان به دغدغه‌ها و نگرانی‌های جامعه کارگری اشاره شد و آنها را مورد تکریم خود قرار دادند.

افزود: اگر مسئولین محترم کشوری به دستوری که از سوی ایشان در مورد کارگران صادر شده گوش نداده و آنها را اجرا نکنند، در آینده وضعیت جامعه کارگری از وضعیت امروز در شرایط بدتری قرار خواهد گرفت و این نگران کننده است.

کارگری نمی‌صرفد!

شرکت‌های پیمانکاری تأمین نیرو باید حذف شوند

وی با اشاره به آیین های نکوداشت مقام کارگر و تقدیر از کارگران نمونه کشوری و استانی گفت: در مراسم بازدید ریاست محترم جمهوری از شرکت مپنا و حضور ایشان در جمع کارگران دو خواسته از طرف کارگران و نماینده‌ها مطرح شد .یکی بحث حذف شرکت‌های پیمانکاری که برای تامین نیرو هیچ سرمایه و نقشی در تولید ندارند اما واسطه گر محسوب می‌شوند و مشکلات حقوقی و مالی به وجود می‌آورند و دیگری بحث اصلاح آیین نامه قرارداد تبصره ۲ ماده ۷ بود که سال گذشته در خواست شده بود و ایشان به وزیر کار دستور پیگیری دادند.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز با بیان اینکه موضوع پرداخت حقوق بازنشستگان کارگری هم مطرح شد و رئیس جمهوری دستور پیگیری دادند افزود: ایشام مقرر کردند مشکلات مذکور در هیات دولت مطرح و برای اصلاح به مجلس برود. مخصوصا با شعار دولت مبنی بر حمایت از محرومین امیدواریم که اصلاح تبصره ۲ ماده ۷ و آیین نامه آن نوشته شود و شغل های مستمر و غیر مستمر مشخص شده و مشکلاتی که در قراردادهای کارگری داریم حل شده و قراردادهای دو تا سه ماهه به قراردادهای دائمی تبدیل شود.

دغدغه مالی و معیشتی کارگر بر کیفیت و کمیت تولید اثر دارد

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات کارگری دامنگیر کارفرمایان هم می‌شود و مختص کارگران نیست ادامه داد: در دیدار با ریاست محترم جمهوری کارفرمایان نارضایتی خود را از نابسامانی قراردادها مطرح کردند به این دلیل که متوجه شده‌اند وقتی کارگر آنها دغدغه مالی و امنیت شغلی دارد در کمیت و کیفیت تولید و کالای آنها هم تاثیر خواهد گذاشت .

وی با اشاره به دغدغه‌های درمانی کارگران اظهار کرد: بحث هزینه ها و پوشش های درمانی و گرانی دارو جامعه کارگری را آزار می‌دهد. یکی از خواسته های آنها در سازمان تامین اجتماعی همین است و امیدواریم در این بخش هم دولت و هم ریاست محترم جمهوری تدبیری بیاندیشند.

کارگری نمی‌صرفد!

وی با تاکید بر اینکه با مرور دیدارهای صورت گرفته می‌توان امیدوار بود که تحولی در مورد مطالبات کارگران اتفاق بیافتد گفت: وزیر محترم کار اظهار امیدواری کرده‌اند با کنترل تورم و افزایش قدرت خرید کارگران و جلساتی که توسط شورای کار برگزار خواهد کرد در خصوص ترمیم حقوق معیشتی و رفاهی کارگر،کارفرما و دولت بر سر یک میز مذاکره و گفتگو کنند.

کارگری نمی‌صرفد!

این فعال کارگری در خصوص شرایط کارگران استان گفت: با وضعیتی که دستمزد پرداختی دارد و فاصله‌ای که خط فقر با تورم پیدا کرده واقعیت این است که بسیاری از کارخانه‌ها با کمبود نیرو به خصوص کارگر فنی مواجه هستند. در حال حاضر به نوعی به سال‌های قبل از انقلاب بازگشته‌ایم که کارگری حالت رقابتی داشت و هر کارخانه‌ای امتیازات بیشتری داشت تقاضای بیشتری هم برای کار داشت اما امروز بسیاری از کارخانه‌ها به حداقل دستمزد اکتفا کرده‌اند و با کمبود کارگر مواجه می‌شوند.

وی افزود: بحث دیگر مطرح در جامعه کارگری تغییر شرایط فرهنگی کار است؛ طی چند سال اخیر ارزش کار و کارگری از بین رفته است. جوان کارجوی امروز مانند جوانان نسل ما به راحتی مشاغل کارگری چاه کنی، ساختمان سازی و.. را قبول نمی‌کند و به دنبال مشاغلی هستند که در بخش فضای مجازی و خدماتی سود بالایی دارند.

کارگری نمی‌صرفد!

وی افزود: به این دلیل می طلبد که دولت و شورای انقلاب فرهنگی در رابطه با این موضوع آیین نامه فرهنگ کار و کارگری را هم تعریف و تدوین کند و همزمان با تغییرات روز شغل کارگری را هم به روز کنیم. همینطور در رسانه‌های تاثیرگذار و پر مخاطب با تولید محتوا، فیلم و.. مشاغل کارگری را با ارزش معرفی کنند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha