• یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۴:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402022314679
  • خبرنگار : 71290

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تحلیل کرد

ترکیه در حال گذار سخت

ترکیه در حال گذار سخت

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان این که در صورت شکست اردوغان سیاست خارجی ترکیه دستخوش تغییرات اساسی می‌شود، گفت: هر دو جریان مطرح انتخاباتی ترکیه حواسشان به همسایگان به ویژه ایران است و می دانند نباید قواعد همسایگی نرمال را زیر پا بگذارند.

کیومرث یزدان پناه در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ابراز عقیده کرد که برآیندها از صحنه میدانی ترکیه نشان می‌دهد که در صورت برگزاری شفاف انتخابات و عدم مداخله دولت در صندوق های رای ، رقیب اردوغان برنده انتخابات ۲۴ اردیبهشت باشد.

وی تصریح کرد: قلیچدار اوغلو توانسته با استفاده از ابزارها و تکنیک های اثرگذار انتخاباتی، صحنه را به نفع خود تغییر بدهد.اما حتی با شکست اردوغان مسیر رو به تحول ترکیه تغییر نمی کند. ریل پیشرفت ترکیه توقف ناپذیر است، البته سیاست خارجی ترکیه دستخوش تغییرات اساسی و بسیار متفاوت نسبت به دوره اردوغان خواهد شد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه افزود: ترکیه تا ۱۰ سال آینده به طور کامل از کشور در حال توسعه خارج و به یک کشور نو توسعه یافته تبدیل خواهد شد. این کشور شاید به یکی از قدرت‌های نوظهور جهانی تبدیل بشود.
یزدان پناه خاطرنشان کرد: احتمال شکل‌گیری اتحادیه دوم اروپا با محوریت ترکیه، لهستان و مجارستان و رومانی و سایر کشورهای حوزه شرقی اروپا برای دو  دهه آینده بسیار زیاد است. ترکیه مسیر ثبات و ارتقا را طی می‌کند و اگر درگیر اتفاقات خاص داخلی و یا بین‌المللی نشود، شرایط رویایی در انتظار این کشور خواهد بود.

وی درباره وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای اصلی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز اظهار داشت: بخش قابل توجهی از موضع‌گیری دو رقیب انتخاباتی فقط برای جلب توجه و افزایش قدرت رای آوری در انتخابات است و اکثر این شعارها هیچ سنخیتی با منشور بلند مدت ترکیه برای آینده با برنامه این کشور ندارد. هر دو جریان مطرح انتخاباتی حواسشان به همسایگان از جمله ایران هست و به خوبی می‌دانند که برای آینده ترکیه هم که شده نباید قواعد همسایگی نرمال را زیر پا بگذارند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در ادامه با بیان اینکه ترکیه از ظهور یک ایران قدرتمند هسته‌ای ترس دارد، گفت: بازی با جغرافیای آذری - ترکی ، بدترین سیاست اردوغان طی یک دهه اخیر بوده که جز شکست و سرخوردگی برای ترکیه ره آورد دیگری نداشته، ترکیه همچنان ممکن است مرجع درگیری های سخت و گسترده در منطقه باشد.

یزدان پناه افزود: ترکیه برای بقای خود در نظام پویای منطقه‌ای باید حواشی ایجاد شده در آناتولی و قفقاز جنوبی را کنار بگذارد و ایران را به اولویت اول روابط منطقه‌ای خود و دسترسی به شرق دور و اقیانوس هند قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل دولت جدید در ترکیه، عبور این کشور از وضعیت غیرشفاف در ساختار نظام جهانی و نظامات منطقه‌ای پیرامون این کشور است، گفت: ترکیه نمی‌تواند دنباله رو وضع موجود باشد و باید به طرز گسترده ای دست به تغییرات در ساختار داخلی بزند تا جامعه بین‌الملل به ویژه حوزه اروپا باورش کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: بخش قابل توجهی از مشکلات ترکیه متاثر از ژئوپلیتیک حساس، امنیت متزلزل، ثبات شکننده و جنگ های پایان ناپذیر منطقه ژئوپلیتیکی است که ترکیه در آن واقع شده و خود ترکیه هم در دامن زدن به این آشوبها و وضعیت خاص تقصیرات زیادی دارد. از طرفی اقتصاد ترکیه هم اقتصاد به شدت حساس و آسیب پذیری است و به دلیل نبود اقتصاد پایه و اقتصاد هایتکس، در هر غفلتی می تواند آسیب ببیند.

یزدان پناه تاکید کرد: بسیاری از مواردی که دو طرف در مباحث انتخاباتی مطرح کردند، بیشتر متاثر از جو روانی جامعه بوده و جنبه تبلیغاتی دارد و اساسا تحقق پذیر نیستند و اکثر این دیالوگ‌ها بعد انتخابات به کلی فراموش خواهند شد.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک ترکیه ، به ویژه انتخابات ۲۴ اردیبهشت این کشور باید به این مسأله مهم توجه داشت که این قدرت منطقه‌ای همواره خودش به طور ثابت بسترساز بحران‌های متعدد  داخلی و منطقه‌ای بوده است. ترکیه از زمان قدرت بلامنازع حزب عدالت و توسعه که بی نهایت شبیه یک دیکتارتوری متفاوت با ظاهر دموکراسی بوده،  همواره مدعی اسلام صوفی و سکولار و منادی رهبری بر جهان اسلام به سبک خود و ایفای نقش پدرسالاری منطقه بوده است. این مسأله پس از جنبش‌های بیدادگرانه و بسیار خطرناک و پر هزینه طی سال های ۲۰۱۰ به بعد رنگ و بوی وسیع‌تری به خود یافته است و ترکیه فارغ از نتیجه انتخابات به راحتی از این دردسرهای عظیم رهایی نخواهد یافت.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha