• جمعه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402022214085
  • خبرنگار : 50039

مختومقلی فراغی؛ همبستگی اجتماعی و هویت ایرانی اسلامی/ ۲۴

جامعیت اشعار وحدت بخش «مختومقی فراغی» در ترکمن صحرا

جامعیت اشعار وحدت بخش «مختومقی فراغی» در ترکمن صحرا

ایسنا/گلستان امام جمعه اهل سنت شهر اینچه‌برون با بیان اینکه اشعار وحدت آفرین مختومقی فراغی در ترکمن صحرا جامعیت دارد، گفت: علمای سنی و شیعه هنگام موعظه از اشعار فراغی در سخنان خود استفاده می‌کنند.

آخوند مددآقا هوشمند امروز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه عرفان، علم و دانش در اشعار شاعر شهیر قوم ترکمن صحرا «مختومقلی فراغی» موج می‌زند، اظهار کرد: این شاعر فرهیخته در اشعار خود از قرآن کریم و احادیث نبوی بهره‌مند شده است.

وی ترویج خداشناسی، توصیف دین مبین اسلام و رسالت پیامبر اکرم(ص) به زبان شعر را از مبانی سروده‌های «مختومقلی» عنوان کرد و ادامه داد: علمای سنی و شیعه زمانیکه موعظه و خطابه می‌کنند، از اشعار فراغی در میان سخنان خود استفاده می‌کنند.

امام جمعه اینچه‌برون جامعیت دینی و وحدت آفرین سروده‌های این شخصیت برجسته را شاخص‌ترین و بارزترین ویژگی‌های شعری وی دانست و افزود: ابیات بسیاری در خصوص پیامبر اکرم(ص)، امام علی (ع) و ائمه اطهار (ع) به وفور در سروده‌های وی یافت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه خداشناسی، عرفان، اعتقاد به قیامت و زندگی پس از مرگ «فراغی» سبب شده است تا اشعار وی مقبول همه مسلمانان باشد، خاطرنشان کرد: امروز در دوره‌ای قرار داریم که باید اشعار این عارف برجسته برای تحلیل در اختیار دانشجویان، دانش‌آموزان و دیگر اقشار جامعه قرار گیرد تا آنها با زبان ساده و عامه‌پذیر شعر بتوانند ایمان و باورهای قلبی خود را تقویت کنند.

آخوند هوشمند برگزاری برنامه‌ها و نشست‌های تخصصی با حضور صاحب‌نظران، علما، منتقدان و روشنفکران سنی و شیعه با هدف نقد و بررسی زوایای شعری این عارف وارسته را از الزامات عصر حاضر برشمرد و اضافه کرد: هر آنچه بتوانیم از ادبیات غنی اقوام در ترویج دین اسلام بهره‌مند شویم، قطعاً نتایج مثبت آن زودتر از حد انتظار حاصل می‌شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به فرا رسیدن دویست و نودمین سالگرد میلاد «مختومقلی فراغی» تصریح کرد: همین روز بهانه‌ای برای پاسداشت فعالیت‌های ادبی این ادیب فرزانه قرم ترکمن است و باید با برگزاری برنامه‌های ویژه ایشان را بیش از پیش در عرصه‌های ملی و بین‌المللی و نسل های جدید معرفی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha