• شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402023019256
  • خبرنگار : 50356

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد:

عدم توجه به تحولات محیطی موجب بحران آب شده است

عدم توجه به تحولات محیطی موجب بحران آب شده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: علت اینکه اکنون در کشور در شرایط بحران آب قرار داریم این است که به تحولات محیطی توجه نشده و تغییر اقلیم در برنامه‌ها و مطالعات دیده نشده است؛ تغییر اقلیم، جمعیت و اقتصاد آینده را تغییر می‌دهند.

کامران داوری امروز ۳۰ اردیبهشت ماه، در صد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که در اتاق مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شورای گفت‌وگوی استان تاکنون تلاش خوبی برای موضوع آب و خشکسالی انجام داده است و جلسات جامعی هم برگزار کرده است که از ماحصل این جلسات ۱۴ پیشنهاد تدوین شده است.

وی افزود: علت اینکه در کشور اکنون در شرایط بحران آب قرار داریم این است که به تحولات محیطی توجه نشده و تغییر اقلیم در برنامه‌ها و مطالعات دیده نشده است؛ تغییر اقلیم، جمعیت و اقتصاد آینده را تغییر می‌دهند.

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: دومین مطلب که از آن غفلت شده است، عدم تفکیک سه حوزه مباحث جاری و کوتاه مدت، میان مدت و حوزه راهبردی یا بلند مدت است. فوریت‌های اجرایی ما را به سمت مباحث جاری سوق می‌دهد و  برنامه‌های راهبردی زمینه زیادی در کشور و استان ندارد، برای مثال برنامه آمایش سرزمین با سابقه ۵۰ ساله تازه در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

داوری افزود: تا سال ۲۱۰۰ آینده سختی از لحاظ تغییر اقلیم خواهیم داشت و دما ۲ برابر متوسط گرمایش جهانی گرم می‌شود و این مساله تاثیر زیادی بر کشاورزی، منابع طبیعی و آب خواهد گذاشت. بنابراین لازم است حوزه‌های جاری، میانی و حوزه راهبردی یا بلندمدت از هم تفکیک شود.

وی با اشاره به اینکه سومین موضوعی که مورد غفلت قرار گرفته، عدم تفکیک در سیاست‌گذاری است، گفت: سطوح ملی، میانی و محلی باید از هم تفکیک شود. در سند اصلاح حکمرانی  آب تا حدودی به این مطلب توجه شده است. با توجه به ۱۴ بند مصوب در شورا، اقدامات عاجل و فوری درباره همیاران آب استان باید صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha