• یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402022415416
  • خبرنگار : 71415

آمریکا و اتحادیه اروپا به «اقدام مشترک» علیه چین متعهد می‌شوند

آمریکا و اتحادیه اروپا به «اقدام مشترک» علیه چین متعهد می‌شوند

واشنگتن و اتحادیه اروپا در نشستی در ماه جاری میلادی به اقدام مشترک برای مقابله با نگرانی‌های مربوط به رویه‌های غیرتجاری پکن و هماهنگ ساختن تمهیدات کنترل صادرات خود در حوزه نیمه هادی‌ها و اقلام دیگر متعهد خواهند شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، قرار است آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، مارگرت وستاجر، معاون رئیس کمیسیون اروپا و چند مقام ارشد دیگر در بازه ۳۰-۳۱ ماه مه نشستی را برای پرداختن به ویراش چهارم شورای فن‌آوری و تجارت اتحادیه اروپا-آمریکا در شهر لولیای سوئد برگزار کنند.

طبق پیش‌نویس بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری رویترز مشاهده شده، دو طرف به رویه‌های غیرتجاری و اجبار اقتصادی رسیدگی خواهند کرد و مذاکرات جداگانه‌ای نیز درباره سرمایه‌گذاری‌های پشتیبانی‌کننده از فن‌آوری‌های رقبای استراتژیک (اشاره مبهم به چین) خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، آنها همچنین تمهیدات کنترل صادرات خود در حوزه "اقلام حساس" از جمله اقلام دارای کاربری نظامی و نیمه هادی‌ها را هماهنگ خواهند کرد. به نوشته رویترز، پیش‌نویس این بیانیه تنها دو بار از چین نام برده و همچنان ممکن است قبل از برگزاری نشست در پایان ماه مه تغییر یابد.

بروکسل اعلام کرد که به چین در چند حوزه به عنوان یک شریک و در حوزه‌های دیگری به عنوان رقیب اقتصادی و حریف استراتژیک نگاه می‌کند. اتحادیه اروپا برای تنظیم مجدد سیاستش در قبال چین برنامه‌ریزی کرده و هماهنگ شدن خود در این زمینه با سیاست‌های تندتر آمریکا را ضروری می‌داند.

همچنین در این سند با برجسته کردن بخش دستگاه‌های پزشکی در چین عنوان شد، شرکای ترانس آتلانتیک "به جستجوی اقدامات ممکن" در ارتباط با مقابله با تهدید سیاست‌ها و رویه‌های خارج از عرف بازار می‌پردازند.

طبق این گزارش، آنها همچنین به دنبال هماهنگ شدن برای مقابله با دستکاری اطلاعات از سوی خارجی‌ها، از جمله "اقدام چین در تقویت روایت‌های مربوط به اطلاع‌رسانی دروغ روسیه درباره جنگ در اوکراین" خواهند بود. دو طرف همچنین گفتند، متعهد به همکاری با گروه هفت برای هماهنگی اقداماتشان در راستای مقابله با اجبار اقتصادی همچون محدودیت‌های تجاری که به گفت اتحادیه اروپا، چین بر لیتوانی اعمال کرده، هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha