• دوشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402022516155
  • خبرنگار : 71129

اتاوا: شاید "مراکز پلیس چینی" بیشتری در کانادا باشد

اتاوا: شاید "مراکز پلیس چینی" بیشتری در کانادا باشد

چند ماه پس از آنکه پلیس کانادا اعلام کرد تحقیقاتی را درباره اینکه آیا دو مرکز اجتماعی چینی در مونترال برای ایجاد ترس یا ارعاب چینی‌تبارها در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند یا خیر، وزیر امنیت عمومی کانادا گفت، شاید پاسگاه‌های پلیس چینی بیشتری در داخل کشور باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "مارکو مندیچینو" وزیر امنیت عمومی کانادا گفت: من مطمئنم که پلیس کانادا اقدام ملموسی برای متوقف کردن هرگونه دخالت خارجی در ارتباط با آن «ایستگاه‌های پلیس» انجام داده و اگر ایستگاه‌های پلیس جدیدی کشف شوند، آنها در این مورد دخالت خواهند کرد.

در مارس سال جاری میلادی پلیس کانادا اعلام کرده بود که تحقیقاتی را در ارتباط به مراکزی در مونترال انجام داده است. اوایل ماه جاری میلادی نیز رسانه‌های کانادا گزارش کردند با وجود اظهارات وزیر امنیت عمومی که این تمامی این مراکز مخفی در کانادا تعطیل شده‌اند، اما این مراکز به صورت عادی فعالیت می‌کنند.

دولت چین اما تمامی اتهامات را درباره مداخله در امور کانادا رد کرده است.

اظهارات این وزیر کانادایی در پی اخراج تلافی جویانه دیپلمات‌ها از سوی دولت‌های اوتاوا و پکن مطرح شده است.

اخیرا دولت کانادا، "ژائو وی" دیپلمات چینی را پس از آن اخراج کرد که گزارشی اطلاعاتی مبنی بر متهم شدن وی به تلاش برای هدف قرار دادن یک قانونگذار کانادایی منتقد رفتار دولت پکن با مسلمانان اویغور منتشر شد.

پس از آن نیز دولت چین، "جنیفر لین" دیپلمات کانادایی را از شانگهای اخراج کرد.

در این میان، دولت جاستین ترودو نخست وزیر کانادا بابت عدم انجام اقدام مناسب و دستکم گرفتن مداخله‌های احتمالی چین در امور کانادا به شدت تحت فشار است. همچنین دولت وی یک بازرس ویژه را برای رسیدگی به این مساله تعیین کرده.

رسانه‌های کانادا همچنین چندین گزارش منتشر کرده‌اند که اتهاماتی را از سوی منابع ناشناس اطلاعاتی بیان می‌کند مبنی بر اینکه دولت پکن طرح‌هایی را برای مداخله در دو انتخابات اخیر کانادا ترتیب داده بود اما پکن این اتهامات را رد می‌کند.

ترودو گفته بود چین تلاش کرده بود تا در انتخابات ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ مداخله کند اما این مداخلات تغییری در نتایج آن انتخابات ایجاد نکرد.

ترودو همچنین گفته که کانادا از بابت اقدامات تلافی جویانه چین ترسی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha