• یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402021710077
  • خبرنگار : 50552

انتشار کتاب «درست بخوانیم و درست بنویسیم» در قزوین

انتشار کتاب «درست بخوانیم و درست بنویسیم» در قزوین

ایسنا/قزوین یک نویسنده قزوینی گفت: کتاب «درست بخوانیم و درست بنویسیم» در قطع رُقعی و شامل ۱۸۲ صفحه است که انتشارات پَرَک قزوین آن را در سال جاری در ۱۰۰۰ مجلد چاپ و منتشر کرده است.

دکتر هادی انصاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بنده بیش از سه دهه فعالیت در زمینه فرهنگ، ادب و هنر از جمله ادبیات، نویسندگی، شعر، خوشنویسی، موسیقی سنتی دارم و کتاب اخیر بنده «درست بخوانیم و درست بنویسیم» نام دارد که نام فرعی آن «نگاهی به اِشکال‌های گفتار و نوشتار امروز» است.

وی ادامه داد: در دهه‌های اخیر اشکال‌هایی در گفته‌ها و نوشته‌ها اعم از اشکال‌های املایی، تلفظ‌های نادرست واژه‌ها و ترکیبات، خواندن اشعار و نامه‌نگاری‌ها دیده می‌شد؛ بنابراین تصمیم به نگارش کتاب «درست بخوانیم و درست بنویسیم» گرفتم؛ در این کتاب هر اشکالی جداگانه طرح شده و در رابطه با اصلاح آن اشکال‌ها مطالبی بیان شده است.

این نویسنده بیان کرد: یادداشت‌برداری و فیش نوشتن مطالب کتاب، حدود چهار سال زمان برده است، به این معنا که اشکال‌ها در مکان‌های گوناگون دیده شده و یا از زبان مردم شنیده شده است، یعنی به تدریج و در طی سالیان نگارش و در نهایت در سال جاری این کتاب در قطع رقعی و در ۱۸۲ صفحه توسط انتشارات پَرک قزوین در ۱۰۰۰ مجلّد چاپ و منتشر شد.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب چهارمین اثر بنده است، پیش از این ۲ مجلد در باب خط ریز یا تحریری و کتابی در عروض فارسی نوشته بودم که هر ۲ کتاب نیاز به چاپ مجدّد دارند، اما به سبب نداشتن حامی مالی تا امروز موفق به چاپ مجدّد آن‌ها نشده‌ام.

این دکترای زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: پاسداشت زبان فارسی و درست خواندن و درست نوشتن، وظیفه هر ایرانی است، بنابراین مطالعه این کتاب برای تمام کسانی که با خواندن، نوشتن و سرودن سروکار دارند، ضروری است و موسیقی‌دانان، نویسندگان، شاعران، آواز خوانان، معلمان، گویندگان رادیو و تلویزیون می‌توانند از فواید مطالعه این کتاب بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: هدف بنده از نگارش کتاب این بود که هموطنان عزیز را نسبت به زبان فارسی آگاه  حساس کنم و تأکید کنم نباید با بی‌توجهی از کنار اشکال‌های آن گذشت، امروز حتی زیرنویس‌های تلویزیون هم غلط‌های املایی و نگارشی دارد و مسئولان مربوطه هیچ اقدامی در این خصوص نمی‌کنند، بنابراین لازم است ادبیات‌خوان‌ها این‌گونه اشکال‌ها را گوشزد کرده و در راه اصلاح آن‌ها گام بردارند.

انصاری در پایان گفت: چند مجلد دست‌نوشته اعم از مجموعه سروده‌ها، مجموعه مقالات و رساله دکتری نیز دارم که هنوز چاپ و منتشر نشده‌اند؛ از مسئولان هنری، ادبی و فرهنگی درخواست دارم از ادیبان، شاعران و نویسندگان جهت انتشار آثار حمایت کنند و با معرفی آثار آنان گامی در جهت اعتلای هنر اصیل ایرانی و پاسداشت زبان فارسی به‌عنوان زبان ملی و میهنی ما بردارند و پیشکسوتان عرصه‌های علوم و فنون مختلف را به‌عنوان الگوی نسل جوان در جامعه معرفی کنند.

به گزارش ایسنا، مجموعه «درست بخوانیم و درست بنویسیم» پیش از این و در سال ۱۴۰۰ در قالب ۳۸ خبر با عنوان «نگاهی به اِشکال‌های گفتاری و نوشتاری امروز» در ایسنای قزوین منتشر شده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha