• یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402021710663
  • خبرنگار : 71625

تقدیر از استادآواز با نوای سراج و گفته‌های شاه‌زیدی و مختاباد

تقدیر از استادآواز با نوای سراج و گفته‌های شاه‌زیدی و مختاباد

در مراسم بزرگداشت محمدهاشم احمدوند ـ استاد آواز ایرانی ـ هنرمندانی چون حسام‌الدین سراج و عبدالحسین مختاباد، از ویژگی‌های شخصیتی او گفتند و برایش خواندند و نواختند.

به گزارش ایسنا، بزرگداشت یکی از مدرسان آواز ایرانی، محمدهاشم احمدوند در آموزشگاه هنر و اندیشه نوین با حضور جمعی از بزرگان و دوستداران این خوشنویس، آوازخوان و نوازنده برگزار شد و هنرمندان از خدمات فرهنگی و هنری، منش، سخت کوشی، تعهد، شعرشناسی و دیگر خصایص او گفتند، آوازخواندند و ساز زدند.

تقدیر از استادآواز با نوای سراج و گفته‌های مختاباد

در ابتدای این برنامه علی‌اصغر شاهزیدی از سال‌های کلاس‌های حسین عمومی گفت.

او گفت: جدای از درک آواز و شعرشناسی آقای احمدوند، ایشان حالات روحی، درونی و آرامش خاصی دارد که من این حالات او را بسیار دوست دارم. 

پس از استاد شاه‌زیدی وهاشم یاوری ـ خواننده ـ حسام‌الدین سراج هم از روزی گفت که در تلویزیون یک جوان بلندبالا را دید که گفت آواز می‌خواند، از شهرستان آمده و می‌خواهد استخدام صداوسیما شود. 

این خواننده گفت «از او خواستم کمی برایم آواز بخواند که او همایونی خواند و من به پهنای صورت اشک می‌ریختم از بس که خوب می‌خواند.»

سراج پس از اینکه آواز احمدوند را شنید، او را از استخدام در صدا و سیما منصرف و به کلاس‌ها و مراکز دیگر معرفی کرد. 

تقدیر از استادآواز با نوای سراج و گفته‌های مختاباد

عبدالحسین مختاباد (خواننده) با بیان اینکه به خاطر غم از دست دادن برادر هنرمند و روزنامه نگارش سید ابوالحسن مختاباد هنوز حال خوشی ندارد، از سال‌های کلاس‌های استاد کریم صالح عظیمی گفت و با اشاره به این شعر حافظ «در کار گلاب و گل، حکم ازل این بود/ کان شاهد بازاری وین پرده نشین باشد» گفت که تقدیر این بود که ما شاهد بازاری باشیم و استاد احمدوند پرده‌نشین. 

مختاباد بعد از سخنانش با نوازندگی تار موسوی زاده آواز خواند.

تقدیر از استادآواز با نوای سراج و گفته‌های مختاباد

سهیل محمودی (شاعر) از هنر اصیل گفت و از این نکته که در بین خوانندگان و آوازخوانان، خواننده‌ای که بیش از همه شعر حفظ است و درک عمیقی از شعر قدما و معاصر دارد، هاشم احمدوند است.

منصوره ثابت‌زاده ـ پژوهشگر و هنرمند موسیقی و رقص اقوام ـ از همکاری مشترکش با هاشم احمدوند و اهدای ردیف‌های ضبط شده به او گفت. 

تقدیر از استادآواز با نوای سراج و گفته‌های مختاباد

همچنین سعید خلج از خاطراتش با احمدوند و بزرگواری‌ها و درویشی خاص او گفت و آواز خواند. 

پژوهشگر و روزنامه‌نگار پیشکسوت موسیقی و هنر، علیرضا پورامید هم از سلوک احمدوند و حضورش در کلاس‌های مرحوم دولابی گفت و به این نکته هم اشاره کرد که همه آنها که در محضر این عارف بودند از آن کلاس‌ها بهره درست نگرفته‌اند و احمدوند از آنهایی است که درویشی و سلوک و آرامش ویژه‌ای دارد. 

هادی منتظری هم به احترام دوستش هاشم احمدوند کمانچه‌نوازی کرد.

تقدیر از استادآواز با نوای سراج و گفته‌های مختاباد

در پایان برنامه هم هاشم احمدوند از تاثیر برادربزرگش قاسم احمدوند گفت که قدم‌های اولیه ورود به دنیای هنر را به آنها آموخته است و از او به روی صحنه دعوت کرد و او نیز قطعه آواز و تصنیفی لری را اجرا کرد.

پایان‌بخش برنامه هم احمدوند با نوازندگی تار برادرش داود و پسرش حسین احمدوند، آواز و تصنیف اجرا کرد.

تقدیر از استادآواز با نوای سراج و گفته‌های مختاباد

افرادی از جمله اسرافیل شیرچی و رسول مرادی از هنرمندان عرصه خوشنویسی و نقاشی‌خط هم از مهمانان برنامه بودند. 

محمدهاشم احمدوند متولد ۱۳۴۵ ملایر است. در همان ملایر موسیقی و آواز را از نوجوانی و با حمایت و راهنمایی برادر بزرگش قاسم آغاز و برای ادامه و تکمیل آموخته ها به تهران آمد.

دوره کامل ردیف‌های آوازی را نزد کریم صالح عظیمی در کلاس‌های رادیو فرا گرفت، سپس برای آشنایی با شیوه آواز اصفهان نزد حسین عمومی تعلیم دید و بعد به محضر  درس علی اصغر شاهزیدی راه یافت. در زمینه آموزش ساز سه تار نیز از محضر استادان محسن نفر و شادروان محمدرضا لطفی استفاده کرده است. از آثار این هنرمند می‌توان به آلبوم خنیاگران و همکاری با مجموعه آموزشی الحان الذاکرین اشاره کرد. احمدوند سال‌هاست که به تدریس آواز ایرانی مشغول است و از راهنمایی‌های استاد رامبد صدیف و استاد فخری ملک پور نیز همواره بهره‌مند شده است.

وی کنسرت‌هایی در داخل و خارج از کشور و فرهنگسراهای تهران همراه با برادران هنرمندش داوود، محمد و یوسف احمدوند اجرا کرده که می‌توان به آخرین کنسرتش در سال ۹۵ با ارکستر بزرگ ساربانگ به رهبری سعید اردیانی در تالار وحدت و برج میلاد اشاره کرد. از دیگر فعالیت‌های احمدوند می‌توان به همکاری با رادیو فرهنگ و رادیو نوا به عنوان کارشناس آواز اشاره کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha