• دوشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402021811480
  • خبرنگار : 50107

عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد:

امروز بسیاری از پژوهش‌های استاد مطهری همچنان کارآمد است

امروز بسیاری از پژوهش‌های استاد مطهری همچنان کارآمد است

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بسیاری از پژوهش‌های استاد مطهری که حرف‌های اول و نو را در آن زمان مطرح کرده، همچنان امروز کارآمد بوده که حقوق زن و آزادی نمونه این قضیه است.

حسن نقی‌زاده، امروز ۱۸ اردیبهشت ماه، در پیش‌نشست یازدهمین همایش اشراق اندیشه مطهر که در دانشکده الهیات برگزار شد، اظهار کرد: ما با واژگان گوناگونی مانند روشنفکر، احیاگر، مصلح، انقلابی و امثال این در ارتباط با این قضیه مواجه هستیم . واژگانی که هر کدام بار معنایی خاص خود را دارند و وقتی به شخصیت بزرگی مانند شهید مطهری می‌رسد، نمی‌توان تشخیص داد که کدام واژه را باید در خصوص ایشان به کار گرفت. شهید مطهری از جنبه‌های علمی، عملی، عرفانی، اجتماعی و عرصه‌های گوناگون حوزه و دانشگاه سرآمد است.

وی با بیان این سوال که چرا این اصرار وجود دارد که باید یاد و نام استاد مطهری زنده بماند و ما این شخصیت احیاگر را همچنان احیا کنیم، عنوان کرد: ما در محیط‌های آموزشی و دانشگاهی با چند عنصر دانشجویی، پژوهشگری، استادی، تاثیرگذاری بر فضای اجتماعی و تربیتی روبه‌رو هستیم. استاد مطهری در هر کدام از این موارد سرآمد بوده و همواره برای ما درس‌آموز است.

این عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در بخش دانشجویی و طلبگی استاد مطهری روح پژوهشگری و تحقیق و تشنگی دانشجو و طلبه برای فراگیری را داشتند. یکی از علایم و نشانه‌های این شیدایی برای دانش‌طلبی و حقیقت‌طلبی در یک دانشجو نگاهی است که استاد به آن دارد.

وی افزود: استاد مطهری در عرصه پژوهشگری از هر جهت سرآمد هستند. یکی از ویژگی‌های ایشان در پژوهش نظم در امر تحقیق و دقت در نحوه چینش مطالب در کنار یکدیگر بود. استاد در این زمینه مهندسی فکری داشتند. روزآمدی و به روز بودن استاد مطهری در امر پژوهش بسیار مهم است. بسیاری از مسائل و نیازهای آن روز که مطرح می‌کردند، امروز نیز مورد نیاز است. بسیاری از پژوهش‌های استاد مطهری که حرف‌های اول و نو را در آن زمان مطرح کرده، همچنان امروز کارآمد بوده که حقوق زن و آزادی نمونه این قضیه است.

وی ادامه داد: در پژوهش با مخالفان انصاف را رعایت می‌کرد، حرف مخالفان را به درستی می‌شنید، ارزیابی می‌کرد و گاهی به قدری در این زمینه دقت داشت که طرح بحث یا تبیین حرف مخالف بیشتر از مقداری می‌شد که به آن پاسخ می‌داد. امانت در صحبت را به طور کامل رعایت می‌کرد. برخلاف برخی نویسندگان و دگراندیشان زمان ما که نیم‌بند مطرح می‌کنند، استاد مطهری حرف را کامل بیان می‌کرد.

نقی‌زاده اضافه کرد: سوپرانقلابی‌ها در آن دوره به استاد ایراد می‌گرفتند که چرا خدمات متقابل را نوشتند و چه فایده‌ای دارد. در کتاب علل گرایش به مادی‌گری که اعتقادی است، بحث سیاسی نیز مطرح می‌کند. امروز می‌فهمیم که بحث آن زمان خوب و لازم بود و در حال حاضر نیم قرن است که با این موضوع مواجه هستیم. ما امروز به استاد مطهری نیاز داریم، زیرا هم یک پژوهشگر بوده و هم روش و شیوه پژوهش را در خود جمع کرده است.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه استاد مطهری در بخش معلمی ویژگی‌هایی داشت، تصریح کرد: معلم بودن خود یک ویژگی است. قدرت انتقال، تبیین و عرضه مسائل کار هر کسی نیست. ما بزرگانی داشتیم که شاید از استاد در فلسفه ملاتر بودند، اما قدرت تبیین و انتقال و روش انتقال ایشان ویژه است. تفکیک مفاهیم، طرح سیر تاریخی، طرح جامع مسائل، توجه به نقد منصفانه، استقبال از سوال و پرسش و نوآوری و خلاقیت در ارائه مباحث از ویژگی‌های استاد مطهری در امر استادی و تعلیم است.

سوالاتی که در آینده مقابل الهیات قرار می‌گیرد از زاویه هوش مصنوعی خواهد بود

علیرضا آزاد، استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه جلسه اظهار کرد: ما باید در حوزه الهیات پیشرو باشیم و از تکنولوژی‌های جدید برای این عرصه استفاده کنیم. هوش مصنوعی برای دنیا و به تبع آن برای ما جدید است.

وی افزود: من از اردیبهشت ۹۸ در این خصوص صحبت کردم که در حوزه الهیات مواردی در حال وقوع است که چه درست بدانیم و چه غلط و چه بگوییم باید و چه نباید، این اتفاق رخ می‌دهد. ما به دنبال پذیرش این موضوع نیستیم اما باید مراقب باشیم.

آزاد ادامه داد: یکی از افق‌های آینده و سوالاتی که در آینده مقابل الهیات قرار می‌گیرد از زاویه هوش مصنوعی خواهد بود. ما قصد هشدار و آشنا کردن با هوش مصنوعی را داشتیم تا در خصوص چارچوب‌های آن تدابیری اندیشیده شود.

نقی‌زاده در خصوص ارائه مباحث استاد آزاد توسط هوش مصنوعی گفت: احاله به چنین مرجعی با وجود داشتن مراجع مشخص، می‌تواند خطرساز باشد و پیامدهایی دارد که باید با هوشیاری و مراقبت وارد چنین عرصه‌ای شد. هوش مصنوعی محصول جامع اطلاعات و داده‌های دنیای غرب است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha