• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: دفاعی - امنيتی
  • کد خبر: 1402022012855
  • خبرنگار : 71049

همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی»

سرلشکر باقری: سیاست قطعی ایران صلح و دوستی با همسایگان است

سرلشکر باقری: سیاست قطعی ایران صلح و دوستی با همسایگان است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اگر اروپا و هم پیمانان آمریکا خود را از زنجیر همراهی آمریکا نجات ندهند همراه با او مسیر ضعف و قهقرا را طی خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح روز چهارشنبه در همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی گفت: جهان آینده دارای دو قطب عمده خواهد بود. در یک سو آمریکا و اروپای همراه او است که دوران سروری ناقص خود را طی کرده و در مسیر افول‌ هستند.
وی‌ تصریح کرد: اگر اروپا و هم پیمانان آمریکا خود را از زنجیر همراهی آمریکا نجات ندهند همراه با او مسیر ضعف و قهقرا را طی می‌کنند. افزایش بودجه نظامی آمریکا طی دو سال اخیر و سخنان راهبردی و مکرر اخیر برخی متحدان اروپایی آمریکا نشان از نگرانی آنها نسبت به پایداری چتر امنیتی آمریکا و ضرورت اتکا به توان نظامی خودشان دارد.

باقری افزود: در طرف دوم، قطب در حال ظهور آسیا و شرق است که با وجود سلیقه‌ها و اهداف متنوع در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا متحد بوده و با جمع شدن در پیمان شانگهای گام‌های اساسی برداشته و رو به پیشرفت هستند. این قطب بیشترین جمعیت جوان و دانش و فناوری و منابع مادی و ثروت را در اختیار دارد و قطعا قدرت برتر آینده جهان خواهند بود.
باقری با اشاره به جایگاه ایران در این هندسه نظم جدید جهانی گفت: ایران با موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک و منابع غنی و جمعیت مستعد و فرهنگ غنی و دارای تاریخی سربلند ظرفیت کم نظیری برای رشد جهش وار در سلسله مراتب قدرت داراست. قدرت نظامی بازدارنده ایران با حرکت در جهت شعار «دوستی و برادری با کشورهای اسلامی و همسایه و ایستادگی در برابر زورگویی اسراییل و آمریکا» سپر لازم را فراهم کرده و به دنبال رشد و توسعه در آینده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: سیاست قطعی ایران صلح و دوستی با همسایگان و اتخاذ راهبرد دفاع فعال و عدم چشمداشت به منافع دیگر کشورها و کمک به همسایگان و دوستان در برابر تهدیدات استکبار و رژیم صهیونیستی است.

باقری اظهار کرد: با تلاش عالمانه و گسترده مقدمه برگزاری این همایش فراهم شد و امید است با مقالات ارایه شده و نشست‌های جانبی ادبیات علمی غنی و مناسبی تهیه شود و هم اندیشی دانشمندان مختلف جوانب این مساله را روشن کنند.

وی‌ گفت: قاعده حاکم بر نظم های جهان شمول در دوره های تاریخی تطور و تدبیر بوده و انتظار پایایی طولانی یک نظم مقرون به صحت نیست.

وی با اشاره به تحولات ۵۰ سال اخیر تصریح کرد: همه تحولات سیاسی و امنیتی بین المللی حاکی از تحول‌ مداوم و جا به جایی نظم های مختلف در جهان بوده است. پس از فروپاشی شوروی و پایان نظم دو قطبی هیچ گاه نظم نوین تک قطبی شکل پایداری به خود نگرفته است. البته مبنای فکری و فلسفی حاکم بر این جا به جایی ها همواره قدرت طلبی‌های مادی و فراموشی ارزش های انسانی و اخلاقی بوده است و تنها حضور انقلاب اسلامی در ایران به عنوان گامی در مسیر حاکمیت امر الهی و منطق و انسانیت برجوامع بشری یک استثنا و در حال رشد محسوب می شود.

باقری تاکید کرد: بدون تردید انقلاب اسلامی یکی از اصلی ترین عامل های عدم شکل گیری حاکمیت مطلق آمریکا در جهان بوده و این حرکت با جدیت ادامه خواهد داشت.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به آیات ۵ در قصص و ۱۰۵ سوره انبیا و ۵۵ سوره نوح و آیه ۱۲۸ سوره اعراف گفت که وعده های اشاره شده در این آیات نشان می دهد اراده الهی بر سرنگونی نظام های استکباری و حاکمیت مشیت الهی توسط صالحان و مستضعفان ایجاد می شود و انقلاب اسلامی ایران به عنوان گامی در این جهت محسوب می شود و باید سیاست های کلان با همین راهکار تدوین شود تا بیانات رهبری به ویژه سند بیانیه گام دوم انقلاب نشانه همین جهت گیری است.

باقری با اشاره به تحولات راهبردی در دوره اخیر گفت: تلاش آمریکا برای رهبری مطلق در جهان با شکست مواجه شده است و نشانه‌های آن را در عقب نشینی از افغانستان و عراق و هزینه هفت تریلیون دلار، کاهش نیروهای آمریکا در غرب آسیا، سردرگمی ارتش آمریکا در سه منطقه راهبردی غرب آسیا، جنوب چین و شرق اروپا، کاهش اعتماد متحدان سنتی آمریکا در منطقه، کاهش تبادلات اقتصادی پر جهان بر مبنای دلار، فرسودگی ‌تجهیزات و خستگی ارتش آمریکا مشاهده کرد.
وی ادامه داد: آمریکای امروز نسبت به سی سال اخیر منزوی تر شده است و جدای از اینها اذعان مقامات و مدعیان پست ریاست جمهوری و اندیشمندان آمریکا و سخنان رییس جمهور فرانسه و نخست وزیر مجارستان و وزیر خارجه لبنان و آلمان و دیگر مسئولان اروپایی است که بر افول قدرت امریکا تاکید دارند.
وی تصریح کرد: اسراییل از سودای در اختیار گرفتن سرزمین نیل تا فرات و در اختیار داشتن قدرت بلامنازع در منطقه در سراشیبی افول قرار گرفته است و در ابعاد مختلف دچار مشکلات اساسی است و در جهت برخورداری از کمک‌های آمریکا و دیگران با محدودیت مواجه شده است اما ملت قهرمان فلسطین و محور مقاومت در مسیر آزادی فلسطین و اقدام حق طلبانه در مسیر آزادی قدس شریف است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: قدرت گیری اقتصادی چین و تصرف جایگاه اول اقتصادی در آینده نزدیک و در کنار آن تقویت جایگاه سیاسی و علمی و سرمایه گذاری در آسیا و آفریقا در طرح کمربند راه و حضور در دریاهای جنوبی و اقیانوس هند و پاسیفیک نشانه مهم دیگری از تغییر در هندسه نظم و قدرت جهان است.

وی گفت: گذر روسیه از دلخوشی به ظواهر ‌بی فایده تمدن غربی‌ و  عبور از دوره اعتماد بی نتیجه به غرب به سمت ایستادگی در برابر ناتو به سمت شرق، حتی به قیمت درگیر شدن در جنگ را شاهدیم. جنگی که در ظاهر آن با اوکراین اما در واقع با قوای پیشروی کننده آمریکا و متحدان آن است.

باقری تاکید کرد: با اصرار آمریکا بر ادامه جنگ حتی به قیمت نابودی تمام زیرساخت های اوکراین و اصرار روسیه بر ایجاد یک منطقه حائل میان مرزهای غربی خود با ناتو این جنگ به سادگی خاتمه نیافته و با مسدود شدن مسیرهای انتقال کالا و انرژی فسیلی میان روسیه با اروپای غربی جهت نگاه و حرکت روسیه به سمت شرق و جنوب مایل خواهد شد.

وی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های جهان آینده ارتقای فناوری های نو است. در این زمینه ها هم اروپا و آمریکا دیگر قطب برتر نیستند.

باقری گفت: نیروهای مسلح ایران ضمن آماده سازی خود از همراهی و هم افزایی ارتش های کشورهای بزرگ آسیایی در قالب پیمان شانگهای و سایر کشورهای دوست و اسلامی‌ در منطقه برای شکل دهی به توان برتر صلح جوی جهانی از طریق گفتگوهای راهبردی، تمرین ها و رزمایش های ستادی و میدانی و برگزاری همایش ها و تولید محصولات نظامی استقبال کرده و به ایفای نقش خود در امنیت منطقه متعهد و پاسخگوست همان طور که در مقابله با داعش به کمک کشورهای درگیر شتافت و در این راه شهدای زیادی به ویژه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی را تقدیم کرد.

باقری گفت: رویکرد حضور ‌نظامی آمریکا و همراهان اروپایی آن را به ضرر مردم منطقه می دانیم و مردم مظلوم فلسطین را در مطالبه سرزمین محق دانسته و با تمام توان به آنها کمک می کنیم.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد که نیروهای مسلح ایران توانمندی های چشمگیری در تولید تسلیحات و تجهیزات نظامی به ویژه دربخش های منطبق با رهنامه نظامی خود دارند و برنامه های میان مدت و بلندمدت خود را در جهت توسعه دانش و فناوری و ارتقا مهارت برای چالش های ناشناخته و جنگ های آینده و توسعه و تثبیت امنیت در سطح منطقه دارند.


باقری همچنین از دانشگاه دفاع عالی خواست در موضوع نظم جدید جهانی با ایجاد دبیرخانه دائمی‌ و حفظ ارتباط با پژوهشگاه های مختلف گام های اساسی در راستای پیشبرد اهداف این همایش به کار گیرد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha