• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402021911719
  • خبرنگار : 50046

ارائه خدمات رایگان ۹ مرکز درمانی به بیماران تالاسمی خراسان شمالی

ارائه خدمات رایگان ۹ مرکز درمانی به بیماران تالاسمی خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی از شناسایی و خدمت رسانی به ۳۲ بیمار تالاسمی در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه خبر داد و گفت: هم اکنون در استان ۹ مرکز درمانی تحت پوشش دانشگاه، به بیماران تالاسمی، رایگان ارائه خدمت می‌کنند.

دکتر جواد شاهین‌فر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه این افراد جزو بیماران خاص ثبت شده اند، افزود: بر اساس شیوه‌نامه حمایتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص بیماران خاص و سخت علاج، خدماتی مانند ویزیت تخصصی و فوق تخصصی، آزمایش، خدمات پاراکلینیکی و داروهای تخصصی به این گروه از بیماران در مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی در دو بخش راهبردهایی برای بیماران تالاسمی دارد، ادامه داد: بخش درمان دانشگاه، رسیدگی به وضعیت سلامت بیماران تالاسمی ماژور را به عهده دارد، در بخش بهداشت نیز پیشگیری از بروز بیماری تالاسمی اجرایی می شود.

دکتر شاهین‌فر با بیان اینکه خدمات با رویکرد پیشگیرانه در حوزه بهداشت بر اساس ۳ استراتژی برنامه ریزی و ارائه می شود، گفت: در استراتژی نخست، تمام متقاضیان ازدواج جهت شناسایی زوج های ناقل تالاسمی و مراقبت ویژه براساس دستورالعمل مربوطه و در استراتژی دوم، والدین بیماران تالاسمی جهت شناسایی زوج های واجد شرایط بارداری و مراقبت براساس فلوچارت مربوط بررسی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در استراتژی سوم زوج‌های ناقل تالاسمی که قبل ۱۳۷۶ ازدواج کرده اند بررسی و شناسایی می شوند، اضافه کرد: درصورت شناسایی زوج‌هایی که ناقل تالاسمی (مینور) محسوب می شوند، خدمات مشاوره ای و پیگیری مستمر توسط بخش بهداشت به زوج ها ارائه می‌شود.

دکتر شاهین‌فر با بیان اینکه همکاران ما در بخش بهداشت در تمام استان، همه روزه با جدیت این موضوع را رصد می‌کنند تا هرچه بیشتر بتوانند از بروز این بیماری پیشگیری کنند، ادامه داد: خوشبختانه با همت کارشناسان و پزشکان و اجرای درست نظام مراقبت و همچنین شناسایی و پیگیری زوج‌های ناقل و مشکوک تالاسمی مینور، از سال ۱۳۹۸ تا کنون مورد بروز نوزاد تالاسمی ماژور در استان مشاهده نشده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ابراز امیدواری کرد تا با تلاش و پیگیری بیش از پیش، اقدامات لازم برای رفع چالش‌های احتمالی بیماران تالاسمی انجام شود و موجب بهبود کیفیت زندگی بیماران تالاسمی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha