• پنجشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۲۳:۰۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402022113925
  • منبع : نمایندگی گیلان

رئیس دیوان عالی کشور:

وظیفه اصلی قاضی حکم به عدل است

وظیفه اصلی قاضی حکم به عدل است

ایسنا/گیلان رئیس دیوان عالی کشور، با استناد به آیات قرآنی وظیفه اصلی قاضی را حکم به عدل دانست و گفت: یک قاضی هنرمند می تواند با ابتکار و تخصص در هر شرایطی گره کور پرونده ها را باز کند و بن بست ها را پشت سر بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم امروز در نشست قضات ناظر دیوان عالی با قضات دادگستری استان گیلان، با بیان اینکه هر ساله در راستای نظارت های قضایی هیئتی از قضات برجسته و ممتاز دیوان عالی به استان ها سفر می کنند اظهار کرد: این نظارت ها بیشتر جنبه آموزشی داشته و تذکرات لازم و مشاوره های تخصصی به قضات شعب داده می شود.

وی با تقدیر و تشکر از رئیس کل دادگستری گیلان تصریح کرد: قضات مرکز استان گیلان دارای سابقه قضایی بالایی بوده و دادگاه های تجدید نظر استان گیلان در برآورد نظارت های به عمل آمده نسبت به سایر استان ها نظارت بهتری بر آرای دادگاه های بدوی اعمال کرده اند.

رئیس دیوان عالی کشور با استناد به آیات قرآنی وظیفه اصلی قاضی را حکم به عدل دانست و گفت: کشف حقیقت و حکم به حق بسیار دشوار است و قاضی باید تلاش کند تا با بهره گیری از بینه و اقرار و شهادت شهود، رای عادلانه صادر کند.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم چندین عامل را در حکم دادن به عدل موثر دانست که از جمله آن می توان به انگیزه، توانمندی، ابزار کار و دسترسی به قانون کامل و جامع اشاره کرد.

وی با بیان اینکه یک قاضی هنرمند می تواند با ابتکار و تخصص در هر شرایطی گره کور پرونده ها را باز کند و بن بست ها را پشت سر بگذارد، ابراز کرد: قاضی باید در این چنین مواردی خطرپذیر بوده و از شجاعت لازم برخوردار باشد.

رئیس دیوان عالی کشور به روسای دادگستری های استان ها پیشنهاد کرد تا در هر استان، کمیته و هیئتی علمی متشکل از قضات با تجربه و مقبول استان تشکیل دهند و معضلات قضایی برای حل و فصل سریع تر و دقیق تر در این کمیته مطرح شود.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم با تاکید بر مشورت در صدور آرای قضایی افزود: همواره خیرخواه مردم باشید و بدانید دنیا و آخرت انسان در گرو خدمت کردن به مردم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، رئیس کل دادگستری استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه استان گیلان از مواهب طبیعی متعددی برخوردار است و دارای موقعیت جغرافیایی ویژه ای می باشد اظهار کرد: به دلیل همین تفاوت های اقلیمی و فرهنگی، نوع آرای قضات این استان می تواند متفاوت از سایر استان ها باشد.

وی با بیان اینکه رسیدگی عادلانه مبتنی بر تحقیق و رسیدگی فنی و تخصصی است گفت: قاضی باید علاوه بر طی فرآیند تخصصی و علمی و بهره گیری از نظرات کارشناسان، با توجه به تبعات اجرای یک حکم اقدام به صدور آن نماید.

رئیس شورای قضایی گیلان داشتن نظم فکری و قضاوت بر پایه یقینیات را از ویژگی های موثر در صدور حکم عادلانه برشمرد و تصریح کرد: قضاوت قاضی نباید بر مبنای ظن و گمان باشد و تنها در صورت احراز یقین می توان حکمی صادر کرد که علاوه بر اتقان و صحت، حجتی بر آستان عدل الهی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha