• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402022013037
  • خبرنگار : 50455

پیش‌بینی برداشت ۹۲ هزار تن جو از مزارع قم

پیش‌بینی برداشت ۹۲ هزار تن جو از مزارع قم

ایسنا/قم مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: پیش بینی می شود که کشاورزان استان امسال بالغ بر ۹۲ هزار تن جو برداشت کنند.

سید محمد سعادتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سطح زیر کشت ۲۳ هزار هکتاری محصول جو در استان قم عنوان کرد: ۲۳ هزار هکتار از سطح از مزارع استان به کشت آبی جو اختصاص دارد و در استان قم کشت دیم برای محصول جو نداریم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه برداشت محصول جو از چند روز گذشته آغاز شده است، افزود: پیش بینی می شود که کشاورزان استان با میانگین ۴ هزار کیلوگرم در هکتار، امسال بالغ بر ۹۲ هزار تن جو برداشت کنند.

سعادتی با تاکید بر اقدامات انجام شده در راستای تغذیه گیاهی، ادامه داد: با توجه به شرایط جوی و اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها در فصل بهار، امسال محلول پاشی وسیعی با هدف جلوگیری از کاهش عملکرد محصول در سطح مزارع انجام شد؛ حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع با کودهای زیر مغذی توسط کشاورزان و با راهنمایی مروجین و کارشناسان پهنه محلول پاشی شدند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قم اظهار کرد: کوددهی مزارع نیز با توجه به راهنمایی فنی کارشناسان پهنه در زمینه تخصیص کودها به ویژه کود اوره و پتاسه با هدف کمک به رشد گیاه و افزایش عملکرد توسط کشاورزان انجام شد و در این حوزه مشوق هایی برای کشاورزان در نظر گرفتیم، زیرا استفاده از کود پتاسه می‌تواند در بهبود کیفیت دانه و استقامت گیاه در برابر تنش‌های محیطی و افزایش بهره‌وری تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشت قراردادی در محصول جو نداشتیم، اضافه کرد: با توجه به این که قیمت جو به عنوان علوفه در بازار تعیین می شود و قیمت تعیین شده در بازار معمولا بیشتر از قیمت تضمینی است معمولا خرید تضمینی انجام نمی شود مگر این که قیمت بازار پایین تر از قیمت تضمینی باشد؛ البته در حال حاضر در بحث خرید در بازار مشکلی وجود ندارد.

سعادتی با بیان اینکه برداشت جو تا ۱۵ خرداد ماه ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: با توجه به اینکه محصول جو در کشت پاییزه انجام می شود و بیشتر با آب باران آبیاری می شود کمترین میزان مصرف آب را نسبت به محصولات بهاره دارد زیرا طول دوره رشد محصول از آبان ماه آغاز و در اردیبهشت ماه برداشت می‌شود و فصل گرم را در برنمی گیرد و مصرف آبی کمتری نسبت به محصولات دیگر دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha