• جمعه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1402022918453
  • خبرنگار : 50448

برگزیدگان جشنواره ملی داستان رضوی در بوشهر معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره ملی داستان رضوی در بوشهر معرفی شدند

ایسنا/بوشهر چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی در آئینی با حضور مسئولان کشوری و استانی در بوشهر معرفی و از آنها تجلیل شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر شامگاه پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت در این آئین اظهار کرد: داستان از ارزش بالای هدایتی برخوردار است. از همین روی تاکید می‌شود که آموزه‌ها را در سنین کودکی از طریق قصه و در سنین نوجوانی و جوانی با داستان آموزش دهید.

غلامعلی صفایی‌بوشهری اضافه کرد: تقاضا دارم که این جشنواره در استان بوشهر پابرجا بماند و مفاهیم عالی و دینی در قالب آموزه‌های کارگاهی، در جان داستان بنشیند و در سطح ملی و بین‌المللی منتشر شوند.

وی تصریح کرد: ارسال ۲۱۴ اثر از استان بوشهر به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی یک افتخار است که این استان، این همه نویسنده در سنین مختلف دارد که در حوزه ادبیات آیینی آثار عالیه تولید می‌کنند.

امام جمعه بوشهر یادآور شد: استان بوشهر با توجه به سابقه درخشانی در عرصه فرهنگ و هنر دارد، این قابلیت را دارد که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ترغیب نوقلمان نوجوان به مطالعه پیرامون سیره اهل بیت (ع) و فرهنگی رضوی به قطب کودکان و نوجوانان نویسنده آیینی تبدیل شود.  بی‌شک این خدمتی راهبردی و استراتژیک برای ادبیات آینده کشور است.

برگزاری جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی در بوشهر اتفاق بزرگی است

استاندار بوشهر نیز در این آئین گفت: از ۷۰ سال پیش؛ یعنی بعد از جنگ جهانی دوم، فرهنگ غرب بر ترویج ابتذال و فساد در جوامع بشری متمرکز شد. این فرهنگ فاسد همه گروه‌های سنی را تحت تاثیر قرار داد و ابتذال بدون هیچ مانعی در همه جوامع ترویج یافت.

احمد محمدی‌زاده اضافه کرد: این در حالی بود که در بسیاری از این کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان، زنان پوشیده بودند ولی امروز تحت تاثیر ابتذال دیگر پوشیدگی برای آن‌ها معناباخته شده است.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی که برگرفته از مبانی دینی است، تنها مرجعی است که با ترویج فرهنگی الهی در مقابل رویکرد فرهنگی ابتذال غرب ایستاده است.

استاندار بوشهر عنوان کرد: این ایستادگی یکی از دلایل مخالفت و دشمنی غرب و امریکا با ایران شده است؛ چون آن‌ها به دنبال ترویج ابتذال فرهنگی هستند؛ ولی نظام جمهوری اسلامی در پی حاکمیت احکام الهی است.

وی برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی را در بوشهر اتفاق بزرگی دانست و گفت: این جشنواره در پی توسعه فرهنگ رضوی و ترویج اندیشه امامت و معارف امام رضا (ع) است.

داستان زیربنای تحقق دیگر عرصه‌های فرهنگی است

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی هم در این آئین گفت: داستان پله آغازین هر کار فرهنگی است، چون در آن با دقت واژه‌ها کنار هم چیده می‌شوند و داستان برای مخاطب آفریده می‌شود. این آغاز، مقدمه‌ای برای خلق هنرهای دیگری مثل شعر، تئاتر است.

عبدالرحیم افروغ افزود: داستان زیربنای تحقق دیگر عرصه‌های فرهنگی است. خوشبختانه استان بوشهر پس از تجربه‌اندوزی در حوزه جشنواره مشاعره رضوی و سفرنامه‌نویسی رضوی، امسال بر اساس نگاه کارشناسی، میزبانی جشنواره داستان کودک و نوجوان رضوی را عهده‌دار شد تا فرایند جریان‌سازی را در این حوزه آغاز کند؛ حوزه‌ای که مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه کتاب امسال در روزهای گذشته بر رشد و توسعه آن تاکید کردند.

وی افزود: در این جشنواره با اینکه با سه تخصیص مواجه بودیم اما خوشبختانه در نهایت دبیرخانه ۷۳۶ اثر را دریافت کرد که به قول هیئت داوری این دوره شامل مجید ملامحمدی، محمود پوروهات و سیدسعید هاشمی، هم از نظر کمی و هم از لحاظ کیفی در سطح قابل قبولی قرار دارند.

افروغ با بیان اینکه با همکاری معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و موسسه «نجوای متقیان» بیش از ۲۰ کارگاه داستان‌نویسی در بخش جانبی این رویداد برگزار شد، تصریح کرد: همکاری دستگاه‌های فرهنگی نظیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش استان و... موجب فراگیری این رویداد در سطح کشور شد و آثار رسیده این اعتماد به نفس را در ما تقویت کرد که به کانونی برای فرداهای بهتر برای کودکان و نوجوانان تبدیل شویم. امیدواریم این برنامه، نقطه آغازی برای تداوم فرایند داستان‌نویسی کودک و نوجوان در این استان شود.

معرفی برگزدیگان چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی 

به گزارش ایسنا، برگزیدگان در بخش داستان منیره هاشمی از استان خراسان رضوی با اثر "دنیای پشت کوه‌ها"، عابدین زارع از استان فارس با اثر "گنگ خوابدیده" و مهدی زارع از استان فارس با اثر "پنج نامه پشت پنجره فولاد"، همچنین در بخش طرح رمان نیز مهدی اکبری شهپر از استان قم با طرح "دالوران گروه هشت" و نوید ظریف کریمی از استان خراسان رضوی با طرح "برادرگفته" به ترتیب انتخاب شدند.

همچنین با اعلام نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه بوشهر از سوی رهبر معظم انقلاب به ۱۶ برگزیده چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی هر کدام ۲۰ میلیون ریال وجه نقد اهدا می‌شود و ۱۶ فرد برگزیده جشنواره با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۳۱ ۱۸:۲۶

وقتی جشنواره برگزا می شود آثار قوی همیشه انتخاب می شوندو تقریبا افراد ثابتی هستند و استعدادهای نو ظهور در مقابل نویسنده های سرشناس محو می شوند و این آسیب جشنوارهاست امیدواریم این روند اصلاح شود .این باعث مانور قدرت توسط پیشکسوتها بر تازه قلمان می شود