• شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402022314590
  • خبرنگار : 71541

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

کاهش عرضه از سوی ایرلاین‌ها منطقی نیست

کاهش عرضه از سوی ایرلاین‌ها منطقی نیست

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: شرکت‌ها هزینه‌های ثابتی دارند و باید این هزینه‌ها را پوشش دهند و این یعنی کاهش عرضه از سوی ایرلاین‌ها منطقی نیست.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره کاهش عرضه بلیت هواپیما اظهار کرد: گزارش‌هایی که شرکت فرودگاه‌ها منتشر کرده نشان می‌دهد که عرضه بلیت کاهش چندانی پیدا نکرده است. درحالی که در ماه‌های پایانی سال گذشته هم این موضوع مطرح شده بود، آخرین گزارش شرکت فرودگاه‌ها در اسفندماه حاکی از آن است که ۱۶ میلیون مسافر در ۱۴۰۱ جابه‌جا شدند که ۱۴ درصد رشد داشته اما از نظر پروازی، ۹ درصد کاهش یافته است و بخشی از این موضوع به محدودیت‌های کرونا برمی‌گردد که در سال ۱۴۰۰ سفرها کاهش پیدا کرد.

وی درباره این شائبه که برخی ایرلاین‌ها با هدف فشار به سازمان هواپیمای کشوری، از عرضه بلیت خودداری می‌کنند، بیان کرد: برخی صحبت‌ها غیرکارشناسی و با اطلاعات غلط است و افکار عمومی و مسئولان را هم گمراه می‌کند. ما قبلا هم اخطار دادیم که با سرکوب نرخ بلیت، شرکت‌های هواپیمایی امکان اینکه هواپیماهایشان را سر خط بیاورند ندارند، چون مشکل اصلی صنعت سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی است و با شرایط فعلی و تاکید بر سرکوب نرخ، شاهد زمینگیری هواپیماهای بیشتری خواهیم بود و همین تعداد ناوگانی که الان فعال هستند هم چند ماه آینده امکان ارائه فعالیت نخواهند داشت.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه هواپیما بر اساس سایکل موتور پرواز می‌کند، اظهار کرد: اگر سایکل موتور تمام شود، شرکت‌های هواپیمایی نقدینگی لازم را برای اینکه موتور جدید تهیه کرده یا موتور را تعمیر کنند ندارند و به همین دلیل خیلی از هواپیماهای کشور به‌دلیل نداشتن موتور زمینگیر است که علت آن هم کمبود نقدینگی شرکت‌هاست؛  برای شرکت‌های خصوصی که در این صنعت هستند هم انگیزه‌ای برای اینکه سرمایه‌گذاری جدید کنند وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت می‌خواهد که مشکل صنعت حل شود، باید دست از پافشاری برای تثبیت نرخ بردارد و بگذارد که عرضه و تقاضا نرخ را تعیین کند؛ درواقع باید بگذارد که قانون اجرایی شود، طبق قانون هم آزادسازی نرخ را داریم، در حالی که نرخ‌های دستوری جز اینکه دلال‌بازی را در صنعت توسعه دهد و به ضرر مردم باشد و به‌نوعی هم موجب نارضایتی تولیدکنندگان و فعالان صنعت شود و هم نارضایی مردم و مسئولان دستگاه‌های نظارتی را ناراضی کند، نتیجه‌ای ندارد.

اسعدی سامانی با بیان اینکه کاهش عرضه از سوی ایرلاین‌ها منطقی نیست، گفت: شرکت‌ها هزینه‌های ثابتی دارند و باید این هزینه‌ها را پوشش دهند و به همین دلیل باید در عرصه صنعت حضور داشته باشند. این اطلاعات غلط که از سوی برخی منتشر می‌شود، به صنعت لطمه می‌زند و باید دید این اظهارات با چه اهدافی مطرح می‌شود، زیرا این اطلاعات باعث نابوی صنعت می‌شود و اهدافی که آمریکا برای خواباندن صنعت دارند، با این اظهارات محقق می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha