• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402021609787
  • خبرنگار : 71415

وزیر خارجه هند همتای پاکستانی خود را "سخنگوی صنعت تروریسم" خواند

وزیر خارجه هند همتای پاکستانی خود را "سخنگوی صنعت تروریسم" خواند

وزیر امور خارجه هند با حمله به همتای پاکستانی خود، او را که در مورد کشمیر و "استفاده تسلیحاتی دهلی‌نو از تروریسم" صحبت کرده بود، "مروج، توجیه‌کننده و سخنگوی صنعت تروریسم"‌خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه ان.دی تی.وی، اس. جایشانکار، وزیر امور خارجه هند در اظهاراتی پس از برگزاری نشست اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر گوآ گفت: "قربانیان تروریسم با مسببان آن نشست برای بحث درباره تروریسم برگزار نمی‌کنند."

جایشانکار با اشاره به وزیر خارجه پاکستان خاطر نشان کرد: "بیلاول بوتو زرداری به عنوان وزیر امور خارجه یک کشور عضو سازمان همکاری شانگهای به اینجا آمد؛ این بخشی از دیپلماسی چندجانبه است و ما فراتر از آن چیزی متصور نیستیم."

جایشانکار با اشاره به نزاع پاکستان با بحران مالی عظیمی که این کشور را درگیر کرده گفت: "اعتبار پاستان در زمینه تروریسم حتی سریع‌تر از ذخایر خارجی آن در حال کاسته شدن است."

این در حالی است که وزرای امور خارجه هند و پاکستان در نشست سازمان  همکاری شانگهای هیچ دیدار دوجانبه‌ای برگزار نکردند.

صحبت‌های وزیر امور خارجه هند علیه همتای پاکستانی‌اش درست در روزی مطرح شد که پنج سرباز هند بر اساس گزارش‌ها حین اجرای عملیاتی برای یافتن تروریست‌های مخفی شده در جنگلی در نزدیکی منطقه پونچ در جامو و کشمیر کشته شدند. بر اساس گزارش شبکه ان.دی تی.وی، "این تروریست‌ها که ظن پاکستانی بودنشان وجود دارد، چند روز قبل با گذاشتن کمین به یک کامیون ارتش هند حمله کرده و پنج سرباز دیگر را نیز کشته بودند."

بیلاول بوتو زرداری، پسر بینظیر بوتو، نخست وزیر ترور شده اسبق پاکستان، اولین وزیر امور خارجه پاکستان است که در حدود ۱۲ سال گذشته به هند سفر می‌کند. حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه اسبق پاکستان در سال ۲۰۱۱ به هند سفر کرده بود. آخرین سفر یک مقام پاکستانی در سطح وزارت به هند مربوط به سفر سرتاج عزیز، مشاور امور خارجی نخست وزیر سابق پاکستان در سال ۲۰۱۶ است.

جایشانکار در نشست سازمان همکاری شانگهای خواستار اتخاذ تلاش‌هایی متحد برای مبارزه با تروریسم شد. او تاکید کرد دست برداشتن از رصد تروریسم برای سازمان همکاری شانگهای بد خواهد بود.

جایشانکار خاطر نشان کرد: "ما نباید اجازه بدهیم هیچ فرد یا دولتی در پشت بازیگران غیردولتی پنهان شود. در ضمن درگیر شدن دنیا در همه‌گیری کووید و تبعاتش، تهدید تروریسم به صورت بی‌وقفه ادامه پیدا کرد. این که ما دست از رصد این تهدید برداریم برای منافع امنیتی ما زیانبار خواهد بود."

این در حالی است که به گزارش ایندیا تودی، بیلاول بوتو زرداری پس از آنکه جایشانکار او را "سخنگوی صنعت تروریسم" نامید، سفرش به هند را "موفقیت‌آمیز" خواند.

وزیر امور خارجه پاکستان، گفت سفرش به شهر گوآ همچنان که او به نمایندگی از کشورش در خاک هند سخنرانی کرد موفقیت‌آمیز بود. اظهارات وی ساعاتی پس از آن بیان شد که اس جایشانکار، وزیر امور خارجه هند از وی به عنوان "مروج، توجیه‌کننده و سخنگوی صنعت تروریسم" یاد کرد.

به گفته وزیر امور خارجه پاکستان، سفر او به هند از آن جهت موفقیت‌آمیز بود "چون سخنرانی وی به رفع این تصور که هر مسلمان یک تروریست است، کمک کرد." وزیر خارجه پاکستان خاطر نشان کرد: "ما برای شکستن این افسانه تلاش کردیم."

بوتو در سخنرانی در مورد منطقه مورد مناقشه جامو و کشمیر، که کانون تنش در روابط هند و پاکستان است گفت که دهلی‌نو باید با بازیابی دوباره وضعیتی که پیش از پنجم اوت ۲۰۱۹ در کشمیر (قبل از لغو بند ۳۷۰ قانون اساسی) وجود داشت، محیط مساعدی را برای گفتگو ایجاد کند.

ساعاتی بعد جایشانکار در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که بیانیه بوتو زرداری در مورد "استفاده تسلیحاتی هند از تروریسم" ناخودآگاه یک ذهنیت را آشکار کرد.

او اظهار کرد: "رفتار صورت گرفته با بوتو زرداری متناسب با وزیر امور خارجه یکی از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بود. اما به مواضع او در مقام مروج، توجیه‌کننده، و سخنگوی صنعت تروریسم که شالوده پاکستان است، از جمله در خود نشست سازمان همکاری شانگهای، اعتراض و با آنها مقابله شد."

به گفته کارشناسان، وزیر امور خارجه هند حین حضور در کنار همتای پاکستانی‌اش در شهر گوآ نخواست که با او دست بدهد و صرفا برای احوالپرسی با او به سبک هندی‌ها کف دست‌هایش را بهم چسباند.

با این حال برخی منابع گفتند، این دو هنگام حضور در مراسم شام برای مهمانان در اجلاس شهر گوآ با یکدیگر دست داده و خوش و بش کردند.

به نوشته ایندیا تودی هر چند منشور سازمان همکاری شانگهای اجازه به طرح مسائل دوجانبه در این اجلاس نمی‌دهد اما دو طرف در سخنرانی در سالن اجلاس به یکدیگر تلویحا حمله کردند.

جایشانکار تاکید کرد که تروریسم نمی‌تواند توجیهی داشته باشد و باید جلوی همه اشکال و مظاهر آن از جمله تروریسم فرامرزی را گرفت.

جایشانکار در سخنرانی خود برای افتتاحیه اجلاس گفت: مبارزه با تروریسم یکی از وظایف اصلی سازمان همکاری شانگهای است.

همچنین بیلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان هم به نوبه خود گفت: "تروریسم همچنان امنیت جهانی را تهدید می‌کند. بیایید گرفتار استفاده تسلیحاتی از تروریسم برای کسب امتیازات دیپلماتیک نشویم."

وی با یادآوری این موضوع که خود او قربانی تروریسم است، گفت: "وقتی در مورد این مساله صحبت می‌کنم، نه تنها به عنوان وزیر خارجه پاکستان که مردمش از نظر تعداد حملات تروریستی و تلفات بیشترین آسیب را دیده‌اند، بلکه همچنین به عنوان پسری که مادرش به دست تروریست‌ها ترور شد، این کار را می‌کنم."

بوتو در گفتگوی اختصاصی با ایندیا تودی نیز گفت: "پاکستان می‌خواهد با تروریسم نه به این دلیل که هند این طور می‌خواهد، بلکه به این دلیل که ما می‌خواهیم به این تهدید پایان دهیم، مقابله کند."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha