• شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402023019000
  • خبرنگار : 50618

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با ایسنا خبر داد

۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار سال جاری پویش مردمی کاشت یک میلیارد درخت

۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار سال جاری پویش مردمی کاشت یک میلیارد درخت

ایسنا/مازندران گام نخست پویش مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت توسط دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ و هم‌زمان با روز درختکاری؛ یعنی ۱۵ اسفند برداشته شد تا ایران نیز در طرحی جهانی، هم‌سو با دیگر کشورهای جهان به سوی حفظ و توسعه منابع طبیعی و جنگل‌کاری حرکت کند.

رهبر انقلاب نیز با کاشت سه نهال در این پویش با مردم همراه شدند و فرمودند: «اگر هر ایرانی سه نهال بکارد برنامه دولت برای  کاشت یک میلیارد نهال از سال ۱۴۰۲ و طی چهار سال محقق خواهد شد». اندکی بعد و به گفته رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، دستگاه‌های نظامی و غیرنظامی نیز همراه با مردم عزم خود را جزم کردند تا در روند اجرای این طرح سهم خود را ادا کنند.

«عباسعلی نوبخت» در مدت اندک انتصاب خود در سمت ریاست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از سکان‌داران یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دولت سیزدهم در حوزه منابع طبیعی است، طرحی که به گفته او «با حضور مردم پیوند خورده» و با تکیه بر ظرفیت‌های دولت و مردم در چهار سال به ثمر خواهد رسید.

نوبخت در گفت‌وگو با ایسنا به پرسش‌های درباره چرایی ناموفق بودن طرح‌های مشابه نهضت مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت در گذشته، سهم کشورهای مشارکت‌کننده و چگونگی جلب مشارکت مردمی پاسخ می‌دهد.

۵۳۰ هزار هکتار نهال‌کاری موفق

نوبخت درباره دلایل ناموفق بودن طرح‌های مشابه کاشت یک میلیارد اصله درخت در سال‌های گذشته به خبرنگار ایسنا گفت: طرح‌های موفق زیاد داشتیم و عرصه‌های آن هم مشخص است. در شمال کشور بیش از ۵۳۰ هزار هکتار داریم که در سنوات بسیار دور تا سال‌های اخیر نهال‌کاری آنها موفق بوده و امروز شاهدیم که به اعتقاد اساتید دانشگاه، عملیات پرورشی این نهال‌ها باید انجام شود.

وی در ادامه افزود: به عقیده تعدادی از کارشناسان کاشت در برخی عرصه‌ها ناموفق بود که شاخص آن را طرح حرم تا حرم تهران تا قم عنوان می‌کنند. کمیته علمی ما تمامی طرح‌ها اعم از موفق و ناموفق را بررسی کرده و علل موفق نبودن برخی از این طرح‌ها نیز احصاء شده‌است. در حال حاضر نیاز است که براساس هر منطقه توضیحات کارشناسی لازم ارائه شود.

سهم کشورهای مشارکت‌کننده در طرح کاشت یک میلیارد درخت

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره سهم تعدادی از کشورها در اجرای این طرح گفت: این طرح جهانی است و براساس آن، بیش از هزار میلیارد درخت تولید و کاشته خواهد شد. در حال حاضر تولید و کاشت ۵۰ میلیارد درخت در چین انجام شده‌است، عربستان نیز تولید و کاشت ۵۰ میلیارد درخت را در دستور کار دارد و تعهد ۱۰ میلیارد درخت در داخل عربستان و ۴۰ میلیارد فراسرزمینی را نیز دارد، پاکستان نزدیک به ۱۰ میلیارد و افغانستان یک میلیارد تولید و کاشت کرده‌اند، ترکیه نیز ۴.۵ میلیارد اصله درخت کاشت که گاه موفق نبوده‌است و ۶.۵ میلیارد اصله نهال نیز در دستور کار دارد.

جایگاه ایران

نوبخت سهم ایران در این طرح عظیم را یک میلیارد اعلام کرد و افزود: هدف‌گذاری اجرایی ما چهار ساله است و اطمینان دارم باتوجه به ظرفیت‌های کشور ما، هم عرصه برای کاشت هست و هم ظرفیت‌ کافی در نهالستان‌های بخش خصوصی و دولتی وجود دارد. به عنوان مثال تعداد نهالستان‌های دولتی ما در بخش جنگل ۱۲۶ نهالستان با سطحی حدود ۲۸۶۱ هکتار است، در کنار آن ۴۰ نهالستان بیابانی نیز داریم. بسیاری اعتقاد دارند ما کشوری در منطقه خشک و نیمه‌خشک هستیم، مایل هستم به این عزیزان بگویم که ما ۱۱ استان زاگرسی و ۳ استان شمالی داریم. مناطق ایران‌- تورانی ما از حدود ۴ میلیون هکتار عرصه جنگلی به‌صورت پراکنده برخوردار است و از ۱۳ اقلیم دنیا ۱۱ اقلیم را در کشورمان داریم. یک ردیف اعتباری بودجه نیز در قانون برنامه برای این طرح در نظر گرفتند که رقم آن برای سال جاری ۲۵۰ میلیارد تومان است.

کمیته علمی در تمام استان‌ها

نوبخت با تاکید بر نقش اثرگذار کمیته علمی در تحقق این طرح اظهار کرد: کمیته علمی با مسئولیت رییس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و منابع‌طبیعی و با به‌کارگیری و همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های مختلف و اساتید بازنشسته و اجراکننده در سازمان منابع‌طبیعی که صاحب‌نظر بودند، شکل گرفته‌است. از وجود متخصصان و صاحبان‌نظر در این کمیته به‌صورت ملی استفاده می‌شود و فارغ از این مساله، کمیته علمی در تمام استان‌ها نیز شکل گرفته‌است.

وی درخصوص نقش سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: ما نیز به‌عنوان سازمانی که وظیفه اجرا و تولید را برعهده دارد، با مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت‌های مختلف کشور و دولت و حتی ظرفیت‌های فراقوه‌ای، این کار را شروع کردیم.

تاکنون زیرساخت‌های نهالستان‌ها را آماده کردیم و بخش قابل‌توجهی از ۲۵۰ میلیون اصله نهالی که تا پایان سال ۱۴۰۲ باید در عرصه کاشته شود، در نهالستان‌های خودمان تولید شده‌است.

فرهنگ‌سازی و رسانه دو اصل جلب مشارکت مردمی

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مشارکت مردم را بازوی کمکی اجرای این طرح می‌داند، او در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: طرح مردمی یعنی مردم؛ خوشبختانه در بازدید از استان‌های مختلف متوجه شدیم که بخش خصوصی نیز به این کار ورود پیدا کرده و برای‌مان جالب بود که این طرح سبب شد تا در برخی استان‌ها مانند لرستان، هرمزگان، کرمانشاه و مانند آن مردم و جوامع محلی به‌صورت خودجوش به سراغ اجرای این طرح و مشارکت در تولید نهال بروند، در تعدادی از شهرها و جوامع زنانی را دیدیم که خودشان نهال تولید کردند که شاخص‌ترین آن خانمی در لرستان بود که ۱۲۰ هزار اصله نهال در منزل خود تولید کرد. در نوشهر مازندران نیز شخصی ۲ هزار اصله نهال برای توزیع رایگان میان مردم تولید کرد، این فرهنگ‌سازی برای ما نقطه‌قوتی به شمار می‌آید و امیدواریم بتوانیم با اطلاع‌رسانی خبرنگاران و رسانه‌ها ادامه دهیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: جلسات مختلفی را با همکاران‌مان در وزارت صنعت، معدن و تجارت و صاحبان صنایع داشتیم که ریاست این جلسات به عهده وزیر محترم این حوزه بود. در برخی استان‌ها از مسئولیت اجتماعی صاحبان صنایع استفاده کردیم و صاحبان صنایع، حامی نهالستان‌های ما شدند تا مشکلات احتمالی این طرح، به کمک این افراد برطرف شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha