• دوشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1402030100429
  • خبرنگار : 71662

سازمان هواشناسی هشدار داد

رگبار و رعد وبرق و احتمال آبگرفتگی معابر در ۵ استان

رگبار و رعد وبرق و احتمال آبگرفتگی معابر در ۵ استان

سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با احتمال آبگرفتگی معابر در پنج استان هشدار داد.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تداوم فعالیت سامانه بارشی، رگبارورعدوبرق و وزش باد شدید و احتمال تگرگ طی امروز (اول خرداد) در استان‌های کرمان، شرق فارس، شمال غرب هرمزگان، شمال خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی، برخورد صاعقه و برق گرفتگی، وزش باد شدید موقتی همراه با خیزش گردوخاک و کاهش دید وکیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی امتناع از هر گونه توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از هر گونه فعالیت کوهنوردی، جمع آوری دام‌ها از مراتع مرتفع و از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی سازمان‌های امدادی برای کمک به هرگونه خسارت و آسیب احتمالی، آمادگی شهرداری‌ها برای پاکسازی جوی‌ها و معابر عمومی را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین در ادامه با صدور هشدار سطح زرد از افزایش وزش باد تا۲۰نات و افزایش ارتفاع امواج تا ۱.۲  متر درنواحی شمالی خلیج فارس (استان خوزستان)، وزش باد شدید تا ۳۰ نات و افزایش ارتفاع امواج بین ۱.۵ تا ۲ متر در دریای عمان به‌ویژه شرق دریای عمان، وزش باد نسبتا شدید جنوب غربی تا ۲۶نات و افزایش ارتفاع امواج تا ۱.۵  متر درنواحی شرقی خلیج فارس (استان هرمزگان) به‌ویژه در محدوده تنگه هرمز از اوایل وقت دوشنبه تا جمعه ( ۱ تا ۵ خرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان، در شمال خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و جمعه در مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و مناطق ساحلی شرق خلیج فارس، در استان هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک صیادی و مسافربری دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری در محدوده تنگه هرمز و دریای عمان و در صورت لزوم خودداری از تردد شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی در جزایر تنگه هرمز را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha