• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402021911816
  • خبرنگار : 50024

کاخ سلیمانیه کاخی به نام فرزند سی و چهارم فتحعلی شاه

کاخ سلیمانیه کاخی به نام فرزند سی و چهارم فتحعلی شاه

ایسنا/البرز معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز با بیان اینکه ۷۰ تابلوی نقاشی نفیس از موزه ملی به البرز آورده شده تا در کاخ‌موزه سلیمانیه به نمایش گذاشته شود، اظهار امیدواری کرد که این کاخ موزه در هفته دولت افتتاح شود.

شهباز محمودی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره آخرین وضعیت کاخ‌موزه سلیمانیه اظهار کرد: در آخرین بازدیدی که از سوی کارشناسان اداره کل موزه‌های کشور صورت گرفت، ایراداتی جزئی گرفته شد که درصدد رفع آنها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه قبل از رفع این ایرادات امکان افتتاح رسمی این کاخ موزه وجود ندارد، گفت: با این حال برای اینکه علاقه مندان بتوانند از دیدن نقاشی‌های دیواری منحصر به فرد این کاخ لذت ببرند، تمهیداتی فراهم شده که درهای این مجموعه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۴ باز باشد.

این مسئول اضافه کرد: البته این کاخ‌موزه در روزهای جمعه تعطیل است و به گردشگران ارایه خدمت ندارد.

کاخ سلیمانیه کاخی به نام فرزند سی و چهارم فتحعلی شاه

محمودی با توضیح در خصوص جزئیات نقاشی‌های این کاخ افزود:  در این بنای تاریخی نقاشی‌هایی بر روی دیوارها به چشم می‌خورند که به دستور فتحعلی شاه قاجار توسط عبدالله خان نقاش باشی در سال ۱۱۹۲ خورشیدی ترسیم شده است.

معاون میراث فرهنگی البرز توضیح داد: ابعاد این نقاشی‌ها که به صورت ایرانی ترسیم شده‌اند شش متر و ۸۵ سانتیمتر در دو متر و ۴۰ سانتیمتر است و رنگ های به کار رفته در آنها معدنی هستند.

وی افزود: یکی از این آثار هنری، نقاشی دیوار غربی داخل کاخ است که در آن فتحعلی شاه دومین شاه سلسله قاجار را روی تخت و ۱۴ تن از پسران وی را در کنار او به تصویر کشیده است.

وی ادامه داد: ساخت این کاخ همزمان با تولد سلیمان‌ میرزا فرزند سی و چهارم فتحعلی شاه پایان یافت و به همین دلیل این کاخ  سلیمانیه نام‌گرفت.

کاخ سلیمانیه کاخی به نام فرزند سی و چهارم فتحعلی شاه

این مسئول اضافه کرد: از پسران فتحعلی شاه قاجار می‌توان به شاهزاده محمد، عباس میرزا و علی میرزا اشاره کرد؛ سلیمان میرزا نیز سی و چهارمین فرزند وی بود که در این نقاشی با لباس سفید به تصویر کشیده شده است.

وی در پاسخ به اینکه فرایند موزه شدن این کاخ به کجا رسیده است، گفت: ۷۰ تابلوی نقاشی نفیس از موزه ملی به البرز آورده شده ولی به دلیل اشکالات موجود، هنوز چیدمان آنها صورت نگرفته و در مخزن اداره کل نگهداری می‌شوند.

محمودی افزود: با تامین اعتبار و رفع نواقص، امیدواریم در هفته دولت شاهد افتتاح رسمی این کاخ‌موزه باشیم.

کاخ سلیمانیه کاخی به نام فرزند سی و چهارم فتحعلی شاه
کاخ سلیمانیه کاخی به نام فرزند سی و چهارم فتحعلی شاه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha