• چهارشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402022717359
  • خبرنگار : 50604

مختومقلی فراغی؛ همبستگی اجتماعی و هویت ایرانی اسلامی/۲۹

مختومقلی فراغی هویت قومی را به هویت ملی تبدیل کرد

مختومقلی فراغی هویت قومی را به هویت ملی تبدیل کرد

ایسنا/گلستان نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مختومقلی فراغی هویت قومی را به هویت ملی تبدیل کرد،گفت: مختومقلی فراغی نه تنها در ایران و ترکمنستان بلکه در کشورهای اروپایی هم مورد احترام است.

امانقلیچ شادمهر ظهر چهارشنبه  ۲۷ اردیبهشت ماه در همایش علمی و فرهنگی مختومقلی فراغی؛ همبستگی اجتماعی و هویت ایرانی اسلامی در دانشگاه گنبدکاووس اظهار کرد: مختومقلی فراغی در همه سبک های شخصی، ادبی و دوره ای، صاحب سبک و سرآمد شعرا بود.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ شاعر فرهیخته از سبک مختومقلی فراغی پیروی کرده اند، افزود: زنده یاد مختومقلی فراغی و ملانفس به دلیل آنکه صاحب سبک بودند، در میان شعرای ترکمن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مختومقلی فراغی هویت قومی را به هویت ملی تبدیل کرده است، گفت: این شاعر پرآوازه ترکمن ایرانی نه تنها در ایران و ترکمنستان بلکه در کشورهای پاکستان، ترکیه و حتی کشورهای اروپایی نیز مورد احترام و توجه است‌.

شادمهر بیان کرد: مختومقلی فراغی در پند و اندرز همانند سعدی، در نوآوری شبیه به حافظ و در عرفان شبیه به مولوی بوده و تمام ویژگی‌های بارز این شعرای نامی در او مشهود است.

وی با تاکید اینکه هویت ایرانی، ملی و اسلامی، مختومقلی فراغی را سرآمد کرده است، تصریح کرد: چاشنی شعر مختومقلی فراغی همانند عطار نیشابوری از نوع درد و عشق بود.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی اشعار مختومقلی فراغی را سراسر پند و اندرز و آیه و حدیث خواند و افزود:  همه افرادی که با قرآن مانوس هستند صرف نظر از جایگاه علمی که دارند، می تواند از اشعار پر مغز این شاعر نامی بهره بگیرد.

شادمهر با اشاره به اینکه تمام پندهای سعدی را می‌توان در اشعار مختومقلی فراغی یافت، گفت: مختومقلی شبیه به همه شعرای بزرگ نظیر حافظ، سعدی، عطار نیشابوری، فردوسی و غیره بوده اما هیچ کدام از آنها نبود و خود مختومقلی دیگری بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha