• یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402021710635
  • خبرنگار : 71290

یک کارشناس مسائل خاورمیانه تشریح کرد

تقویت محور مقاومت با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

تقویت محور مقاومت با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

یک کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موقعیت محور مقاومت را در منطقه در برابر رژیم صهیونیستی تقویت می‌کند.

مهدی شکیبایی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از نشست وزرای خارجه کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: برای تحلیل اتفاقات اخیر در مورد تصمیم کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب باید مروری کنیم به این موضوع که چه چیزی باعث شد اساسا سوریه را از اتحادیه اخراج کنند.
وی تصریح کرد : در سال ۲۰۱۱ بعد از وقوع بحران در سوریه و حتی قبل از آن، نظام سوریه تحت فشار کشورهای عربی که آن زمان به عنوان کشورهای میانه رو یاد می شدند و همچنین آمریکا و اروپا تحت فشار بود که سوریه باید رابطه خود را با ایران و محور مقاومت قطع کند اما سوریه با این درخواست مخالفت کرد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: در واقع سوریه با بسته های پیشنهادی آن‌ها مقاومت و مخالفت کرد و در پی این تصمیم، سوریه متحمل بحرانی شد که نزدیک به ۱۲ سال این بحران طول کشید. در این مدت دائما ایران بود که در کنار مردم و دولت سوریه بود تا موفق شدند از بحران عبور کنند.
شکیبایی خاطرنشان کرد: سوریه امروز با اقتدار مثال زدنی به وضعیت ۱۲ سال قبل بازگشته است، از سوی دیگر توافق ایران و عربستان موید این نکته است که سوریه  و محور مقاومت از بحران عبور کرده اند و همان کشورهای عربی که روزی رو به روی سوریه بودند، امروز چاره ای نداشتند که شرایط سوریه را بپذیرند.

وی افزود: همین کشورهای عربی می‌دانند اگر سوریه را به اتحادیه عرب دعوت نکنند دیگر چیزی باقی نمی‌ماند که هدف تاسیس اتحادیه را محقق کند. در واقع این کشورهای عربی هستند که با توجه به موقعیت سوریه به عضویت و بازگشت آن به اتحادیه عرب نیاز دارند، سوریه نیازی به اتحادیه عرب ندارد.
این کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: در شرایطی که سوریه درگیر بحران بود از آن عبور کرد و اتحادیه عرب کمکی به آن نکرد و لذا امروز واقعا سوریه نیازی به اتحادیه عرب ندارد. بدون شک اگر خواستند سوریه برگردد به خاطر نیاز خودشان است. به این ترتیب به ۱۲-۱۳ سال مقاومت سوریه در برابر نظام سلطه صحه می گذارند.
شکیبایی خاطرنشان کرد: این اتفاقات در مسیر امتداد توافق ایران و عربستان است و طبیعتا بر همگرایی منطقه ای تاثیر می گذارد و کشورها متوجه می شوند که تامین امنیت منطقه از طریق کشورهای موجود در منطقه قابل حل است. در واقع با این اتفاق مهر باطلی زده شد به ناتو عربی که غرب و صهیونیستها دنبال می کردند در نقطه مقابل ناتو عربی یک پیمان منطقه ای با حضور همه کشورهای منطقه علیه طراحی های آمریکا و غرب صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موقعیت محور مقاومت را در منطقه در برابر رژیم صهیونیستی تقویت می کند و به تبع آن موقعیت فلسطین در رویارویی با اشغالگران صهیونیست تقویت می شود و ان شاء الله این موقعیت بی بدیلی که محور مقاومت به آن دست یافته به آزادی قدس و فلسطین منتهی می شود.
این کارشناس مسائل منطقه درباره پایدار بودن وضعیت جدید در منطقه هم اظهار کرد: در برهه ای از تاریخ قرار داریم که تغییر در نظم قدیم اتفاق افتاده که در آن آمریکا و غرب و رژیم صهیونیستی تصمیم می گرفتند، اما امروز با توجه به توافق ایران و عربستان شاهد هستیم علاوه بر منطقه خاورمیانه در دنیا نیز شرایط در حال تغییر است. همه کشورها از نظم قدیم عبور می کنند و متناظر با نظم جدید قدرت ها، سطح بندی را شکل می کنند. لذا انتظار می رود در منطقه خاورمیانه شاهد ثبات و پایداری نسبی باشیم.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha