• چهارشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1402022717533
  • خبرنگار : 71498

ظرفیت ذخیره‌سازی نفت پایانه جاسک به ۳۰ میلیون بشکه می‌رسد

ظرفیت ذخیره‌سازی نفت پایانه جاسک به ۳۰ میلیون بشکه می‌رسد

مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی گفت: پایانه جاسک در ساحل مکران در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد که در فاز اول ۱۰ میلیون بشکه ذخیره‌سازی می‌شود و توان صادرات ۳ میلیون بشکه در روز را خواهیم داشت. همچنین با تکمیل ۳ فاز این پایانه در آینده به ظرفیت ذخیره سازی ۳۰ میلیون بشکه خواهیم رسید.

به گزارش ایسنا، عباس غریبی امروز در نشست خبری در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه شرکت پایانه‌های نفتی متولی امر صادرات نفت خام و میعانات گازی است، اظهار کرد: شرکت پایانه‌های نفتی دارای پنج منطقه عملیاتی بوده که سه منطقه در حال فعالیت است و دو پایانه در آینده عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه پایانه خارک وظیفه صادرات ۹۵ درصد نفت خام را دارد، یعنی هفت میلیون بشکه در روز از این پایانه صادر می‌شود، گفت: دومین پایانه نفتی میعانات پارس جنوبی در منطقه عسلویه و کنگان است که ١٠٠ درصد صادرات را به عهده دارد.

مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی با بیان اینکه از این مسیر در سایت یک و دو با چهار اسکله شناور توان عملیاتی ۲.۵ میلیون بشکه در روز را دارد، اظهار کرد: پایانه منطقه نکا سواپ و معاوضه نفت خام را انجام می‌دهد یعنی نفت خام را از خزر دریافت و معادل آن را در خلیج فارس تحویل مشتری می‌دهیم.

به گفته غریبی دیگر پایانه در ماهشهر قرار دارد که ۱۰۰ درصد عملیات دریایی و پهلودهی دریافت و صادرات از پالایشگاه آبادان و ماهشهر را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی با بیان اینکه در جاسک صادرات نفت را از خلیج فارس خارج کردیم و به دریای عمان رساندیم، گفت: جاسک در سه فاز تکمیل می‌شود و در مجموع این سه فاز ظرفیت ذخیره سازی به ۳۰ میلیون بشکه می‌رسد. در فاز نخست امکان صادرات یک میلیون بشکه‌ای وجود دارد.

افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات نفت در دولت سیزدهم

غریبی با اشاره به جهش آمار صادرات نفت، گفت: صادرات نفت خام و میعانات در دولت سیزدهم افزایش ۱۰۰ درصدی داشته و این روند رو به رشد است و ظرفیت صادرات نفت خام را به خوبی انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در نکا به دلیل تحریم، بخشی از عملیات کمتر شده و با این حال این پایانه فعال است و پهلودهی ادامه دارد، گفت: رویکرد پایانه‌های نفتی حمایت از ساخت داخل است.

بیش از ٩٠ درصد تجهیزات داخلی است

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی با تاکید بر اینکه سیستم‌های اندازه‌گیری ساخت شرکت‌های خارجی بود اما با توان شرکت‌های دانش بنیان توانستیم بیش از ۹۰ درصد از این تجهیرات را ساخت داخل کنیم، اظهار کرد: قیمت تمام شده این تجهیزات در داخل ۵۰ درصد معادل خارجی است.

به گفته غریبی در حوزه تامین تجهیزات به شدت تحریم هستیم اما این موضوع مانعی ایجاد نکرد و با توان داخلی توانستیم کار را پیش ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha