• چهارشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402022717123
  • خبرنگار : 50214

سمپاشی تمام کشتارگاه‌های دام استان یزد در برابر تب کریمه کنگو

سمپاشی تمام کشتارگاه‌های دام استان یزد در برابر تب کریمه کنگو

ایسنا/یزد مدیر کل دامپزشکی استان یزد از سمپاشی محوطه تمام کشتارگاه صنعتی و سنتی استان جهت پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو خبر داد.

دکتر «علی فاتحی‌نیا» در این رابطه گفت: با توجه به شروع فصل گرما و مساعد شدن شرایط برای تکثیر و ازدیاد حشره کنه و سایر حشرات موذی، طرح سمپاشی کامل محوطه و تاسیسات کشتارگاه دام استان انجام شد.

وی بیان کرد: در عملیات سمپاشی سطح وسیعی از انگل‌های خارجی که به عنوان عامل بیماری‌زای انسان و دام عمل می‌کنند، از بین می‌رود و در سمپاشی‌های مداوم نیز از تعداد این بیماری‌ها به مقدار قابل توجهی کاسته می‌شود.

فاتحی‌نیا افزود: از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری، مبارزه با کنه از طریق سمپاشی اماکن دامی، آموزش دامداران و کارکنان در معرض خطر، استفاده از پوشش‌های مناسب توسط دامدار و ذابحان حین انجام کار، بالابودن امنیت و حفاظت فردی شاغلین در کشتارگاه‌ها، پیش سردگذاری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در برودت یخچال و تهیه گوشت از مراکز مجاز و دارای مهر و لیبل دامپزشکی است.

دکتر «هادی زارع زردینی» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان در تکمیل این سخنان اظهار کرد: تب کریمه کنگو بین انسان و دام مشترک است که در صورت رعایت نشدن نکات بهداشتی، انسان به آن مبتلا خواهد شد.

وی رعایت چند مورد اصول بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری را توصیه و تصریح کرد: تهیه گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی یعنی داشتن مهر و لیبل دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در در مای ۲ تا ۴ درجه سانتیگراد( دمای یخچال)، اجتناب از خوردن جگر یا گوشت خام و نیم پخته و خودداری از کشتار دام در محلهای غیرمجاز از جمله این عوامل است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان، زارع همچنین از دیگر عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام‌ها و سمپاشی و ضدعفونی کردن اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، استفاده از دستکش در هنگام خرد کردن گوشت و فرآوردهای دیگر دامی، استفاده از وسایل ایمنی فردی مثل کلاه، عینک، ماسک، روپوش و چکمه در موقع تماس با دام و ذبح دام برشمرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha