• سه‌شنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402022616669
  • خبرنگار : 71477

راهپیمایی اعتراضی علیه طرح رهاسازی آب نیروگاه فوکوشیما

راهپیمایی اعتراضی علیه طرح رهاسازی آب نیروگاه فوکوشیما

ده‌ها تن از فعالان ضد انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) از ژاپن خواستند برنامه‌ خود برای رهاسازی آب تصفیه شده اما همچنان رادیواکتیوی یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای آسیب دیده از سونامی به دریا را که احتمالا از تابستان امسال آغاز می‌شود، متوقف کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان در مقابل ساختمان شرکت نیروی برق توکیو در پایتخت ژاپن شعار "آب آلوده را به دریا نریزید" سرداده و بنرهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود "اقیانوس آرام را اتمی نکنید" و "آلوده کردن آب را متوقف کنید".

شرکتی که این نیروگاه آسیب‌دیده در فاجعه سال 2011 میلادی را اداره می‌کند، ساخت تاسیسات لازم برای رهاسازی میزان زیادی آب را که گمان می‌رود پس از ماه ژوئن آغاز می‌شود، تقریبا تمام کرده است.

هارومیچی سیتو، یکی از این فعالان از شهر "ایواکی" واقع در جنوب این نیروگاه آسیب‌دیده، گفت: حتی پس از تصفیه، مقداری مواد رادیواکتیو در این آب باقی می‌ماند. این یک پروژه چند ده ساله و چند نسلی است که باید به اجماع عمومی برسد.

سونامی و زلزله 11 مارس سال 2011 میلادی به سیستم‌های خنک کننده نیروگاه اتمی دایچی فوکوشیما و سه راکتور اتمی آسیب زد و باعث شد تا آب خنک شده آنها به شدت رادیواکتیوی شود و به زیرزمین‌های این ساختمان‌ها نشت کند. این آب جمع‌آوری، تصفیه و در تانک‌هایی ذخیره شده که بخش اعظمی از این نیروگاه را گرفته‌اند.

دولت و شرکت نیروی برق توکیو تاکید دارند که این تانک‌ها باید خارج شوند تا فضا برای از کار انداختن و از رده خارج کردن این نیروگاه باز شود و خطر نشت در صورت وقوع یک فاجعه دیگر به حداقل برسد.  

این طرح با اعتراضات شدیدی از سوی جوامع ماهیگیری محلی مواجه شده که نسبت به امنیت و خسارت‌های آن نگرانند.

کشورهای همسایه از جمله کره جنوبی، چین و کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام نیز به این طرح اعتراض کرده‌اند.

مقامات ژاپن می‌گویند این آب به پایین‌تر از سطوح قابل رهاسازی بین‌المللی تصفیه شده و پیش از رهاسازی با مقادیر زیادی آب دریا رقیق شده که باعث بی‌ضرر شدن آن می‌شود.

تعدادی از فعالان از کره جنوبی نیز به راهپیمایی اعتراضی امروز پیوستند.

کیونگسوک چوی، یکی از هماهنگ‌کنندگان دیده‌بان رادیواکتیو کره جنوبی گفت: اقیانوس آرام متعلق به ژاپن نیست. این اقیانوس متعلق به همه موجوداتی است که در آن زندگی می‌کنند و همه افرادی که زندگی‌شان به نوعی به آن بستگی دارد. ما امروز اینجا جمع شده‌ایم تا به ژاپن این پیغام را بدهیم که حق ندارد آب رادیواکتیوی به اقیانوس آرام بریزد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۴-۱۸ ۲۰:۳۰

سلام رئیس انرژی و طرف داران رهاسازی این نوع آب را آزمایشی مصرف کنند.بعد نتیجه تصمیم بگیرند.