• شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۷:۴۸
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1402022314970
  • خبرنگار : 50188

در ازدواج، مراقب بیماری تالاسمی باشید

در ازدواج، مراقب بیماری تالاسمی باشید

ایسنا/کرمان رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان این‌که تالاسمی بیماری ارثی است و به دلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین اتفاق می‌افتد، گفت: در این بیماری هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن‌رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست و می‌تواند به اشکال مختلف شدید(ماژور) و خفیف(مینور) ظاهر شود و افراد مبتلا به نوع خفیف(مینور) همانند افراد سالم می‌توانند زندگی کنند و فقط در مواقع ازدواج باید مواظب باشند.

سمیرا کوهستانی امروز ۲۳ اردیبهشت‌ماه با اعلام این مطلب با تاکید بر لزوم توجه بیشتر مسئولین و مردم به مسئله بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج از جمله تالاسمی اظهار کرد: لازم است امکانات درمانی مناسب و مطابق با استانداردهای جهانی و دستیابی به خون سالم و کافی برای بیماران مبتلافراهم و اطلاع‌رسانی عمومی درخصوص تالاسمی و پیشگیری از تولد بیماران تالاسمی انجام شود.

وی با اشاره به این که تالاسمی ارثی است و به دلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین حادث می‌شود، ادامه داد: در این بیماری هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن‌رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست و می‌تواند به اشکال مختلف شدید(ماژور) و خفیف(مینور) ظاهر شود و افراد مبتلا به نوع خفیف(مینور) همانند افراد سالم می‌توانند زندگی کنند و فقط در مواقع ازدواج باید مواظب باشند.

کوهستانی بیان کرد: اگر زوجین هر دو دارای ژن معیوب از نظر تالاسمی مینور باشند، در هر بارداری ۲۵ درصد احتمال تولد فرزند مبتلا به بیماری بتا تالاسمی(ماژور) وجود دارد و لازم است در هر بارداری آزمایش‌های تشخیصی پیش از تولد انجام تا از سلامت جنین اطمینان حاصل شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان توضیح داد: با تلاش و زحمات همکاران در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت موارد جدید تالاسمی در ۱۰ سال گذشته نداشته ایم.

وی هدف از برنامه پیشگیری از بروز بتا تالاسمی ماژور را شناسایی و مراقبت زوجین دانست و افزود: با توجه به ارثی بودن بیماری تالاسمی، آموزش و اطلاع‌رسانی مهمترین رکن در پیشگیری و تحت کنترل درآوردن آن است. از سوی دیگر مادام‌العمر بودن بیماری و هزینه سنگین درمان لزوم حمایت اجتماعی از این بیماران را می‌طلبد لذا ضروری است با اهدای خون به آن‌ها زندگی ببخشیم و با این کار گامی در جهت آسایش و آرامش این بیماران برداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha