• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402021912363
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۹ اردیبهشت؛ وضعیت پرونده دو بازیگر/سالروز خروج آمریکا از برجام

اخبار سیاسی ۱۹ اردیبهشت؛ وضعیت پرونده دو بازیگر/سالروز خروج آمریکا از برجام

«نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه»،‌«خروج آمریکا از برجام»، «بررسی سازوکار تامین ارز واردات مواد اولیه»،‌»«از سرگیری روابط ایران و عربستان»و... از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست در روز نوزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بود.

به گزارش ایسنا، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروزش درباره بازداشت دو مدیر محیط زیستی و وضعیت پرونده افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا توضیح داد.

مسعود ستایشی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات بازداشت دو مدیر در سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: اتهام نفر اول اختلاس و تحصیل مال از طریق نامشروع است. پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است و نفر اول این پرونده جلب شده و با قرار تامین وثیقه و صدور قرار قبولی وثیقه آزاد شده است. همچنین اتهام نفر دوم پولشویی و منع تصدی بیش از یک شغل بوده که پس از جلب و  صدور قرار وثیقه و قرار قبولی وثیقه آزاد است.

وی درباره وضعیت پرونده افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا هم گفت که پس از گزارش  مرجع انتظامی، پرونده  در ناحیه ۳۵ دادسرای انقلاب تهران مطرح و در حال تحقیقات مقدماتی است و هر زمان رسیدگی شد اطلاع رسانی می شود.

****

در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای،‌ معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به این که اجرای برجام هنوز امکان‌پذیر است، نشان دادن اراده سیاسی لازم از سوی شرکای غربی توافق را لازمه آن دانست.

علی باقری کنی با انتشار مطلبی در صفحه توییترش نوشت: اجرای کامل برجام(با لغو موثر تحریم‌ها در مرکزیت آن) می‌تواند از سرگرفته شود، به شرط این که کشوری که بدعهدی کرده است( اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپا) اراده سیاسی باورپذیری برای آن نشان دهند. هیچ فرصتی همیشگی نیست.

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی هم از جلسه این فراکسیون با وزیر خارجه خبر داد و گفت: در این جلسه وزیر خارجه به سیر روند از سرگیری روابط ایران و عربستان به عنوان شاخصی از تقویت همکاری منطقه ای در دولت سیزدهم پرداخت و بیان داشت که علاوه بر جنبه دوجانبه و سیاسی این رابطه از جمله بحث از سرگیری حج عمره و راه‌اندازی کامل سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها، به تقویت دورنمای اقتصادی توافق میان دو کشور اسلامی هم توجه داریم.

****

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره سازوکار تامین ارز واردات مواد اولیه واحدهای صنعتی و تولیدی مورد بررسی نمایندگان قرارا گرفت.

در این گزارش ضمن برشمردن عوامل ایجاد صف تقاضا در بازار رسمی ارز، برای جلوگیری از این وضعیت پیشنهاد حذف سقف دستوری و ایجاد یک بازار رسمی با مدیریت بانک مرکزی از طریق مداخلات مقداری را مطرح شده بود.

رئیس کل بانک مرکزی هم به منظور بررسی سازوکار تامین ارز واردات مواد اولیه در صحن علنی مجلس حاضر شده بود، تاکید کرد که از ابتدای سال تا به امروز بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار ارز تخصیص یافته که ۶ میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار آن تامین شده و به حساب افراد ریخته شده است.

در ادامه این جلسه تعدادی از نمایندگان و اعضای کمیسیون صنایع و معادن  به بنیان نظرات و انتقاداتشان پرداختند محمدباقر قالیباف در جمع بندی مباحث مطرح شده، گفت: از دید مجلس شورای اسلامی مسئولیت ارزی کشور و قیمت سکه در بازار و حفظ ارزش پول ملی از ماموریت‌های ذاتی بانک مرکزی است.

*گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (سه شنبه) نوزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

****

ستاد انتخابات کشور در نخستین اطلاعیه خود اعلام کرد ثبت نام از داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۱۹ آذر ۱۴۰۲ آغاز و به مدت ۷ روز ادامه خواهد داشت.

همچنین تصویبنامه هیات وزیران درخصوص تعیین فهرست کالاهای اساسی، اقلام دارویی و شیر خشک مخصوص اطفال توسط معاون اول رییس جمهور به سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

****

در جریان سفر رئیس شورای عالی قضایی عراق به تهران و دیدارش با رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران،‌ دو یادداشت تفاهم همکاری حقوقی و قضایی میان دو کشور امضا شد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در این دیدار با اشاره به اشتراکات و مناسبات عمیق و گسترده میان ملت‌ها و دولت‌های ایران و عراق اظهار کرد: ارتباطات میان ایران و عراق به صرف مسائل همسایگی نیست، بلکه فراتر از آن است؛ ریشه اصلی این ارتباطات وثیق و قدیمی، ناظر بر اشتراکات فرهنگی و دینی و مذهبی می‌باشد. اکثر قریب به اتفاق مردم ایران تمایل دارند در سال به هر میزان که توان و استطاعت دارند برای زیارت بقاع و اماکن متبرکه و مشرفه و زیارتی به عراق سفر کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha