• شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402023019140
  • خبرنگار : 71496

البرهان معاون و دو دستیار برای خود معرفی کرد/ صحبت از آتش‌بس جدید ۱۰ روزه/ افزایش تلفات سودان

البرهان معاون و دو دستیار برای خود معرفی کرد/ صحبت از آتش‌بس جدید ۱۰ روزه/ افزایش تلفات سودان

رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان معاون و دو دستیار خود در فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور را معرفی کرد. سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای به نقل از سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، از افزایش تلفات درگیری‌ها در سودان خبر داد. همچنین "نیروهای آزادی و تغییر" در سودان در مورد آتش بس ۱۰ روزه جدید با حمایت عربستان سعودی و ایالات متحده صحبت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، نیروهای مسلح سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان در حکمی یک معاون و دو دستیار جدید خود در فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور را معرفی کرد.

طبق این بیانیه، البرهان در حکم خود شمس الدین کباشی ابراهیم شنتو را به عنوان معاون و یاسر عبد الرحمان حسن العطا و ابراهیم جابر ابراهیم کریمه را به عنوان دو دستیار خود معرفی کرد.

پیشتر البرهان در حکمی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) را از سمت معاون رئیس شورای حاکمیتی برکنار کرده و در حکم دیگری مالک عقار را به جای او منصوب کرده بود.

آتش‌بس جدید ۱۰ روزه

ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر در سودان پیش‌بینی کرد که امروز شنبه توافقنامه آتش بس جدیدی بین دو طرف درگیری در سودان اعلام شود.

شریف محمد عثمان، سخنگوی ائتلاف در گفت‌وگو با خبرگزاری جهان عرب، گفت: «توافق جدید حاصل مذاکرات جاری در جده تحت نظارت عربستان سعودی و آمریکایی است و به مدت ده روز تمدید می‌شود. و تحت مکانیسم‌های نظارتی شدید طرف‌های بین‌المللی برای نظارت و حفاظت از کریدورهای بشردوستانه است.» توزیع کمک‌های بشردوستانه را مدیریت می‌کند و اجازه نگهداری و بازسازی و تعمیر خدمات بهداشتی، آب و برق را در مناطق آسیب‌دیده می‌دهد.

عثمان افزود: آتش بس جدید شامل سه اصل است که با برقراری آتش بس و اعلام اصول آغاز می‌شود و سپس مرحله دوم جستجوی سازوکارهای مورد توافق است و در نهایت مرحله سوم می‌آید که بر روند سیاسی بحران تمرکز دارد.

عثمان اعلام کرد: «بسیاری از کشورهای عربی برای یافتن راه حلی برای بحران سودان با ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر تماس گرفته‌اند.» وی تأکید کرد: «ائتلاف متکی بر تعهد همه طرف‌های عربی و اتحادیه عرب برای اجرای آن است. تمام توافقات انجام شده در سودان و تحت فشار قرار دادن طرف‌های سودانی برای پایبندی به آرامش و آتش بس است.»

قطر حمله به سفارتش در سودان را محکوم کرد

وزرات خارجه قطر اقدام گروه‌های مسلح نامنضبط به حمله و تخریب ساختمان سفارت این کشور در خارطوم را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا) وزارت امور خارجه قطر روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر ضرورت دور ماندن سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک از پیامدهای جنگ در سودان تاکید می‌کنیم.

این وزارت خانه افزود که پیشتر تمامی کارکنان سفارتخانه تخلیه شده بودند و در این حمله دچار  آسیب نشدند.

وزارت خارجه قطر بار دیگر بر موضع این کشور در حمایت از توقف فوری کشتار در سودان، خویشتنداری و عقلانیت و دور نگه داشتن غیرنظامیان از پیامدهای جنگ تأکید کرد.

از ۱۵ آوریل درگیری‌ها در سودان میان نیروهای ارتش به فرماندهی البرهان و نیروهای واکنش سریع این کشور به فرماندهی حمیدتی ادامه دارند.

سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای به نقل از سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، از افزایش تلفات درگیری‌ها در سودان خبر داد.

بر اساس بیانیه یاد شده، از زمان آغاز درگیری‌ها در ۱۵ ماه گذشته میلادی، سازمان جهانی بهداشت ۳۴ حمله به مراکز بهداشتی و درمانی و کشته شدن هشت تن از کادر درمان را ثبت و گزارش کرده است.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در این رابطه گفت، بزرگترین مانع تامین نیازهای بهداشتی و درمانی هنوز غارت کمک‌های پزشکی و اشغال مراکز بهداشتی و درمانی توسط نظامیان است.

سازمان جهانی بهداشت گزارش داد، از زمان امضای توافق اعلام پایبندی به حفاظت از جان غیرنظامیان در جده در تاریخ ۱۱ مه جاری، چهار حمله به مراکز درمانی گزارش و ثبت شده است.

همچنین در این بیانیه از کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل خواسته شده حفاظت از جان غیرنظامیان را تضمین کرده و امکان امدادرسانی آزادانه در سودان فراهم شود، این در حالی است که آژانس‌های امدادرسان فعالیت‌های خود را برای رفع نیازهای بیش از یک میلیون آواره در این کشور و پناهجو به کشورهای همسایه توسعه دادند.

سخنگوی این کمیساریا در چاد طی یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر این سازمان در ژنو گفت، تعداد فراری‌ها به مصر حدود ۵۰۰۰ سودانی در روز برآورد می‌شود و حدود ۱۱۰ هزار سودانی نیز از زمان آغاز درگیری‌ها وارد مصر شدند و بسیاری از آنها به خدمات بهداشتی فوری نیاز دارند.

او افزود: حدود ۱۵۰۰ سودانی دیگر نیز روزانه به سودان جنوبی می‌روند و محل عبور آنها در نزدیکی مرز پر ازدحام شده و در نتیجه آن منابع برای رفع نیازهای آنها کافی نیستند و در حال حاضر تلاش‌هایی در دست انجام است تا افراد با قطار یا قایق از منطقه مرزی منتقل شوند.

طبق بیانیه یاد شده، سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل در چاد گفت، ۲۰ هزار سودانی از آنهایی که به تازگی وارد شدند، به زودی به مناطقی دور از مرزها منتقل خواهند شد، این در حالی است که آغاز زودهنگام فصل بارندگی تردیدها را افزایش داده است.

این مسؤول سازمان ملل در ادامه بر اهمیت بیانیه جده در خصوص پایبندی به حفظ جان غیرنظامیان و تضمین انتقال ایمن کمک‌ها تاکید کرد و گفت، به غیرنظامیان اجازه داده شده مناطق درگیری را ترک کنند و کمک‌های ضروری به سودان منتقل شود.

ادامه درگیری‌ها

شبکه ماهواره‌ای الحره نیز گزارش داد، صبح امروز شنبه با ادامه درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان در شهر ام درمان، انفجارهایی این شهر را به لرزه درآورد.

طبق گزارش الحره، این انفجارها در نزدیکی ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی سودان و با وجود اعلام توافق‌های متعدد آتش‌بس رخ دادند.

حمله هوایی به خارطوم، پایتخت سودان و شهر بحری در نزدیکی آن با ورود درگیری‌های خونین میان دو طرف سودانی به هفته پنجم خود، بحران انسانی در این شهر را برای سودانی‌های سرگردان و آواره تشدید کرد.

در نیالا، مرکز استان دارفور جنوبی، دو طرف درگیر پس از متهم کردن یکدیگر به آغاز حملات، مدعی شدند که کنترل شهر را در دست دارند.

نیروهای واکنش سریع اعلام کردند که موفق به دفاع از دو شهر زالنجی و نیالا در برابر حملات ارتش شدند و امنیت را در این دو شهر برقرار کردند.

برخی شاهدان عینی نیز اظهار کردند، در نتیجه غارت‌هایی که تعداد زیادی از شبه‌نظامیان و غیرنظامیان انجام می‌دهند، فقر در خارطوم تشدید شده است.

اتحادیه پزشکان سودان نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد غیرنظامیان کشته شده در درگیری‌ها از ۱۵ آوریل تا امروز به ۸۵۰ تن و تعداد زخمی‌ها نیز به ۳۳۹۴ تن رسیده است.

این اتحادیه در بیانیه خود تاکید کرد، تعداد زیادی زخمی و فوتی نیز وجود دارند که در این آمار نیستند.

عربستان ۱۳ مه جاری توافق اولیه دو طرف سودانی با عنوان بیانیه جده را با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس میان دو طرف ظرف ۱۰ روز با نظارت آمریکا، عربستان و طرف‌های بین‌المللی و در ادامه رایزنی‌های دیگری برای توقف دائمی درگیری‌ها اعلام کرد.

نیروهای واکنش سریع سودان از بیانیه پایانی سی و دومین نشست سران کشورهای عربی که به میزبانی شهر جده عربستان سعودی برگزار شد، استقبال کردند.

نیروهای واکنش سریع در بیانیه‌ای اعلام کردند که "از برادران عرب به خاطر علاقه و همبستگی زیاد با مردم سودان در این شرایطی که آنها به دلیل این جنگ از سر می‌گذرانند تشکر می‌کند."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha