• پنجشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402022113533
  • خبرنگار : 50039

مختومقلی فراغی؛ همبستگی اجتماعی و هویت ایرانی اسلامی/ ۲۳

ضرب‌آهنگ وحدت آفرین اشعار «مختومقلی»/ لزوم استماع چهارفصل سروده‌های «فراغی»

ضرب‌آهنگ وحدت آفرین اشعار «مختومقلی»/ لزوم استماع چهارفصل سروده‌های «فراغی»

ایسنا/گلستان عالم اهل سنت و کارشناس علوم دینی گلستان با بیان اینکه اشعار «مختومقلی فراغی» دارای وزن و ضرب‌آهنگ وحدت آفرین است، گفت: باید این شخصیت وارسته طوری معرفی شود تا نام و سروده‌های وی را در همه فصول سال استماع کنیم.

آخوند عبدالجلیل فرهمند امروز پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «مختومقلی فراغی» متعلق به کل جهان و عالم بشریت است، اظهار کرد: وقتی فردی برای خدواند متعال و دین خدا کار می‌کند، دیگر متعلق به یک قوم نیست، بلکه متعلق به همه جهان است.

وی با تأکید بر اینکه نام، آوازه و جایگاه این عارف سرشناس در رده و رتبه مراد، منجی، حکیم و شاعر الهی است، ادامه داد: اشعار وی در چند قرن اخیر در روح و جان پیر و جوان و همه ترکان به خصوص ترکان شرق آسیای مرکزی نشسته است.

این عالم اهل سنت با اشاره به اینکه «مختومقلی» در یک خانواده کاملاً اصیل از طایفه «گوگلان» و تیره «گرگز» ترکمن‌های ایران در سال ۱۱۱۲ خورشیدی متولد شده، افزود: در ترکمن صحرا وی را به لقب «فراغی» می‌شناختند که در فرهنگ شاعران و شعر کلاسیک ایران واژه‌ای آشنا و دارای مفاهیم عرفانی است.

وی اشعار «مختومقلی فراغی» را دارای وزن و ضرب‌آهنگ وحدت آفرین دانست و خاطرنشان کرد: باید این شخصیت وارسته طوری معرفی شود که مختص به برگزاری کنگره‌ها، همایش‌ها و دیگر محافل ویژه اردیبهشت ماه و سالروز ولادت وی نباشد و نام و سروده‌های این عارف وارسته در همه فصول سال استماع شود.

آخوند فرهمند، ارادت «مختومقلی» به عشق آسمانی را وجه تمایز اشعار وی در مقایسه با سایر شعرا عنوان کرد و گفت: دیوان شعر به جای مانده از «فراغی» یکی از آثار نفیس و ارزشمند با مؤلفه‌های عرفانی و عرض ارادت به ائمه اطهار(ع) و کرامات اولیاءالله در ادبیات است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی دعوت به وحدت، دوستی، مودت، برادری، صلح، آزادی، رهایی از ظلمت و دستگیری از مظلومان را از دیگر شاخصه‌های اشعار وی برشمرد و تصریح کرد: با بررسی اشعار «مختومقلی فراغی» می‌توان پی برد که وی همه صفات یک شخصیت عرفانی که به سنت پیامبر اکرم(ص)، اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و مظلومیت ائمه احترام می‌گذارد را در خود داشته است.

این فعال فرهنگی با انتقاد از اینکه طوری رفتار شده تا «مختومقلی» به یک سری از انسان‌های خاص متعلق شود، اضافه کرد: هنوز تا نشر این شخصیت ادبی در میان آحاد مختلف مردم فاصله داریم و باید با معرفی ایشان در کتب درسی و دانشگاهی و نقد و بررسی اشعار مندرج در دیوان بر جای مانده، وی را از مختص بودن به قوم ترکمن خارج کرده و جامعیت جهانی دهیم.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت مشاهیر همه اقوام کشورمان تأکید کرد و افزود: ما ملتی صاحب تمدن هستیم و می‌توانیم به نحوی شایسته و با آبیاری ریشه‌های غنی فرهنگی حرف‌های بسیاری را در عرصه های جهانی بزنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha