• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1402021912317
  • خبرنگار : 71631

یک کشف "بی‌نظیر" در عمان

یک کشف "بی‌نظیر" در عمان

باستان‌شناسان اسکلت‌های ده‌ها نفر را در مقبره هفت‌هزار ساله واقع در عمان کشف کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، ‌ گروهی از باستان‌شناسان بقایای ده‌ها انسان را پیدا کرده‌اند که حدودا هفت‌هزار سال قبل در مقبره‌ای سنگی واقع در عمان دفن شده بودند.

این مقبره که در استان «وُسطی» ‌ واقع در کشور عمان کشف شده است، یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های ساخت بشر است که تاکنون در این کشور کشف شده است.

به گفته باستان‌شناسان با توجه به این‌که هیچ گور عصر برنز یا قدیمی‌تری تاکنون در این محوطه کشف نشده است، کشف این بقایا یک اکتشاف "بی‌نظیر" محسوب می‌شود.

مقبره سنگی نخستین‌بار ۱۰ سال قبل و به کمک عکس‌های ماهواره‌ای شناسایی شده بود. باستان‌شناسان معتقدند قدمت این مقبره به ۵۰۰۰  تا ۴۶۰۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد.

بر اساس گزارشی که درباره کاوش این مقبره منتشر شده است، ‌ دیوارهای این مقبره سنگی از چندین ردیف سنگ‌های مسطح و کوچک ساخته شده است و فضای داخلی آن از دو اتاقک خاکسپاری تشکیل شده که هر کدام به چندین بخش کوچکتر تقسیم شده‌اند. سقف تمام مقبره از سنگ ساخته شده، ‌ اما بخش‌هایی از این مقبره به دلیل باران‌های موسمی سالانه فروریخته است.

چند دسته استخوانی که در اتاقک‌های خاکسپاری کشف شده است، ‌ نشان می‌دهد اجساد پیش از آن‌که درون مقبره قرار داده شوند، در این اتاقک‌ها تجزیه می‌شدند.

محققان در مرحله بعدی تحقیقات، اسکلت‌های کشف‌شده را از نظر انسان‌شناسی و زیست شیمی مورد بررسی قرار خواهند داد. باستان‌شناسان همچنین امیدوارند بقایای یک سکونتگاه را در نزدیکی این مقبره کشف کنند که محل زندگی این مردم بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۹ ۲۱:۳۸

تورکان سومری ها از سواحل جنوبی خلیج در پنج هزار سال پیش به عراق کوچ کردند پس این آثار متعلق به تورکان می باشند

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۰ ۱۸:۴۱

نقل است انوری به جمعی وارد شد که جوانی شعر او را می خواند. انوری پرسید می دانی شاعر این شعرها کیست؟ جوان گفت از خودم، انوری گفت ولی این شعرها که از انوری است. جوان گفت انوری خودم هستم. انوری گفت سبحان الله شعر دزد شنیده بودیم شاعر دزد نوب ه. الله.

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۰ ۱۸:۵۸

خیلی راحت به این نتیجه رسیدی...تا کی نژاد پرستی

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۰ ۲۰:۰۹

تورک!!!! کل تاریخچه ترک ها در غرب آسیا به هزار سال هم نمی‌رسه این ترک ها از طرف شرق ایران اومدن و در مناطقی از عراق و ترکیه امروزی ساکن شدن. تو شبه جزیره عربستان نژادی به جز عرب وجود نداشتن

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۱ ۰۰:۱۷

نامت هم اصل تورکی میباشد. عاطام چنگوز آنام ترمز

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۱ ۰۸:۳۰

اولا خلیج فارس. دوم اینکه ترک. نه تورکان. سوم اینکه حوزه خلیج فارس کجا و ترک کجا. در آخر دست از این همه دروغ و دغل بردارید و کمی مطالعه کنید . علم باستان شناسی هنوز نتوانسته اصلیت سومر را مشخص کنه بعد امثال شما ها تاریخ و هویت واسه خودتون می سازید ...کمی مطالعه بد نیست ... آذری های ایران چه کردند اسیر دشمنی و خرافه و دروغ شما ها شدند ...ترک و سومر ??? واقعا خنده داره.....اگر هم بخواهیم به برخی حدسیات باستان شناسی هم تکیه کنیم سومر شاید بتواند با عبری اولیه هم ردیف باشه حالا بگو چطوری میتونه ترک باشه ...آن هم ترکی که در دور افتاده ترین قسمت شرقی زمین قرار گرفته و آن زمان هم اصلا موجودیت نداشته ...یاد بگیرید واسه هویت سازی به داشته های دیگران چنگ نیاندازید بلکه سطح دانش و فهم و پیشرفت خودتون را بالا ببرید و الا آدم پ عالم می دانند همین چیزی هم که از گذشته واسه ترکیه مانده از صدقه سر ایران صفوی است ...پس کافیه

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۱ ۰۹:۳۱

سلام.. چرا ما ایرانیها برای هرکاری... متخصص و مجرب هستیم.. هنوز دانشمندان.. بقای اجساد را با دستگاه تویین.. بررسی نکردن.. شما آنها را تورک میدونید.. واقعا..

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۱ ۱۰:۳۱

اصالت سومري ها به كدوم كشور برميگرده؟

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۰ ۰۰:۰۶

به احتمال زیاد مقبره نیست بلکه یک خانه با ساکنینش بوده و توسط زلزله ویران شده بر سر صاحبان آن

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۰ ۲۲:۱۷

درود،

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۰ ۲۲:۵۲

کدوم خانه با ساکنین به ۷ هــزار نفر میرسه عقل کل(؟((

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۱ ۱۹:۰۷

این همه از بیکاری لق لق زبان از عقب ماندگی یا بی سوادیست

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۲ ۱۰:۲۰

عقل کل که فعلاشما تشریف داری گفته ۷ هزار سال پیش نه ۷ هزار نفر

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۰ ۲۱:۲۳

واقعا بعضی از دوستان دیگه دارن شورشون درمیارن و قبیلشون تا شبه جزیزه عربستان هم کشیدن رونگیرن انشاللله فردا مدعی خونه خداهم میشن . و عرب هارو هم ترکان میدونن . واقعا این دیدگاه خیلی خطرناک داره وسعتش بیشتر میشه و خیلی خطریه . مثالی اینجا میدرخشه که هرچی دروغ بزرگتر باشه قدرت باورش بیشتر میشه. بخدا قسم تو تمام دنیا بگردی همچین چیزی رو نخواهی دید از هیچ قومی .

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۱ ۱۷:۳۳

درود بر شما

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۱ ۱۲:۴۰

مغولهای کرواتی !!!!!!تورکها از شرق اومدن

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۱ ۲۰:۲۳

کِی گفتند 7هزار نفر گفته شده 7هزارساله چشماتون رابازکنید

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۲ ۰۰:۱۶

عزیزم ترکها هرچند از جنوب سیبری از دریاچه آرال از رشته کوههای تانگری اومدن ولی هیچ ربطی به مغول ها ندارن ترک و مغول تفاوتش عین عرب و فارس هست یکجا نشین هستن ولی ربطی بهم ندارن شما فارس ها تاریخ بخوانید اصلیت از هندوستان و پاکستانه زیاد بخودتون نناززید

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۲ ۰۸:۵۳

هر کدومتون خودش انتخاب کرده از کدوم قوم باشه بیاد جلو... دست بردارین از این خرافات چه توفیری ب حالت داره ک اون بیچاره ها کجایی و از چه قومی بودن..... فقط و فقط از این صحنه ها باید عبرت گرفت... مرگ حتمیست

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۱ ۱۴:۰۰

آنهایی که به تمدن سوموری تورکان مصرباستان در حیجاز و تورک بودن محمد رسول تورک باور ندارند برن یک میلیون کتیبه تورکی در یمن رو ببینن

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۱ ۱۵:۰۹

سلام نمیدونم چرابعضیا ترک عرب عجم میکنن اخه ربطش چی بودمیگی نژادی بنام عرب نبوده وقتی که تاریخ چندهزارساله عیلام یا(ایلام)خیلی راحت حذف شدونیست وچندین وچندتاریخ وحکومت خصوصادرجنوب ایران راحت حذف شده و نیست کلا توهم برادرمیتونی راحت توذهنت کل دنیاروحذف کنی وبگی همه تورکان بودن ومتعلق به اجدادم بودن بخدا نکنیدنزنیداینحرفاروتاریخ متعلق به همه مردم دنیاست وطریقه نوشتن تاریخ اینه که هرکسی به نفع خودش مینوسه ,,,والله واعلم والله ناظرعلی کل شی

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۱ ۱۶:۳۰

اگه ایران بود هر روز یکیشونو به عنوان شهید گمنام تشییع میکردن

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۱ ۱۹:۵۹

از تمام هموطنان عزیز خواهشمندم اگر تخصص باستان شناسی ندارید در این خصوص اظهار نظر نکنید نه موضوع را نفی کنید نه بپذیرید باید یاد بگیریم در موضوعی که آموزش ندیدیم بررسی نکردیم اظهار نظر نکنیم در ضمن من خودم تبریزی هستم الفبای مغولی و کلمات آن را بررسی کردم غیر از کلمه خانم و آقا که می گویند از مغولی وارد زبان ایرانیان شده حتی معنی یک کلمه مغولی را نفهمیدم حتی تلفظ و لحن آن نیز با ترکی ما اشتراکی ندارد در ضمن تلفظ تورک صحیح تر از ترک است چون ما خودمان را اینگونه نامگذاری کردیم به فارس ها هم فاس می گوییم به هر حال این ها تفاوت های زبانی است پس بیاید به یکدیگر احترام بگذاریم

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۲ ۰۴:۱۲

نظرات دوستان هم به نوبه خود داستانی است. یکی اون بنده خدایی که از « تورکان » و « خلیج » میگه و لابد اگر مطلب مربوط به مثلا کشفی در مکزیک دوران آزتک ها بود اونها رو هم ترک که نه تورک می دونست ! یکی دیگه هم اون دوستی که در پاسخ به دوست دیگری که اثر کشف شده رو خانه تونسته نوشته کدوم خانه به هفت هزار نفر میرسه ! من متوجه نشدم این بنده خدا هفت هزار نفر رو از کجا آورده ؟ باید بهش گفت : رفیق اون هفت هزاری که اون بالا دیدی ساله نه آدم ! امان از دست ما ملت !!!

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۲ ۱۰:۰۶

در جواب به مریم. خلیج به تورکی آزربایجانی کنگر کورفزی. به تورکی تورکیه بصره کورفزی. به غربی الخلیج العربی. بعد رضا پالانچی خلیج فارس! ضمنا غیر از شما فارسها بر عالم ک آدم ثابت شده سومئر ها تورک بودند مردمانی که شصت درصد زبانشان با زبان تورکی امروزی مطابقت دارد.

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۲ ۱۰:۳۹

این سریال عثمان و ارطغرل همه ترکها رو جو زده کرده

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۲ ۱۲:۰۸

کنج پر هست ۱۰۰درصد

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۷ ۰۷:۴۷

خداروشکر همه تون یک مشت ادعا کن و بیسواد با مغزهای کوچک هستید و ادعا میکنید ایرلنی هستید ولی راحت به جون هم می افتید به خاطر عرب و تورک و فارس و بودن به سر مغز هم میزنید.آدم باشید و اگر سواد ندارید خفه خون گرفتن و نظر ندادن راحت تره تا به سر و مغز هم زدن