• یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402023119577
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به بهانه روز ملی اهدای عضو؛

پیوند چه اعضایی در خراسان جنوبی انجام می‌شود؟

پیوند چه اعضایی در خراسان جنوبی انجام می‌شود؟

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اکنون تنها زمینه پیوند کلیه در استان فراهم است.

وجیه الله رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا به بهانه روز ملی اهدای عضو، اظهار کرد: بیماران کلیوی که دچار نارسایی شدید کلیه می‌شوند، نیاز به دیالیز خونی یا صفاقی و یا در نهایت پیوند کلیه دارند.

وی با بیان اینکه دیابت مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری است که به نارسایی پیشرفته کلیه منجر می‌شود، افزود: بیماری دیابت اگر به خوبی کنترل شود، مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند؛ چنانچه این بیماری کنترل نشود در نهایت منجر به نارسایی پیشرفته کلیه می شود و به جایگزینی کلیه که همان دیالیز است نیاز پیدا خواهد کرد.

رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: وقتی نارسایی پیشرفته کلیه ایجاد شد، مایعات کمتری باید مصرف شود، اما در بیماران سنگ کلیه مایعات مفید است به حدی که بهتر است در روز ۲ لیتر ادرار داشته باشند، چایی کم رنگ بدون قند مصرف کنند، لبنیات برای سنگ کلیه منعی ندارد، ولی از مصرف قرص‌های کلسیم باید پرهیز شود.

پیوند کلیه و مراقبت‌های بعد از آن

رئیسی، بهترین راه درمان نارسایی کلیه را پیوند کلیه عنوان کرد و گفت: پیوند کلیه نیز شرایط خاص خود را دارد، فرد نباید بیماری زمینه‌ای داشته باشد و همچنین کسانی که بیماری قلبی شدید دارند نمی‌توانند پیوند انجام دهند، در افرادی که بیماری کبدی شدید دارند، ممکن است نیاز باشد هم پیوند کبد و هم کلیه انجام شود.

وی، سن بسیار بالا و کسانی که بیماری مغزی شدید دارند را از موارد منع پیوند کلیه دانست و گفت: افراد جوان که بیماری دیگری ندارند تشویق به پیوند کلیه می‌شوند.

رئیسی با بیان اینکه متوسط عمر پیوند کلیه معمولاً ۱۴ تا ۱۵ سال است، افزود: بیمارانی نیز داریم که بیش از ۳۰ سال است پیوند کلیه انجام داده‌اند، اما اتفاقی برای آنان نیفتاده است.

وی با بیان اینکه زمینه پیوند کلیه در این استان فراهم شده است و تاکنون ۲۵ نفر تشکیل پرونده داده‌اند، تصریح کرد: یک بخش بیمارستان رازی بیرجند به منظور انجام پیوند کلیه تجهیز شده و بعد از مشخص شدن جواب آزمایش‌ این ۲۵ متقاضی و اولین شخص اهدای عضو، عمل پیوند کلیه در بیرجند انجام خواهد شد.

رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه هنوز شرایط جداسازی اعضای قابل پیوند در بیرجند فراهم نیست، تصریح کرد: در حال حاضر جسد بیماران مرگ مغزی به بیمارستان مشهد اعزام می‌شود تا اعضای قابل اهدا جدا و کلیه‌ها مجدد به بیرجند برگشت داده شود.

رئیسی با بیان اینکه در مورد کلیه اهدای عضو از عضو زنده اقوام درجه یک بهترین گزینه است، افزود: فرد پس از دادن یک کلیه خواهد توانست به صورت عادی زندگی کند.

وی با بیان اینکه تیم پزشکی پیوند کلیه در استان مجهز هستند، ادامه داد: در مورد پیوند قلب و سایر ارگان‌ها در آینده نزدیک امکان راه اندازی بخش پیوند فراهم نخواهد بود.

امکان پیوند قلب و کبد در استان مهیا نمی‌شود

رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: پس از پیوند کلیه فرد باید تا یک سال داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را تا یک سال مصرف کند و  در محیط ایزوله باشد چراکه هر بیماری کوچکی آنان را از پا درخواهد آورد.

رئیسی با بیان اینکه در سال گذشته ۹ نفر مرگ مغزی در استان داشتیم که اهدای اعضا داشتند، تصریح کرد: امکان پیوند قلب و کبد در آینده نزدیک نیز فراهم نخواهد شد و مردم باید برای این اعمال جراحی به شهرهایی چون مشهد و یزد بروند.

وی یادآور شد: از مردم می‌خواهیم پیش از اینکه اتفاقی بیفتد در زمان حیات خود با مراجعه به سایت اهدای عضو در این کار خیرخواهانه ثبت نام کنند تا خانواده در صورت وقوع حادثه با خیال راحت تری اعضای بدن را اهدا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha